آمادگی کامل راهداری در زمستان امسال با شعار «راهداری برای مردم، در کنار مردم»،امسال راهداران آماده تر از سالهای قبل به انجام فعالیتهای راهداری زمستانی خواهند پرداخت و این آمادگی در اقدامات انجام شده راهداران طی بارش برف روزهای گذشته در کوهپایههای البرز، علی رغم عدم شروع طرح مذکور، نشان داده شد.
به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری وحمل و نقل جادهای، رضا اکبری معاون راهداری این سازمان از آغاز طرح راهداری زمستانی از نیمه آبان ماه خبر داد و افزود :
همچنین برای نخستین بار، هواشناسی جادهای استفاده از دادهها و مدلهای پیشبینی وضعیت جوی موجود در پایگاههای اطلاعاتی ملی و بین المللی معتبر را در دستور کار قرار داده است و امیدواریم در سالهای آینده سامانههای ملی با قابلیتهای سامانههای بین المللی فراهم شده و در دسترس قرار گیرند .
اکبری درباره چگونگی و جزئیات تشکیل قرارگاه راهداری زمستانی اظهار داشت : برای زمستان امسال پیشبینیها حاکی از این است که بارشهای بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشیم، از این رو آغاز طرح راهداری زمستانی و تشکیل قرارگاه را از ۱۵ آبان ماه (دو هفته زودتر از سال گذشته ) شروع کردیم و آمادگی نیروهای خود را در سطح بالاتری نسبت به سال گذشته قرار دادیم.
وی افزود: با آماده سازی ۱۰۵۵ باب پایگاه راهداری زمستانی شامل ادارات مرکزی، راهدارخانه ثابت و سیار و استیجاری و استقرار ۱۲۰۰۰ راهدار و ۹۶۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری زمستانی به استقبال نگهداری زمستانی میرویم و یکی از اقدامات خوبی که انجام شد، این بود که نیروهای راهداری و واکنش سریع خود را در این طرح به اطلاعات هواشناسی به صورت لحظهای براساس مدلهای پیشبینی موجود تجهیز کردیم.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، همچنین خاطر نشان کرد :در سالهای گذشته همه تحلیلها و ارزیابیهای هواشناسی صرفاً از سازمان هواشناسی دریافت و اطلاع رسانی میشد اما برای امسال برای جادهها و محورهای مواصلاتی میتوانیم با بهره گیری از دادهها و نرمافزارهای جدید از وضعیت آب و هوایی نقاط مختلف و جادهها با سرعتی بالاتر و دقتی مناسب مطلع شویم.
اکبری با بیان اینکه امیدواریم در سالهای آینده بتوانیم با استفاده از سامانهها یا نرم افزارهای قدرتمند هواشناسی داخلی اینکار را انجام دهیم، ادامه داد:
هواشناسی جادهای فرایندی است که طی چند سال گذشته در کشورهای مختلف انجام میشود و با بررسی و ارزیابی پارامترهایی مانند نقطه شبنم، احتمال رخداد مه، رطوبت، دما و وضعیت بارش، تحلیلها را انجام میدهند که میتوانم به عنوان مثال بگویم در کدام قسمت از راه پدیده یخ زدگی رخ خواهد داد و در این راستا میتوانیم اقدامات پیشگیرانه مانند نمک پاشی اولیه را انجام دهیم تا ضمن جلوگیری از این پدیده برف روبی را بهتر انجام دهیم.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای با اشاره بهاین که آموزشهای لازم در راستای مدیریت عملیات و اپراتوری برفروبی و همچنین تحلیل هواشناسی جادهای با استفاده از نرمافزارهای موجود به تعدادی از راهداران در ردههای مختلف داده شده و برای سایرین نیز در حال اجرااست، گفت:
با استفاده از هواشناسی جادهای میتوانیم محدودیتهای موجود در زمینه نگهداری زمستانی راهها با توجه به فرسوده بودن ناوگان راهداری زمستانی را تاحدی پوشش دهیم و اکیپهای عملیاتی از این طریق بتوانند به موقع در مقاطع درگیر برف و کولاک و … در محورهای مواصلاتی حضور پیدا کنند و براساس اولویت و اهمیت تعیین شده برای راهها اقدام لازم برای حفظ جریان تردد در سطح قابل قبول انجام شود.
وی اظهار داشت :
در این راستا ضمن استفاده از تحلیلها و پیشبینیهای سازمان هواشناسی میتوانیم با استفاده از نرم افزارهای هواشناسی جادهای دقیقتر از گذشته از وضعیت آب و هوایی جادهها مطلع شویم و با اقداماتی از قبیل انسداد موقت در زمان طوفان از بسیاری از رخدادها و اتفاقات مانند بسته شدن محورها و گیر کردن مردم در جادهها جلوگیری کنیم.