×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تنوع زیستی دریا گنجی پنهان برای انسان (۱)

تنوع زیستی دریا گنجی پنهان برای انسان، به نظر می‌رسد به دلیل دشوار بودن امکان اطلاع از آنچه در اعماق دریاها می‌گذرد شاید بیشتر مردم از تنوع زیستی دریا آگاهی کاملی نداشته باشند.

علیرضا کیهان‌پور

اکوپرشین: علیرضا کیهان‌پور: هنگامی که از سواحل و کرانه‌ها عبور کرده و یا سوار قایق وشناوری هستیم،نمی توانیم تمامی آبزیان وموجوداتی که در درون آب در حرکت هستند را مشاهده نمائیم.

فیتو پلانکتون

علاوه بر این موجودات بسیار ریزی مانند فیتو پلانکتون، زئو پلانکتون وبنتوزها که در لایه‌های مختلف محیط آبی دراعماق دریاها هستند را نمی توان با چشم غیرمسلح مشاهده نمود و در عین حال یک سری از موجودات دریائی در مسافت‌های خیلی دور از سواحل زندگی می‌کنند و این بدان معناست که تنوع زیستی دریائی  محدود به چند گونه شاخص و شناخته شده مانند  ماهی، میگو، لاک پشت‌ها و صخره‌های مرجانی نمی شود بلکه شامل موجودات ریز میکروسکپی دریایی ونیزتالاب‌های مرجانی هم می‌شود.

تنوع زیستی

بر این اساس تنوع زیستی دریائی را می‌توان این گونه تعریف کرد: به موجوداتی  که در دریاها و اقیانوس‌ها، مصب  رودخانه‌ها وتالاب‌ها به صورت زنده گیاهی؛جانوری و زی شناور زندگی کرده وبا ژنوم و ساختار ژنتیکی خاص خود در بهبود رشد و تداوم زیست موجودات و ثبات اکوسیستم پیرامون آنان تاثیر بیولوژیکی  دارند گفته می‌شود.

دلفین

تنوع زیستی دریا گنجی پنهان برای انسان بوده ودارای اهمیت بسیار زیادی در ارکان توسعه پایدار، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می‌باشد و این ارکان خود در تحقق  امنیت سیاره زمین؛ رفاه و شکوفایی بشر نقش دارند.

انواع تنوع زیستی

تنوع زیستی اعم از این که در خشکی باشد یا در دریا به سه نوع تقسیم می‌شود:

الف/تنوع گونه‌ای

ب/ تنوع اکوسیستمی

ج/ تنوع ژنتیکی

که  به امید پروردگارعالم، در بخش دوم این نگارش  به طور خلاصه به آن خواهیم پرداخت.

به یاد داشته باشیم که تنوع وکمیت فراوان موجودات دریائی جلوه‌ای از نعمات و معجزه‌های الهی است  که باید  در حفظ و بهره‌برداری مسئولانه آن کوشا باشیم.

زندگی زیر آب

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false