×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
پژوهشگاه مواد و انرژی کشور نیازمند حمایت های مالی دولت است

پژوهشگاه مواد و انرژی کشور نیازمند حمایت های مالی دولت است/ رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: جهت محقق شدن فرمایشات مقام معظم رهبری یک عزم جدی می خواهد که هم دولت و هم مجلس با اختصاص بخش عمده بودجه، فاصله ما در بخش تحقیق و توسعه را پوشش دهد.

به گزارش پایگاه خبری اکوپرشین به نقل از ندای البرز، دکتر حمید امیدوار رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با حضور دکتر شاکر حاجتی معاون فناوری پژوهشگاه و دکتر منصور رضوی معاون پژوهشی و دکتر ابوذر مسعودی مدیر حوزه ریاست در طی نشست خبری با اصحاب رسانه در ابتدا گفت: پژوهشگاه مواد و انرژی در سال ۱۳۵۰ تاسیس و در آن زمان این پژوهشگاه به عنوان مرکزی در حوزه انرژی های تجلیل پذیر و مواد مربوطه برنامه ریزی شد، که این طرح در سال ۱۳۶۵ عملیاتی شده و به عنوان مرکز خواص و کاربرد زیر نظر دانشگاه شریف بود، که در سال های آینده از آن دانشگاه استقلال پیدا می کند.

وی در ادامه گفت: این پژوهشگاه در حال حاضر شامل چهار پژوهشکده سرامیک، نیمه هادی، انرژی و پژوهشکده نانو و بایو می باشد و تمرکز بر انرژی خورشیدی، انرژی بادی، پساب و تصفیه آب از جمله اقداماتی است که در دستورکار قرار دارد.

دکتر امیدوار افزود: با توجه به اینکه بیش از ۳ هزار مجموعه کارگاهی در استان البرز فعال است، و با توجه به توانمندی که در پژوهشگاه وجود دارد، در جهت تصفیه آب و پساب این مجموعه های صنعتی در استان بتوانیم کمک شایانی داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: یکی از مسائل جدی که در حوزه علم و فناوری کشور مطرح است، بحث صیانت و نگه داشتن نخبگان می باشد و ضروری است زمینه جذب و رسوب نخبگان را فراهم آوریم و بتوانیم شرکت های بزرگ را ملزم کنیم که با پژوهشگاه و دانشگاه ها همکاری کنند و نخبگان به این مجموعه ها معرفی شوند.

وی به بودجه تخصیص یافته دولت در بخش پژوهشی اشاره کرد و گفت: بخشی از بودجه دولت صرف هزینه های عمومی شامل حقوق و دستمزد می شود. یک بخش از بودجه که ۲ هزار و پانصد میلیارد تومان می باشد ویژه شرکت های دولتی است و جهت محقق شدن فرمایشات مقام معظم رهبری یک عزم جدی می خواهد که هم دولت و هم مجلس با اختصاص بخش عمده این بودجه فاصله ما در بخش تحقیق و توسعه را پوشش دهد.

دکتر امیدوار اشاره کرد: دانشگاه های ما مظلوم واقع شده اند زیرا به طور کلی در ادبیات محاوره ای کشور این بحث هست که چرا دانشگاه ها توجهی به نیاز کشور ندارند. در صورتی که دانشگاه ها و پژوهشگاه ها کار خود را انجام می دهد و ایده ها تبدیل به نمونه آزمایشگاهی می شود که این نمونه آزمایشگاهی جهت اینکه تبدیل به نمونه انبوه شود و به عرضه برسد نیازمند حمایت مالی دولت است. بسیاری از محصولات تولیدی ما در مرحله آزمایشگاهی قرار دارند و در انتظار سرمایه‌گذاری خاک می‌خورند.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی کشور اضافه کرد: یکی از موارد مهم کشور در افق پنج ساله، با توجه به اینکه تعدادی از ماشین ها، ماشین های هیبریدی خواهند شد لذا باطری به عنوان ذخیره نقش مهمی خواهد داشت. در آینده ای نزدیک با صنایع مربوطه همکاری مشترک ایجاد می کنیم تا بتوانیم مرکز فنآوری و توسعه فناوری باطری لیتیوم آیون را در این پژوهشگاه داشته باشیم. با توجه به این امر که اولین سلول خورشیدی کشور در سال ۱۳۵۸ در این پژوهشگاه ساخته شده است، در حال حاضر با سازمان انرژی های نو در حال انعقاد یک تفاهم نامه هستیم تا در برنامه ۱۰ ساله این سازمان که هدف ایجاد حدود ۱۰ هزار مگابایت ساعت برق خورشیدی را دارند که ۸ هزار مگابایت آن برق خورشیدی و ۲ هزار مگابایت برق بادی است که در حوزه برق خورشیدی و بادی به عنوان یکی از مراکزی که بتواند بخش های فناوری را پوشش دهد، حضور داشته باشیم.

دکتر امیدوار در انتهای سخنان خود گفت: در این پژوهشگاه آموزش دانشجویان دکترا و ارشد نیز انجام می شود که در دی ماه سال جاری با مجوز وزارت علوم، دانشجوهای بین الملل را در مقطع ارشد و دکترا جذب نماییم.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false