فردو ی صنعت خودرو ایران کجاست؟، چند سال پیش هاشم یکه زارع در سکوت مطلق خبری- اداری و با رعایت شدید اصول حفاظتی و امنیتی، شرکتی به نام «جِتکو» را پایه ریزی کرد؛ شرکتی دانش بنیان که قرار بود مغز متفکر و پیشرانِ توسعه صنعت خودروی ایران باشد.
به گزارش پایگاه خبری و اطلاعرسانی اکوپرشین به نقل از اقتصاد سالم، حساسیت مدیریت وقت گروه صنعتی ایران خودرو برای حراست از مغز متفکر صنعت خودروی ایران در حدی بود که تا حدود یک سال پیش، حتی مدیرعامل بعدی (فعلی) و بخش اعظم مدیران ارشد و معاونان ایران خودرو نیز از وجود این شرکتِ دانش بنیان، بیاطلاع بودند و پس از آن نیز تنها بروز یک اتفاق، باعث افشای وجودِ چنین شرکتی در ایران شد!
این اتفاق نیز «واردات یک دستگاه خودروی برقی تسلا به ایران» بود. این خودروی تسلا برای مطالعه از سوی شرکت «جتکو»، خریداری و وارد گمرک ایران شده بود که شکار دوربینِ عکاسان و رسانهها شد و این سوال همه جا پیچید که با وجود منوعیت واردات، خودروی لوکس و آخرین مدل تسلا در ایران چه میکند!؟
انتشار اخبار متعدد در این زمینه و پیگیری رسانهها در نهایت توجهها را به شرکت واردکننده خودرو، که «جتکو» بود، جلب کرد و بدین ترتیب مدیریت فعلی ایران خودرو از وجود این شرکت آگاه شد و با پیگیریهای بیشتر از پروژههای تعریف شده و در حال اجرا در این شرکت نیز مطلع شد.
درواقع اصول حرفهای و حفاظتیِ پایه گذاری و رعایت شده از سوی هاشم یکه زارع در پایه ریزی “جتکو” در حدی بود که حتی “فرشاد مقیمی” مدیرعامل فعلی ایران خودرو که پس از ماجرای برکناری یکباره و بازداشت یکه زارع در ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ (که در نهایت به تبرئه وی از اتهامات وارده منجر شد)، جایگزین یکه زارع شد نیز تا مدتها از وجود این شرکت بی اطلاع بود!
یکه زارع پس از انتصاب به مدیرعاملی گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۳۹۲، طرح بلندپروازانه اش برای «خودروساز شدن ایران» را وعده داد و پروژههای مختلفی در این رابطه اجرا کرد که پایه گذاری سرّی مغز صنعت خودروی ایران؛ مهمترین آن بود.
به این ترتیب «جتکو» با حضور مهندسان و نخبگانی شکل گرفت که فارغ التحصیل برترین دانشگاههای ایران بودند و علاوه بر داشتن خلاقیت و ایدههای جدید و به روز در این صنعت، مراحل خاص گزینش را به طور مستقیم از سوی مدیرعامل وقت ایران خودرو طی کرده بودند.
حتی تا یکسال پس از ماجرای برکناری پرماجرای یکه زارع از مدیریت ایران خودرو نیز تنها عده انگشت شماری در ایران خودرو از وجود این شرکت آگاه بودند و در خارج از ایران خودرو نیز، عملا شرکتی به نام “جتکو”، وجود خارجی نداشت!
دلیل این حد از حساسیت و رعایت اصول حفاظتی و فعالیت در سکوت و دور از چشم رسانهها و حتی بسیاری از فعالان و مدیرانِ ایران خودرو و صنعت خودرو نیز؛ حفاظت از این شرکت (جتکو) و جلوگیری از سرقت و لو رفتن طرحها و پروژههای این مرکز فن آورانه بود.
ضمن اینکه فعالیت در سکوت و بی خبری، کمک میکرد “جتکو” گرفتار برخی حاشیههای رایج در ایران، ضرباتِ رقبای داخلی، جاسوسی صنعتی و خرابکاری دشمنان خارجی نشده و در آرامش و امنیت به نتیجه مطلوب و تعریف شده برسد.
حتی پس از فاش شدن نام «جتکو» نیز، اصول امنیتی و حرفهای در نظر گرفته شده در حدی بود که تا ماهها بسیاری از مدیران ایران خودرو نیز از محل استقرار این شرکت اطلاعی نداشتند.
طبق آنچه که در ذهنِ هاشم یکه زارع بود، قرار بود این شرکت زمانی رونمایی شود که چند اَبَر پروژه بزرگ در سطح ملی و بینالمللی در آن به نتیجه رسیده و ارائه شود.
در زمان مدیریت بعدی ایران خودرو (فعلی) اما رعایتِ اصول حفاظتی، امنیتی و حرفهای رایج در جهان در رابطه با شرکتهای دانش بنیان صنعتی؛ جدی گرفته نشد و نام جتکو و برخی پروژههای آن، افشا و رسانهای شد.
«داخلی سازی قطعات و سیستم الکترونیکی خودرو» که اخیرا اخبار آن منتشر شد و همچنین طراحی خودروی برقی “تارا”؛ از مهمترین دستاوردهای شرکت “جتکو” است که برای اولین بار در صنعت خودروی ایران صورت میگیرد.
وزن و اهمیت “جتکو” و پروژههای فن آورانه آن در سطحی ست که میتوان آن را “فردو”ی صنعت خودروی ایران لقب داد همانگونه که تاسیسات هستهای «فردو» از نظر سطح اهمیت، تکنولوژی، غیرقابل دسترس بودن و آسیب ناپذیری، قلب صنعت هستهای ایران است.
امیدواریم مدیرعامل فعلی ایران خودرو و مدیران آتی آن؛ امانت دار خوبی برای حفظ، حراست و تقویت میراث ارزشمندی به نام «جتکو» باشند که هم اکنون به «مغز» صنعت خودروی ایران تبدیل شده است.