×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
رشد صادراتی بندر نوشهر در هفت‌ماهه نخست امسال

رشد صادراتی بندر نوشهر در هفت‌ماهه نخست امسال، بندر نوشهر که در استان مازندران و جنوب دریای خزر قرار گرفته، توسط دو شرکت هلندی و بلژیکی ساخته شده است. ساخت این بندر حدود ۹ سال طول کشید و مراحل آن طی سال‌های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۸ به مرور انجام شد.

کمی بعد و در سال ۱۳۱۹ بندر نوشهر با ورود نخستین کشتی تجاری از روسیه که قطعات و ماشین‌آلات کارخانه ذوب‌آهن کرج را حمل می‌کرد، راه‌اندازی شد.

به گزارش اکوپرشین به نقل از بندر و دریا: نسرین غلامی| مساحت این بندر حدود ۸۸ هکتار است و ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی دارد. بندر نوشهر با داشتن تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا برخوردار است.

در این بندر کشتی‌های تجاری با ظرفیت بیش از شش هزار و ۵۰۰ تن پذیرش می‌شوند. این بندر یک انبار روباز به مساحت ۹۰ هزار مترمربع و یک انبار سرپوشیده به مساحت ۷۰ هزار مترمربع نیز دارد.

اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت بندر نوشهر، دو بندر تجاری نوشهر و فریدون‌کنار را در مجموعه خود دارد.

اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت بندر نوشهر، دو بندر تجاری نوشهر و فریدون‌کنار را در مجموعه خود دارد.

همچنین دو دانشگاه معتبر علوم دریایی و چندین مؤسسه آموزش دریایی نیز در خود جای داده است.

از ویژگی‌ها این بندر می‌توان به مواردی چون دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی، امکان ذخیره‌سازی و جابه‌جایی کالاهای تجاری، نفتی، فله خشک و روغن خوراکی، اتصال مستقیم از طریق خطوط لوله به مخازن نفتی چالوس با ظرفیت ذخیره‌سازی ۶۵ میلیون لیتر، آبخور مناسب شش متری، ظرفیت تخلیه و بارگیری انواع کالا به میزان ۵/۴ میلیون تن در سال، سیلوی غالت به ظرفیت ۶۵ هزار تن، اسکله روـرو کامیونی و… اشاره کرد.

بندر نوشهر مرکز جست‌وجو و نجات دریایی استان مازندران به‌حساب می‌آید، همچنین این بندر دارای صلاحیت بازرسی است و گواهینامه‌های ثبت شناورها و کشتی‌ها در این بندر ثبت می‌شود.

منطقه ویژه اقتصادی

منطقه ویژه اقتصادی

از طرف دیگر بندر نوشهر که نزدیک‌ترین بندر تجاری کشور به پایتخت به شمار می‌آید، از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد. به‌این‌ترتیب بازرگانان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند از مزایا و تسهیلات مناطق ویژه اقتصادی بهره لازم را ببرند.

مزایا و تسهیلات قانونی منطقه ویژه اقتصادی

همچنین صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله و گواهی مبدأ برای کالاهای وارداتی و صادراتی، ایجاد تسهیلات ویژه شامل ورود ماشین‌آلات، قطعات یدکی، تجهیزات سرمایه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز به منطقه برای تولید یا تکمیل قطعات، آزادی مشارکت و سرمایه‌گذاری برای اتباع داخلی و خارجی، ورود و خروج کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی به‌منظور پردازش، تولید، تبدیل، تکمیل و… معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته‌شده در منطقه ویژه به داخل کشور به میزان ارزش‌افزوده، امکان صادرات، ترانزیت، ترانشیپ و صدور مجدد کالا بدون هیچ‌گونه تشریفات گمرکی، امکان واگذاری زمین و انبار به شکل استیجاری با قیمت‌های رقابتی به‌صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت به متقاضیان و سرمایه‌گذاران، امکان تبدیل و بسته‌بندی کالاها به‌منظور صادرات مجدد و… به‌عنوان مزایای منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر شناخته می‌شوند.

آمار چندماهه اخیر

در بخش صادرات کالا طی هفت‌ماهه نخست امسال، عملکرد بنادر نوشهر و فریدون‌کنار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۳۶ درصد رشد داشته است.

همچنین طی این مدت و در بخش ورود کشتی‌های تجاری به بنادر نوشهر و فریدون‌کنار نیز عملکرد اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران از رشد ۷۴ درصدی برخوردار بوده و در بخش تخلیه و بارگیری نیز درمجموع رشد ۸۵ درصدی را ثبت کرده است.

محصولات کشاورزی، مواد معدنی و مواد غذایی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه و غالت، کاغذ و مقوا، چوب و تخته از عمده‌ترین کالاهای وارداتی به این بنادر در سال جاری به‌حساب می‌آیند.

جایی برای آرامش

جنگل سی‌سنگان

استان مازندران و شهر نوشهر مکان‌های بسیاری برای تفریح و طبیعت‌گردی دارد در این مطلب به یک مورد اکتفا می‌کنیم. اگرچه نام جنگل سی‌سنگان در نوشهر را شاید اغلب شنیده باشند اما دریاچه فراخین در این منطقه شاید آن‌قدرها هم آشنا نباشد. فراخین دریاچه‌ای بی‌نظیر در دل جنگل‌های هیرکانی است.

این دریاچه در حدود ۳۰ کیلومتری نوشهر با چشم‌انداز بی‌نظیری خودنمایی می‌کند. اگر به‌تنهایی به منطقه سفر می‌کنید بهتر است حتماً از جی‌پی‌اس استفاده کنید و تجهیزات لازم را به همراه ببرید. به نزدیک این دریاچه که برسید، آسمان زیبای نوشهر از لابه‌لای شاخه‌های درختان صحنه‌ای بی‌اندازه چشم‌نواز را به نمایش گذاشته است.

اگر اهل پیاده‌روی هم باشید که دیگر موقعیت عالی نصیبتان شده است، قایق‌سواری هم از گزینه‌های پیش روی شما در فراخین به‌حساب می‌آید.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false