×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
توسعه حمل و نقل هوایی با برنامه هفتم توسعه

توسعه حمل و نقل هوایی با برنامه هفتم توسعه، ناوگان هوایی مسافربری کشور باوجود تحریم‌های همه‌جانبه از سوی آمریکا طی چهار دهه اخیر با تکیه‌بر توان متخصصان ایرانی به‌عنوان یکی از ایمن‌ترین وسایل حمل‌ونقل در سطح دنیا محسوب می‌شود.

به گزارش اکوپرشین: وزیر راه و شهرسازی اوایل ماه گذشته در حاشیه آغاز عملیات اجرایی فاز دو توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از دو برابر شدن ناوگان هوایی کشور تا پایان سال خبر داد.

مهرداد بذرپاش گفته بود: در بخش خدمات فرودگاهی وقتی می‌توانیم از یک کریدور خوب ترانزیتی صحبت کنیم که سایر اعضا هماهنگ با توسعه زیرساخت‌ها پیش رفته باشند. زیرساخت‌های فرودگاهی در کشور نیازمند خدمات فرودگاهی است.

مهرداد بذرپاش دراین‌باره گفته بود: در بخش خدمات فرودگاهی وقتی می‌توانیم از یک کریدور خوب ترانزیتی صحبت کنیم که سایر اعضا هماهنگ با توسعه زیرساخت‌ها پیش رفته باشند. زیرساخت‌های فرودگاهی در کشور نیازمند خدمات فرودگاهی است.

پس از ایام کرونا رکورد پروازهای عبوری از ایران طی ماه گذشته شکسته شد که علاوه بر اینکه درآمدهای خوبی را نصیب ایران می‌کند این پیام را به کشورهای دنیا و فعالان اقتصادی خارجی می‌دهد که کشورمان دارای ایمنی و امنیت است.

مهرداد بذرپاش از افزایش دو برابر تعداد ناوگان هوایی کشور تا پایان سال جاری خبر داد و تأکید کرد: یکی از سیاست وزارت راه و شهرسازی تأمین هواپیما و توسعه ناوگان توسط بخش خصوصی است.

به گزارش بندر و دریا شاید بتوان از نوع نگاه دولت دوازدهم و سیزدهم به چگونگی تأمین هواپیما برای ناوگان هوایی کشور به‌عنوان شاخص‌ترین تفاوت دولتمردان دکتر حسن روحانی(رئیس‌جمهور سابق) و دکتر رئیسی نام برد.

در کل دوره هشت‌ساله دولت یازدهم و دوازدهم مجموعاً ۱۶ هواپیما نو وارد ناوگان هوایی کشور شد؛ ۱۳ فروند هواپیمای ATR و سه فروند هواپیمای ایرباس که امروز بخش قابل توجهی از آن‌ها در آشیانه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران زمین‌گیر هستند.

این در حالی است که به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری طی دو سال اخیر تعداد ناوگان فعال هوایی کشور تقریباً دو برابر شده است.

محمد محمدی‌بخش دراین‌باره گفته است: شهریورماه سال ۱۴۰۰ تعداد ناوگان فعال حمل‌ونقل هوایی مسافری ۱۰۰ فروند بود که امروز به ۱۹۰ فروند افزایش یافته است، یعنی رشد حدود ۹۰ درصدی.

وی با اعلام اینکه طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم ۵۰ هواپیمای زمین‌گیر با تأمین قطعه و تعمیر به چرخه پرواز بازگشته‌اند، افزود: از ۹۰ هواپیمایی که به ناوگان هوایی کشور اضافه شده، ۴۰ فروند هواپیمای خریداری شده بوده است.

وی با بیان اینکه نهضت تعمیر در حال انجام است و چک سنگین (اورهال) انواع هواپیما در داخل و توسط متخصصان ایرانی انجام می‌شود، تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم‌های ظالمانه، با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌ایم بیش از دو هزار قطعه هواپیما را طراحی و بسازیم. استانداردهای این قطعات نیز بر اساس استانداردهای روز دنیاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای صادرات قطعات هواپیما خبر داد و با اشاره به اینکه در زمان حاضر با توجه به نیاز کشور به قطعه، مواد اولیه تولید قطعات هواپیما را صادر می‌کنیم، بیان کرد: هم‌اکنون به اقصا نقاط دنیا پرواز داریم و شرکت‌های هواپیمایی داخلی با تکیه‌بر هواپیماهای خریداری شده و به ناوگان بازگشته هفته‌ای ۱۵۰ پرواز به عتبات۱۵۰، پرواز به ترکیه و ۱۵۰ پرواز نیز به امارات انجام می‌دهند.

محمدی‌بخش با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم ناوگان هوایی مسافری متحول شده است، اظهار داشت: باوجود تحریم‌های چهل‌وچند سال اخیر کمترین سانحه را در حوزه حمل‌ونقل هوایی داشتیم و مردم به حمل‌ونقل هوایی باور کرده و اعتماد دارند.

وی با یادآوری اینکه طی دو سال اخیر سن ناوگان هوایی از ۲۸ سال به ۲۶ سال کاهش یافته است، گفت: امروزه در شرایط سخت تحریم قرار داریم و موانع حمل‌ونقل هوایی بسیار است، اما همه دست‌اندرکاران این حوزه به‌خصوص وزیر راه و شهرسازی دغدغه‌مند مردم و حقوق شهروندی آنان هستند.

محمدی‌بخش بیان داشت: اگرچه مردم و بهره‌برداران بخش هوایی با سنجش شرایط موجود، درک متقابل دارند، با افتخار به اقصی نقاط دنیا پرواز می‌کنیم و تعمیرات هواپیماهای خارجی در داخل کشور صورت می‌گیرد، اما معتقدیم هنوز از سطح بالای رضایتمندی فاصله‌داریم و تالش تا رسیدن به ۵۵۰ فروند هواپیما باید ادامه داشته باشد. با وجود اینکه در حال حاضر روزانه حدود هزار پرواز انجام می‌شود که البته تا رسیدن به نقطه‌ای که مردم رضایت داشته باشند، موضوع حمل‌ونقل هوایی و خدمات مربوطه را پیگیری می‌کنیم.

وی با تأکید بر جوان‌سازی ناوگان، موضوعات سلامت پرواز، ایمنی و استانداردهای پرواز را نیز مطرح کرد و گفت: چک، تأمین، تعویض و بازسازی قطعات به‌صورت منظم بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه انجام می‌شود. در صدد هستیم با برنامه مشخص سن ناوگان را به زیر ۲۰ سال برسانیم.

در همین حال عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس با اشاره به کمبود حدود ۳۷۰ هواپیما در ناوگان حمل‌ونقلی کشور گفـت: مجلس در برنامه هفتم توسعه با تصویب حکمی گامی بلندی برای بهبود بهره‌وری و افزایش کیفیت خدمات هوایی برداشته است.

رسول فرخی با اشاره به مصوبات برنامه هفتم توسعه مجلس در خصوص بهبود کیفیت خدمات ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور، گفـت: یکی از مشکلات حمل‌ونقل هوایی، کمبود هواپیما در داخل کشور بوده که بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی امروز با کمبود حدود ۳۷۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی مواجه هستیم.

وی با یادآوری اینکه در برنامه هفتم توسعه در خصوص بهره‌وری بهتر و افزایش کیفیت خدمات هوایی برای مسافران است، یادآور شد: در شرایط فعلی شاهدیم، برخی مواقع مسافران بیش از سه ساعت به دلیل تأخیر در پروازها معطل شده یا برخی پروازها لغو می‌شوند.

مردم نسبت کیفیت خدمات پروازی گله‌مند هستند و این موجب شد مجلس مصوبه‌ای در خصوص افزایش کیفیت خدمات داشته باشد.

فرخی اظهار داشت: امیدواریم دولت برای خرید هواپیما و جبران کمبودها در ناوگان هوایی کشور چاره‌اندیشی کند، حق مردم این است که از بهترین کیفیت از حمل‌ونقل هوایی استفاده کنند.

وی با اشاره به مصوبه‌ای در خصوص واگذاری مدیریت فرودگاه‌ها به بخش خصوصی داخلی و خارجی، عنوان کرد: بخش خصوصی با نظارت قوی دولت ثابت کرده که می‌تواند خدمات بهتری به مردم بدهد. مدیریت خدمات هوایی توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی با نظارت کافی موجب بهبود کیفیت خدمات و رضایت‌مندی مردم می‌شود.

شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false