×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
ایران با اقتصاد دریاپایه شکوفا می‌شود

ایران با اقتصاد دریاپایه شکوفا می‌شود، هلدینگ تایدواتر خاورمیانه با بیش از نیم‌قرن سابقه در ارائه خدمات بندری و دریایی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین شرکت‌های ایرانی در این حوزه شناخته می‌شود.

به گزارش اکوپرشین به نقل از بندر و دریا: تایدواتر خاورمیانه به همراه شرکت‌های تابعه خود طیف وسیعی از فعالیت‌ها شامل خدمات بندری، دریایی، لایروبی، سالویج، فنی و مهندسی، آموزشی، فناوری اطلاعات، ایجاد و مدیریت بنادر خشک و راه‌اندازی ترمینال‌های اختصاصی را ارائه می‌کند.

خدمات بندری شرکت تایدواتر در بخش‌های کانتینر، کالای عمومی و متفرقه، کالای فله، مایعات و مخازن متمرکز است. در حوزه خدمات تجاری دریایی از فعالیت‌هایی مانند یدک‌کشی و راهنمایی کشتی‌ها، نمایندگی کشتیرانی، اداره و نگهداری شناورها و چراغ‌های دریانوردی، آتش‌نشانی دریایی و عملیات جست‌وجو و نجات می‌توان به‌عنوان حوزه‌های تخصصی شرکت نام برد.

در همین زمینه با مهدی قائم‌مقامی، مدیرعامل شرکت تایدواتر خاورمیانه گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه می‌آید:

اقداماتی که برای ارتقای جایگاه جامعه دریانوردی انجام داده‌اید را تشریح بفرمایید:

مجموعه شرکت تایدواتر خاورمیانه دارای سهامدار عمدهای است و در حوزه کشتیرانی فعالیت می‌کند. وظیفه خود می‌داند که در حوزه پرورش نیروی انسانی ورود پیدا کند.

به همین منظور یک هنرستانی در بندرعباس با درس‌های مرتبط با حوزه دریا راه‌اندازی کرد و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در حوزه خدمات دریایی به مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی کمک کنند.

در کشور ازین دست هنرستان‌های کاربردی کم داریم و حوزه دریا کمی مغفول مانده است. بنابراین شرکت تایدواتر خاورمیانه سعی دارد هرچه بیشتر بحث تربیت نیروی انسانی را اشاعه دهد و به جامعه معرفی کند.

که حوزه دریا به چه میزان می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند. همچنین در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی شرکت‌های تایدواتر سعی کرده است از افرادی که در این حوزه فعالیت دارند حمایت کند.

برای فارغ‌التحصیلان در رشته‌هایی که مربوط به دریا می‌شود، بستری را برای گذراندن دوره مقدماتی فراهم کند و دانشجویان بتوانند در این محیط مشغول به فعالیت شوند.

بنابــر فرمایــش مقــام معظــم رهبــری کــه فرمودنــد بــه اقتصــاد دریامحــور توجــه شــود، بحــث اقتصاد محــور در برنامه هفتم توسعه چگونه باید دیده شود؟

باید نگاه ویژه‌ای به اقتصاد دریا داشته باشیم. چراکه بسیاری از کشورهای جهان کل بودجه خود را بر اساس اقتصاد دریایی برنامه‌ریزی می‌کنند.

کشورمان نیز با وجود کیلومترها مرز دریایی از یک نعمت الهی برخوردار است. این موقعیت جغرافیایی کشورمان را باید به سمت اقتصاد سوق دهیم.

هرچه بیشتر و بهتر در این حوزه فعالیت صورت گیرد، اقتصاد بهتری می‌توانیم متصور شویم.

اقتصاد کشورمان بر پایه نفت بوده و بیشترین خروج آن از دریا بوده است. بنابراین باید به حوزه دریا بیشتر توجه شود چراکه ریشه‌های گسترده‌ای دارد و می‌توان از آن در حوزه‌های مختلفی استفاده نمود.

کریدور شمال-جنوب را چگونه می‌بیند؟

هند، چین جز اقتصادهای بزرگ جهان هستند و باید بتوانیم راه و کریدور را هرچه بهتر تسهیل کنیم و این ارتباط را با کیفیت بهتر برقرار کنیم.

بنابراین هم تلاش دولت و هم بخش خصوصی را می‌طلبد و باید در این راستا اقدامات زیرساختی صورت گیرد.

باید تکمیل زنجیره کریدور شمال-جنوب با جدیت دنبال کرد. فراهم شدن زیرساخت‌های اساسی کریدور باعث سرعت در انتقال کالاها و بالا بردن بهره‌وری بنادر کشور می‌شود.

طبــق اظهــارات صفایــی معاون وزیــر راه و شهرســازی و مدیرعامل ســازمان بنادر و دریانــوردی، ایران با کمبود ۴۰۰۰ دریانورد روبرو است، آیا شرکت تایدواتر خاورمیانه برای رفع دغدغه کمبود دریانورد اقدامی انجام داده است؟

یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم ناشناخته ماندن حوزه دریا برای مردم است. در این راستا ما فعالیت‌های قابل قبولی در حوزه فرهنگی، اجتماعی و علمی را انجام داده‌ایم. اما یکی از الزامات بخش دریایی کشور این است که باید زیرساخت‌های بندری ایجاد و تقویت شود. ضمن اینکه باید بتوانیم برای جامعه تبیین کنیم حوزه دریا چقدر می‌تواند به اقتصاد کشورمان کمک کند.

از سوی دیگر باید بسترهای موردنیاز ارتباط دانش‌آموزان با دریا و دریانوردی فراهم شود، چراکه در این موقعیت‌ها، زمینه علاقه دانش‌آموزان به این حرفه شکل می‌گیرد.

اکثر مردم کشورمان در بستر حاشیه دریا زندگی نمی‌کنند و این ایجاد شناخت بر عهده شرکت‌های خصوصی-بندری و سازمان بنادر و دریانوردی است.

شرکت تایدواتر خاورمیانه تا آنجایی که توانسته سعی کرده است بستری برای بازدید اقشار مختلف از فعالیت در دریا فراهم کند.

باید بیشترین فعالیت ما برای شناخت حوزه دریا معطوف به دانش‌آموزان باشد و اطمینان دارم انگیزه گسترده‌ای ایجاد می‌شود و در سال‌های آتی شاهد نیروهای انسانی بیشتر در این حوزه خواهیم بود.

نظــر شــما دربــاره شرکت‌های دانش‌بنیان چیســت و این قبیل شرکت‌ها چه جایگاهی در برنامه‌های تایدواتر دارد؟

شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه دریا و بندر فعالیت دارند ناشناخته هستند یا اینکه زمینه معرفی آن‌ها به‌خوبی دیده نشده است.

در بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان، شاهد بودم که راهکارهای جالب و قابل ‌توجه‌ای داشتند و چقدر از این مسیر می‌شود راحت‌تر و بهتر به نتیجه رسید. به‌عنوان‌مثال برای وارد کردن قطعه‌ای هفته‌ها و ماه‌ها منتظر می‌ماندیم اما الان با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، خیلی زودتر آن قطعه در اختیارمان قرار می‌گیرد.

بــا توجــه بــه شــرایط کنونــی حمل‌ونقل دریایــی چــه چشم‌اندازی را بــرای فعالیت‌های تایدواتــر پیش‌بینی می‌کنید؟

شرکت تایدواتر خاورمیانه سابقه‌ای ۵۵ ساله دارد و در حوزه لجستیک، شرکت مادر است. قاعدتاً اهدافی که دنبال می‌کنیم، اهداف ریشه‌داری هستند.  

تلاش این است هرچه می‌توانیم بهره‌وری در شرکت را افزایش دهیم و با این روش بسیاری از موضوعات و کارها قابل‌حل است. یکی از تلاش‌های شرکت تایدواتر خاورمیانه این است که بتوانیم به‌صورت زیرساختی موضوع بهره‌وری را افزایش دهیم.

چــه انتظاراتــی از دولــت به‌طور عام و ســازمان بنادر و دریانوردی به‌طور خاص دارید؟

شرکت‌های خصوصی با حمایت دولت‌ها می‌توانند اقدامات مؤثری داشته باشند، دولت زمینه و زیرساخت فعالیت شرکت‌های خصوصی را مهیا کند، بقیه مسیر را سرمایه‌گذاران با قدرت انجام خواهند داد.

شرکت‌های خصوصی همانند جریان آب هستند که فقط کافی است هدایت شود، بقیه راه پیشرفت را با سرعت طی خواهند کرد و به مقصود خود می‌رسند.

پی دی اف شماره ۳۱۰ و ۳۱۱ نشریه بندر و دریا شهریور سال ۱۴۰۲ رو مشاهده نمایید.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false