×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
راه‌اندازی نرم‌افزار جامع بندری تا سال آینده برای صدور آنلاین مجوزها

راه‌اندازی نرم‌افزار جامع بندری تا سال آینده برای صدور آنلاین مجوزها، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر مسافری بوموسی و بندر سیریک در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود، گفت: نرم‌افزار جامع فعالیت‌های بندری تا سال آینده برای صدور مجوزها بدون نیاز به حضور فیزیکی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش اکوپرشین به نقل از بندر و دریا، علی‌اکبر صفایی امروز در آستانه دهه مبارک فجر در گفت‌وگو با اصحاب رسانه ضمن اشاره به اثرات سند توسعه دریامحور در همگرایی فعالان حوزه دریا، اظهار داشت: به محض ابلاغ سند کارگروه با محوریت معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل و از نهادهای عمومی و خصوصی و بخش‌های دولتی، نخبگان و صاحب‌نظران دعوت شد و نظرات همگان اخذ شد.

وی با اشاره به سهم ۸ درصدی اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی کشورها، بیان کرد: در مدت ۲ سال تهیه سند جامع سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان حاکمیت دریایی کشور تلاش کرد اقداماتی انجام دهد تا در توسعه دریامحور اقدامات اجرایی عملیاتی شود.

صفایی اضافه کرد: نرم‌افزار جامع فعالیت‌های بندری تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و شفافیت و کیفیت خدمات به دستگاه‌های دولتی و خصوصی و صاحبان کالا ارائه می‌دهد و صدور مجوزها از این طریق خواهد بود و نیاز به حضور فیزیکی حذف می‌شود.

اجرای ۱۰۵ پروژه عمرانی از ابتدای دولت سیزدهم

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۱۰۵ پروژه در حوزه عمرانی اجرا کرده‌ایم که ۱۲۰ هزار میلیارد ریال ارزش دارد که از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی تامین شده است.

وی افزود: ۵۵ تجهیزات شامل شناورهای جست‌وجو و نجات، شناورهای راهنما، لایروب، شناورهای جمع‌آوری آلودگی و… با اعتبار ۱۳۲ میلیون یورو انجام شده است.

صفایی گفت: در حوزه تجهیزات دریایی و بندری، ۵۳ فروند تجهیز دریایی و بندری شامل یدک‌کش، بویه‌گذار، بازوی بارگیری، ماشین آتش‌نشانی و… با اعتبار ۱۱۵ میلیون یورو در دست ساخت.

وی تصریح کرد: با این تجهیزات دریایی و بندری، ناوگان دریایی و بندری کشور در حوزه سازمان بنادر و دریانوردی نوسازی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال ۱۴۰۲، ۲۹۱ پروژه فعال در حوزه حمل‌ونقل دریایی از محل اعتبارات سازمان در دست اجرا داریم که ۵۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد. امسال ۸۳ هزار میلیارد ریال اعتبار تامین شده و ۷۳ درصد جذب نقدینگی صورت گرفته است.

صفایی بیان کرد: در دولت سیزدهم ۱۸ پروژه شامل سیلوی غلات، نگهداری مواد معدنی، مخازن خوراکی، سیلوی روغن، ترمینال ریلی و… توسط بخش خصوصی با اعتبار ۴۰۶۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

امضای ۵۰۰ هزار میلیارد ریال قرارداد در هفته حمل‌ونقل

وی تصریح کرد: در هفته حمل و نقل امسال بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد ریال قرارداد در حوزه دریا و بندر با حضور بخش خصوصی امضا شد و از سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ وارد چرخه بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در دهه فجر امسال ۴۳ پروژه دریایی و بندری با اعتبار ۶۵ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال(۵/۶همت) افتتاح می‌شود؛ در دهه فجر امسال بهره‌برداری از بندر مسافری بوموسی‌ و بندر سیریک و بهره‌برداری از ۷ فروند شناور چندمنظوره نیز در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: در استان هرمزگان سرمایه‌گذاری جدید بخش خصوصی ۲۱ هزار میلیارد تومان است و سازمان بنادر و دریانوردی نیز ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به صورت زیربنایی فعالیت می‌کند.

صفایی درباره کاهش تراز دریای خزر اضافه کرد: مطالعاتی از سنوات گذشته انجام شده و به تازگی مطالعه‌ای شروع شده است، نکته‌ای که وجود دارد این است که وضعیت ما در دریای خزر بحرانی نیست اما لایروبی در حال انجام است و برنامه‌ریزی برای مدیریت و مقابله با کاهش آب خزر خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: ترانزیت دریایی امسال ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.

صفایی با بیان اینکه قیمت و مدت زمان عبور کالا برای صاحبان کالا مهم است، گفت: ما توجه کرده‌ایم و آنچه فرمول ماست این است که شرکت‌های کشتیرانی، سرویس‌های مستقیم با کشورهای طرف مقابل برقرار کنند و مسیرها افزایش یابد.

مجوز جذب ۴۰۸ نفر متخصص در سازمان بنادر و دریانوردی گرفته شد

وی افزود: در موضوع تعرفه‌های سازمان درباره تخلیه و بارگیری کالا، قانون مصوب مجلس داریم، سهم عددی تعرفه‌ها و هزینه‌های کالا، کشتی و خدمات بر زنجیره حمل و نقل که از مبدا تا مقصد اعمال می‌شود متوسط یک درصد است و پایین بودن نرخ‌ها سبب ماندگاری بیشتر کالاها در بنادر می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بندر هرمز قرار است ۵۰ درصد سازمان بنادر و دریانوردی و ۵۰ درصد شیلات سرمایه‌گذاری ‌کند و برای سفرها آماده شود.

صفایی تصریح کرد: در کنار بندر هرمز، بندرگاه نخل ناخدا و بندرگاه شهید حقانی در بندرعباس به سه ضلع توسعه سفرهای دریایی به قشم تبدیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: مجوز جذب ۴۰۸ نفر نیروی متخصص را از سازمان اداری و استخدامی گرفتیم و تاکنون ۴۵ نخبه جذب کرده‌ایم، ۵۵ نفر دیگر جذب خواهیم کرد و برای مابقی نیز اطلاعیه جذب خواهیم زد.

وی در خصوص توسعه و تجهیز بندر چابهار افزود: اولویت ما در بندر چابهار توسعه گنتری‌کرین و جرثقیل‌های دروازه‌ای است.

صفایی در پاسخ به سوال بندر و دریا مبنی بر اینکه اگر بخواهیم سهم اقتصاد دریامحور را افزایش دهیم چه کارهایی را باید دنبال کنیم، گفت: در سیاست اقتصاد دریامحور، دریا به عنوان یکی از پیشران‌های مهم و اقتدار کشور معرفی شده است، و در تلاش هستیم تا در اجرای این سیاست، سهم دریا را در رشد اقتصاد کشور افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مباحث ترانزیت و ایجاد قطب‌های اقتصادی در سواحل ذکر شده است. برخی از این محورها شامل سیاست‌گذاری یکپارچه امور دریایی و تقسیم کار ملی، توسعه فعالیت‌های اقتصادی دریامحور و ایجاد قطب‌های توسعه دریایی پیشران، تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری و مشارکت داخلی و خارجی، افزایش سهم کشور در حمل ‌و نقل دریایی و ترانزیت با ایجاد و تقویت شبکه حمل ‌و نقل ترکیبی و… است. امیدواریم بتوانیم با همراهی قوای سه‌گانه برای توسعه اقتصادی، اشتغال و معیشت ساحل‌نشینان عزیز کشورمان گام بزرگ و اساسی برداریم.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false