×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
آذربایجان شرقی قطب اول فرآوری گیاهان دارویی در کشور می‌شود

آذربایجان شرقی قطب اول فرآوری گیاهان دارویی در کشور می‌شود، آذربایجان شرقی با دارا بودن ۸۵۰ واحد تبدیلی با ظرفیت پنج و نیم میلیون تن رتبه سوم کشوری را در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی به خود اختصاص داده است.

به گزارش اکوپرشین به نقل از بازار مشترک، فرامرز افشانی، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان این مطلب افزود: آذربایجان شرقی در بسیاری از حوزه‌های فرآوری از رتبه‌های بالایی برخوردار است. برای نمونه در فرآوری انگور، بسته‌بندی خرما، فرآوری تخم مرغ، بسته‌بندی عسل و خشکبار رتبه اول و در سردخانه‌ها رتبه دوم کشور را دارد.

افشانی از فعالیت ۱۹ واحد فرآوری گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: با جذب سرمایه گذار و سرمایه‌گذاری در بخش فرآورده‌های گیاهان دارویی ،آذربایجان شرقی در حال تبدیل شدن به قطب اول فرآورده‌های گیاهان دارویی در کشور است.

 مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بخش عمده تولیدات صنایع تبدیلی این استان را فرآوری میوه‌ها شامل لواشک، غوره، کنسانتره و محصولات لبنی اعلام کرد و گفت: صنایع تبدیلی در سه حوزه سورتینگ، بسته‌بندی، فرآوری و نگهداری تکمیل کننده زنجیره تولیدند و امنیت غذایی را ضمانت می‌کنند. علاوه براین، توسعه این صنایع باعث کاهش ضایعات محصولات کشاورزی می‌شود. این صنایع علاوه بر درآمدزایی بالا باعث اشتغال ۱۲ هزار نفر در استان شده است.

 حمایت از متقاضیان راه اندازی صنایع تبدیلی

 افشانی در باره راه اندازی صنایع تبدیلی جدید در استان آذربایجان شرقی گفت: متقاضیان صنایع تبدیلی برای دریافت مجوز این صنایع نه تنها مشکل ندارند که از حمایت سازمان جهاد کشاورزی هم برخوردارند. حتی برای محصولاتی که در استان تولید نمی شود شرایط ایجاد صنایع تبدیلی فراهم است از جمله ما محصول خرما نداریم ولی رتبه اول بسته‌بندی خرما به استان آذربایجان شرقی ُ تعلق دارد.

به گفته این مسئول محلی، آذربایجان شرقی به دلیل نزدیکی به بازارهای آسیای میانه از موقعیتی خوبی برای صادرات محصولات صنایع تبدیلی به این منطقه از جمله کشورهای عراق و ترکیه برخوردار است به همین دلیل با حمایت از این صنایع و صادرکنندگان، زمینه توسعه صادرات فراهم شده است .

افشانی با تاکید بر توسعه صنایع تبدیلی در آذربایجان شرقی گفت: یکی از دلایلی که باید صنایع تبدیلی را ارتقا دهیم کاهش ضایعات محصولات کشاورزی است. در حال حاضر، محصولات کشاورزی به صورت خام فروشی در بازار عرضه می‌شود و این فرایند باعث افزایش ضایعات محصولات کشاورزی شده است .

آن طور که مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی می‌گوید: فعال شدن صنایع تبدیلی از یک سو، باعث کاهش ضایعات کشاورزی و از سوی دیگر، سبب افزایش ارزش افزوده محصولات می‌شود ضمن آنکه ارزش ضریب تبدیل محصولات را بالا می‌برد و کشاورزی توجیه اقتصادی خواهد داشت. به گفته افشانی کل محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی ده میلیون تن است، اما سالانه ظرفیت جذب سیزده و نیم میلیون تن مواد اولیه از سایر استان‌ها وجود دارد.

افشانی در باره سیاست‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی گفت: برای کسانی که قصد دارند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند مجوزهای لازم در کوتاه ترین زمان صادر می‌شود . متقاضیان ابتدا باید در سامانه ثبت نام می‌کنند . پس از ثبت نام، موافقت اولیه به سرعت انجام می‌شود و بعد از آن از نهادهای ذیربط از جمله سازمان غذا و دارو، اداره کار و دامپزشکی استعلام می‌شود . بعد از بررسی این استعلام‌ها، مجوز اولیه تأسیس صادر می‌گردد و در صورت وجود اعتبارات، با همکاری مدیریت سرمایه‌گذاری که تاکنون همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته اند، تسهیلات لازم در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد تا بتوانند کارخانجات خود را به بهره‌برداری برسانند.

۴مگاپروژه صنایع تبدیلی در حال اجرا

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از ۴ مگاپروژه در دست اجرا در حوزه صنایع تبدیلی خبر داد و گفت : شرکت کشت و صنعت میوه آذربایجان در حوزه فرآوری و کنسانتره با ۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذری در دست اجراست که با بهره‌برداری از این مگا پروژه ۲ هزار شغل جدید ایجاد می‌شود.

 کشت و صنعت سهند هشترود، دومین مگاپروژه‌ای بود که افشانی به آن اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی این کشت وصنعت با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد ریالی در زمینی به مساحت تقریبی ۷۰ هکتار در حال انجام است و تا امروز حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. بااجرای این طرح ۱۲۰۰ شغل جدید ایجاد می‌شود.

سومین مگا پروژه، زنجیره تولید ژلاتین است که در زمینی به مساحت ۳۵ هکتار توسط شرکت دارویی ره آورد وطن با سرمایه‌گذاری بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در حال اجراست و تا به امروز ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با بهره‌برداری از این مگاپروژه علاوه بر درآمد زایی و ایجاد ۳۲۰۰ شغل، ژلاتین مورد نیاز کشور تامین می‌شود.

 زنجیره تولید و فرآوری تخم مرغ آرمین تجارت چهارمین مگاپروژه‌ای است که به گفته افشانی با هدف تکمیل زنجیره تولید در دست اجراست و باعث ایجاد ۳ هزار شغل جدید در آذربایجان شرقی می‌شود.

 وی در پایان از ایجاد شهرک صنایع تبدیلی تخصصی خبر داد و گفت: شهرک صنایع تبدیلی تخصصی در شهرستان بناب در ۴۸ هکتار در حال اجراست که علاوه بر قطعه‌بندی و تجهیز کارگاه، امکانات زیرساخت آن فراهم شده و آماده تحویل به متقاضیان است. ایجاد شهرک‌های صنعتی در تبریز و بستان آباد نیز در اولویت در دستور کار قرار دارد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false