×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
سیمان داراب مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده برگزار می‌کند

سیمان داراب مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده برگزار می‌کند، بر اساس آگهی منتشر شده در شبکه کدال، مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده شرکت سیمان داراب روز چهارشنبه یازدهم بهمن ماه با موضوع تعیین اعضای هیئت مدیره برگزار خواهد شد.

به گزارش اکوپرشین: اواخر آذرماه بود که شرکت سرمایه‌گذاری سپه که مالک بیش از ۱۶ درصد از سهام سیمان داراب است، با یک سرمایه‌گذاری جدید میزان سهام خود را به بیش از ۲۰ درصد افزایش داد.

بر اساس ماده ۹۵ لایحه قانونی اصلاح موادی از قانون تجارت، «سهامدارانی که اقلاً یک پنجم سهام شرکت را مالک باشند، حق دارند که دعوت صاحبان سهام را برای تشکیل مجمع عمومی از هیأت‌مدیره خواستار شوند».

مجمع مذکور برای شرکت سیمان داراب نیز به درخواست شرکت سرمایه‌گذاری سپه و در جهت اعمال همین ماده قانونی برگزار خواهد شد.

مجمع عمومی عادی سالیانه سیمان داراب در تیرماه امسال تشکیل شد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان فارس و استان خراسان جنوبی، سرمایه‌گذاری سپه، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) و سرمایه‌گذاری سایه گستر سرمایه اعضای هیئت مدیره آن را تشکیل می‌دهند.

بر اساس صورتجلسه هیئت مدیره ۱۹ شهریورماه، اکبر مجیدپور به نمایندگی از سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی به عنوان مدیرعامل و حمیدرضا متقاعدی به نمایندگی از سرمایه‌گذاری استان فارس به عنوان رئیس هیئت مدیره سیمان داراب مشغول به فعالیت هستند.

البته این صورتجلسه توسط نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری سپه و سیدکو امضا نشده و فقط به امضای سه عضو دیگر رسیده است.

مجیدپور از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۳ به عنوان مدیرعامل و پس از آن نیز (به جز مدت کوتاهی) به عنوان عضو هیئت مدیره سیمان داراب مشغول به فعالیت بوده است.

متقاعدی نیز که از سال ۹۰ تا کنون عضو هیئت مدیره این شرکت بوده، از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ به عنوان مدیرعامل شرکت سیمان داراب فعالیت داشته است.

بنابراین می‌توان گفت در بیست سال گذشته این دو شخص به عنوان مدیرعامل و عضو هیئت مدیره، جزء جدایی ناپذیر مجموعه مدیریت ارشد سیمان داراب بوده اند.

سیمان داراب مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده برگزار می‌کند

 امضا نشدن صورتجلسه دور جدید مدیرعاملی مجیدپور توسط دو عضو هیئت مدیره، به شائبه نقض «دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار» و به تبع آن نقض اساسنامه شرکت سیمان داراب دامن می‌زند؛ زیرا بر اساس تبصره ۵ ماده ۴ دستورالعمل حاکمیت شرکتی، موظف شدن اعضای هیئت مدیره «صرفاً پس از تصویب هیئت مدیره امکان­پذیر خواهد بود و مدیر ذینفع در این تصمیم­گیری حق رای ندارد».

با توجه به اینکه یکی از ۳ نفر امضاکننده صورتجلسه مدیرعاملی مجیدپور، خود وی بوده است و چون «مدیرعامل شدن» به معنای برقراری رابطه استخدامی و دریافت حقوق از شرکت است، بنابراین وی در رای­گیری برای «موظف شدن» خود شرکت کرده؛ در حالی که به نظر می­رسد وی از لحاظ قانونی واجد حق رای نبوده است.

سیمان داراب مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده برگزار می‌کند

همچنین با توجه به ترکیب ۵ نفره هیئت مدیره سیمان داراب و امضا نشدن صورتجلسه توسط دو عضو، و مهم‌تر از همه بی‌اعتبار بودن رای مدیر ذینفع به نظر می‌رسد مدیرعاملی اکبر مجیدپور بر قدیمی‌ترین شرکت سیمانی سهام عدالت، بر خلاف دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان بورس و اوراق بهادار باشد.

همچنین مجیدپور پیش از دوره جدید مدیرعاملیش، در مقطعی به عنوان رئیس و عضو موظف هیئت مدیره سیمان داراب به طور همزمان فعالیت داشته است که این موضوع نیز با تبصره ۲ ماده ۴ دستورالعمل حاکمیت شرکتی که تصریح می‌کند «رئیس هیات مدیره یک شرکت نمی‌تواند همزمان هیچ گونه سمت دیگری در همان شرکت داشته باشد» در تناقض است.

طبق ماده ۵۴ اساسنامه شرکت‌های بورسی، مدیران این شرکت‌ها ملزم و متعهد به رعایت مقررات ابلاغ شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و آخرین نسخه دستورالعمل حاکمیت شرکتی در آذرماه ۱۴۰۱ به همه ناشران ثبت شده نزد این سازمان ابلاغ شده است.

سیمان داراب مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده برگزار می‌کند

شرکت سیمان داراب با ارزش بازار بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان از اولین شرکت‌هایی است که بخشی از سهامش به عنوان سهام عدالت واگذار شده و اکنون نیز از لحاظ درصد واگذاری سهام در بین ۳۶ شرکت بورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، با ۵۰ درصد سهام واگذار شده، پس از پالایش نفت تهران و بیمه دانا در رتبه سوم قرار دارد.

همچنین سیمان داراب مالک بیش از ۱۶ درصد از سهام سیمان دشتستان با ارزشی بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان (و صاحب یک کرسی هیئت مدیره در این شرکت) است.

سیمان داراب و سیمان دشتستان تنها دو شرکت سیمانی پورتفوی سهام عدالت هستند و انتظار می‌رود در اجرای دقیق مقررات ابلاغی سازمان بورس و اوراق بهادار به ویژه دستورالعمل حاکمیت شرکتی که اهداف اصلی تدوین و اجرای آن «حمایت از حقوق سرمایه­گذاران» و «پیشگیری از وقوع تخلفات» می‌باشد، با جدیت بیشتری عمل کنند تا چنانکه «سیمان برای عدالت» واگذار شده، «عدالت برای سیمان» نیز برقرار و منافع میلیون‌ها سهامدار عدالت، با کیفیت بهتری تامین شود.

یک پرسش اساسی این است که چرا و چگونه فردی که مرز بازنشستگی را هم رد کرده (مجیدپور) بیش از ۲۰ سال (بجز مقطع کوتاهی) به صندلی هیات مدیره و مدیرعاملی سیمان داراب این چنین چسبندگی دارد؟ و زوج دیگرش (متقاعدی) هم سیزدهمین سال این چسبندگی را پشت سر میگذارد، به گونه‌ای که جمع مدت مدیرعاملی این دو در سیمان داراب به بیش از ۲۰ سال می‌رسد.

 همانگونه که ذکر شد به نظر می‌رسد با توجه به عدم مشارکت و مخالفت سهامداران دیگر، عضو موظف و مدیرعامل شدن مجیدپور بازنشسته و رای وی به خودش بر خلاف دستورالعمل حاکمیت شرکتی مصوب بورس، باعث شده است از ۴ ماه پیش تا کنون مهمترین سیمان سهام عدالتی کشور، فاقد مدیرعامل قانونی باشد؛ ولی رفتار پدر خوانده واری که این شخص بدلیل ۲۰ سال سابقه حضور بعنوان عضو هیئت مدیره و مدیرعامل از بدو بهره‌برداری سیمان داراب در پیش گرفته است، منافع میلیون‌ها سرمایه گذار و مردمی که سهامدار این مجموعه هستند را به شدت در معرض مخاطره قرار دهد.

همچنین متولیان انتصاب وی و عضو دیگر با ۱۳ سال سابقه هیات مدیره نیز باید به دلیل این ماندگاری‌های طولانی و عجیب پاسخگو باشند.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false