×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

پایه و اساس شکل‌گیری مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، رونق اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی بود.

هدفی که تا حدودی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی به آن دست یافتند و موفق‌ترین آنها هم در این بین جزیره بیضی شکل کیش بوده است. کیش در سال ۱۳۵۸ بر اساس مصوبه قانونی شورای انقلاب بندر آزاد اعلام شد و از سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را با قانون چگونگی اداره مناطق آزاد شروع کرد.مهمترین اهدافی که برای منطقه آزاد کیش تعریف شدند توسعه صنعت گردشگری و تمرکز خدمات فرهنگی-رفاهی بود که این جزیره تا حدود زیادی توانست در این زمینه‌ها چه در سطح ملی و چه بین‌المللی خود را مطرح کند‌ اما جزیره کیش هنوز پتانسیل‌های بالقوه زیادی دارد که می‌توان روی آنها سرمایه‌گذاری کرد. یکی از این پتانسیل‌ها برگزاری جشنواره‌های سالانه از جمله جشنواره سالیانه فیلم در این جزیره مرجانی خلیج فارس است.این روزها مفهوم سینما بیش از آنکه هنر را تداعی کند صنعت پر سودی را یادآوری می‌کند که سالانه درآمدهای کلانی را نصیب کشورهایی می‌کند که روی این صنعت سرمایه گذاری کرده‌اند. برای مثال آمریکا با داشتن ‌هالیوود در سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۰ میلیارد و ۵۶۲ ملیون دلار‌، هند با داشتن بالیوود بیش از ۸ میلیارد دلار و فرانسه به‌عنوان بزرگترین بازار فیلم قاره اروپا ۷/۱ میلیارد دلار درآمد خالص داشته‌اند. همین طور برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره فیلم کن و یا اسکار هر ساله میلیون‌ها دلار از طریق گردشگری نصیب برگزار کنندگان می‌کند. هرچند این کشورها به طور جدی روی صنعت سینما سرمایه‌گذاری کرده‌اند و حتی خوراک فرهنگی خیلی از کشورهای دیگر را نیز تامین می‌کنند اما هنرهفتم برای کشورهایی مثل ایران نیز می‌تواند درآمد‌زا باشد. در ایران نیز عاشقان سینما کم نیستند و از طریق سینما می‌توان به رونق اقتصادی نسبی رسید و سهمی‌کوچک از این صنعت پردرآمد را نصیب کشور کرد. 
‌جشنواره‌های بین‌المللی، راهی برای معرفی 
ایران یکی از فعالان صنعت سینما در منطقه به شمار می‌رود که بیشترین تولیدات سینمایی را اعم از فیلم کوتاه، بلند و مستند از آن خود کرده است. یکی از اصول اقتصاد، تبلیغات است و برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی به نوعی تبلیغات مثبت برای معرفی محصولاتی می‌شود که در سینمای ایران تولید می‌شوند و به این ترتیب می‌تواند مشتریان خود را جذب کند. دکتر اکرم درگاهی، اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره رابطه سینما و رونق اقتصادی می‌گوید: «‌اگر سینمای ما جهانی شود و در سطح تجاری بین‌المللی شروع به درخشیدن کند، فیلمسازان و تهیه‌کنندگان ایرانی با شجاعت و جسارت بیشتری به تولید و ساخت فیلم با استانداردهای جهانی اقدام می‌کنند و فیلمی‌ که با چنین شرایطی ساخته شود هم در سینمای داخلی و هم بین‌المللی با استقبال و پذیرش مخاطب روبه‌رو می‌شود.» این کارشناس مدیریت اقتصادی اضافه می‌کند: «جزیره کیش از چند جهت برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم جای مناسبی است اول اینکه این جزیره یک جزیره توریستی است که خیلی از ایرانی‌ها و خارجی‌ها دوست دارند به آن سفر کنند و برگزاری جشنواره‌های فیلم این فرصت را برای آنها به وجود می‌آورد که در اصطلاح با یک تیر دو نشان بزنند. دوم اینکه کیش یک منطقه آزاد تجاری- اقتصادی به شمار می‌رود و سینما هم یک صنعت پردرآمد است که با اهداف شکل گیری مناطق آزاد همخوانی دارد و از همه مهتر اینکه این یک اتفاق فرهنگی است که می‌تواند نگاه هنردوستان را متوجه کیش کند.» 
فیلم‌هایی با موضوع مناطق آزاد 
اما جدا از برگزاری جشنواره ساختن فیلم‌هایی با موضوع پتانسیل‌های مناطق آزاد به جذب سرمایه‌گذاری در این مناطق کمک می‌کند. در این باره ناصر خرمالی، کارشناس MBA می‌گوید: «نمی‌توان فیلم‌های شاخصی را نام برد که از تمام استعدادها و توانایی‌های عوامل فیلم برای معرفی جاذبه‌های مناطق آزاد استفاده شده باشد. فیلم‌هایی هم که وجود دارد فیلم‌هایی است که مدیران برای معرفی کارهای عمرانی خود سفارش داده‌اند.» او در ادامه اضافه می‌کند: «اینکه فیلم‌هایی که از پتانسیل‌های مناطق آزاد ساخته می‌شوند در چه قالب و رویکردی باشند خیلی مهم است. به نظر من باید قصه آنها غیرمستقیم بوده تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد و در آنها سعی شود تا استعدادهای طبیعی و جاذبه‌های توریستی این مناطق به خوبی معرفی شوند. این فیلم‌ها می‌توانند عامل موثری برای ترغیب سرمایه‌گذاران باشند تا سرمایه‌های‌شان را به مناطق آزاد به ویژه کیش بیاورند.» به عقیده خرمالی استفاده از رسانه‌های دیداری-شنیداری به ویژه سینما و تلویزیون فرصت خوبی است برای معرفی جاذبه‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری-اقتصادی. او همچنین درباره برگزاری جشنواره‌های فیلم نیز گفت: «به طور کلی برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌هایی از این دست باعث می‌شود عده‌ای به جزیره سفر کنند و در نتیجه رونق اقتصادی موقتی به وجود می‌آید در حالی که تاجران به دنبال ثبات درآمدی و اقتصادی هستند و اگر این جشنواره‌ها به صورت مرتب و هر ساله برگزار شوند برای اقتصاد جزیره بهتر خواهد بود چرا که همه خودشان را برای آن تاریخ آماده می‌کنند و سعی می‌کنند بهترین خدمات را به مشتریان خود بدهند تا سفر آنها تداوم داشته باشد.» خرمالی همچنین ساخت سینماهای سه بعدی و چهار بعدی در کیش رایکی دیگر از عواملی دانست که می‌تواند باعث رونق اقتصادی و خروج سینمای ملی از رکود شود؛ «اگر در این جزیره سینماهای سه بعدی و چهار بعدی وجود داشته باشد خیلی‌ها ترغیب می‌شوند که برای تماشای این فیلم به این سینماها بروند و خیلی از تهیه‌کنندگان هم ترجیح می‌دهند فیلم‌های خود را به این سینماها بفروشند. در نتیجه تماشاچیان نیز بیشترمی‌شود و این صنعت رونق می‌گیرد.» او معتقد است در صورت ساخت چنین سینماهایی ساکنان بومی ‌و غیربومی ‌را که برای تجارت به کیش آمده‌اند سرگرمی‌ جدیدی پیدا می‌کنند و مسافرانی هم که فقط برای تفریح و خرید به کیش سفر می‌کنند فرصتی پیدا می‌کنند تا از نظر فرهنگی نیز تغذیه شوند و حتی ممکن است توریست‌های خارجی نیز از این امکانات استفاده کنند و به این ترتیب چرخه اقتصادی جزیره رونق بیشتری می‌گیرد.
کسب و کار

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false