×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

آلودگی هوا و تعطیلی چند استان و مرکز استان به دلیل افزایش نیافتن آلاینده ها در شهرهای بزرگ و صنعتی، با واکنش رییس سازمان بازرسی کل کشور همراه شد

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پور محمدی در شصت و دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با اعتراض به تعطیلی بعضی از استان‌ها به دلیل آلودگی هوای شهرها گفت: شهرداران به دنبال جاده سازی هستند و تا هنوز جاده آماده نشده، خودرو سازان سه برابر ظرفیت آن ماشین تولید می‌کنند و اکتان سوخت‌ها نیز رعایت نمی‌شود.
او گفت: در این صورت شهرداران با شعار توسعه به دنبال جاده سازی هستند و خودرو سازان با شعار تولید ملی به صورت بی‌رویه خودرو تولید می‌کنند و پایگاه‌های سوخت با استدلال بالا بردن سرعت تولید، سوخت با کیفیت پایین تولید می‌کنند؛ چه کسی مسئول و پاسخگوی آلودگی هواست.
به گفته رئیس سازمان بازرسی کشور ۲۲.۵ میلیون نفر در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند: آیا ما تلاش می‌کنیم زودتر بمیریم و زودتر بیمار شویم و قصد داریم با پول خودمان خودکشی کنیم؟ این در حالی است که ما یک کشور ثروتمند هستیم و باید ثروت خود را صرف خوبی خود بکنیم.
پور محمدی ادامه داد: ما از وارونگی هوا و سه جبهه بودن هوای تهران با خبر هستیم و نمی‌توانیم این مشکلات را محاسبه کنیم و در مواقع آلودگی فقط از شوراها یا شهرداران چند سؤال می‌کنیم و به دنبال حل مشکلات نیستیم. همه این اتفاقات نشان می‌دهد که باید یکسری از اختیارات ضروری را به شوراها واگذار کنیم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه عمده‌ترین مدیریت شهری را باید به شهرداری‌ها و مدیران شهری اختصاص دهیم، گفت: به مدیریت شهری کاملا اشکال وارد است، شوراها باید در مجرای صحیح این کار را دنبال کنند این در حالی است که قوانین برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه این کار را تضعیف کرده‌اند.
پورمحمدی افزود: شورا باید ناظر بر دستگاه‌های دیگر باشد تا بتواند به شهروندان پاسخ دهد اما این خواسته روی زمین مانده است.
وی با بیان اینکه متأسفانه کشور را تا امروز دولت سالارانه اداره کرده‌ایم، گفت:‌ دولت زیر بار تمام مسئولیت‌های مدیریتی و اجرا در کشور بوده و منابع کشور نیز در اختیار آن بوده است؛ این در حالیست که می‌توانیم کشور را دولت سالارانه اداره نکنیم.
 
بی‌‌برنامگی‌ نباید باعث تعطیلی شهرها شود
پور محمدی همچنین در جمع خبرنگاران درباره حوادث اخیری که برای دانش‌آموزان رخ داده، گفت: در مورد حادثه‌ راهیان نور جاده ایذه به شهر کرد، تنها آموزش و پرورش مقصر آن نبود و در مورد حوادث نیازمند پیشگیری عمومی هستیم اما بازرسی کاملی صورت گرفته و به دستگاه‌های مختلف گزارش شده است.
او گفت: در رابطه با حوادث اجتماعی و بلایای طبیعی به حد کافی توجه نداریم و تلفات جاده‌ای در کشورمان جزو بالاترین نرخ‌های دنیا محسوب می شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: باید بیش از این به مدیریت و پیشگیری توجه شود گر چه در ترمیم خسارت‌ها رکوردهای خوبی ثبت شده ولی باید بر روی پیشگیری تمرکز بیشتری داشته باشیم.
او با اشاره به اینکه وارونگی هوا قابل پیش‌بینی است، گفت: با مشخص بودن سطح ارتفاعات، جمعیت ساکن، تعداد خودروها و آلایندگی خانگی و کارگاهی، وضعیت وارونگی قابل پیش بینی است و بی‌برنامگی‌ها نباید در وسط زمستان شهرها را به تعطیلی بکشاند. حتما باید زودتر به فکر باشیم تا برای چنین مسائلی از قبل چاره اندیشی کنیم.
به گفته او آلودگی هوا باعث ایجاد مشکلات تنفسی و قلبی عروقی شده و تعطیلی شهرها خسارات زیادی به اقتصاد کشور تحمیل کرده است.
 خبرآنلاین

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false