×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

موسسۀ اعتبارسنجی مودی، رتبۀ اقتصادی فرانسه را یک درجه کاهش داد.

 این در حالی است که هنوز ۱۲ کشور در سطح جهان دارای رتبۀ ممتاز اقتصادی هستند.
از ژانویه ۲۰۱۲ جهان به کشورهایی چشم دوخته است که همچنان توانسته اند بالاترین رتبۀ اقتصادی خود یعنی سه “آ” (AAA) را حفظ کنند.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامۀ فیگارو، ۱۰ ماه پس از آنکه موسسۀ اعتبارسنجی استانداراندپورز رتبۀ اقتصادی فرانسه را کاهش داد، روز سه شنبه موسسۀ اعتبارسنجی (آمریکایی) مودی نیز به نوبه خود یکی از سه “آ” فرانسه را حذف کرد. در حال حاضر تنها موسسۀ اعتبارسنجی فیچ Fitch است که همچنان رتبۀ اقتصادی فرانسه را حفظ کرده است. اما هنوز هستند کشورهایی که توانسته اند در شرایط بحرانی اقتصاد جهانی رتبۀ ممتاز خود را حفظ کنند. برخی از این کشورها دارای منابع زیرزمینی و اولیه هستند مثل کانادا و استرالیا، برخی دیگر از کشورها دارای منابع مالی فراوانی هستند مثل سنگاپور، سوئیس و حتی لوکوزامبورگ و برخی دیگر از کشورهای شمال اروپا نیز اقتصاد مقاومی دارند همانند سوئد، نروژ، فنلاند، هلند و دانمارک.
در این میان انگلستان تنها کشور اروپایی که همچنان توانسته رتبۀ ممتاز اقتصادی خود را حفظ کند اما منابع دولتی این کشور به شدت کاهش یافته است. یکی از دلایل این امر استقلال پولی انگلستان است که انعطاف این کشور را در مقابل بحران افزایش داده است، در حالیکه کشورهای منطقۀ یورو دارای چنین مزیتی نیستند و مقررات و قوانین بانک مرکزی اروپا محدودیت های زیادی را برای اعضای یورو ایجاد کرده است. 
در این میان آلمان به همراه چند کشور اروپای شمالی که دارای موقعیت ممتاز اقتصادی هستند (AAA) کمتر در معرض تهدیدات کاهش رتبه بوده اند. مودی تنها موسسۀ اعتبارسنجی است که کشورهای در آستانۀ کاهشِ رتبه را با چشم انداز منفی تهدید می کند. پیشتر نیز لوکوزامبورگ و هلند نیز از سوی این موسسه به کاهش رتبه تهدید شده بودند.
لازم به یادآوری است که موسسۀ استاندارد اندپورز، رتبۀ اقتصادی ایالات متحدۀ آمریکا-اولین قدرت اقتصادی جهان- را کاهش داده بود. اقدامی که شوک بزرگی در بازارهای جهانی کرده و سبب کاهش ارزش دلار شد. کاهش رتبۀ اقتصادی فرانسه شوک بزرگی برای این کشور و ضربۀ بزرگی برای دولت ژان-مارک ایرو بود. آنهم در حالی که تنها ۱۵ روز از اعلام بستۀ “بودجۀ رقابتی” دولت می گذرد.(مجموعه ای از قوانین مالی که مهمترین آن کاهش بار مالیاتی شرکتها تا مبلغ ۲۰ میلیارد یورو بود) بستۀ رقابتی در نظر دارد با تقویت توانمندی شرکتها، توان رقابتی آنها را در عرصۀ اقتصاد جهان افزایش دهد. 
اما موسسۀ اعتبارسنجی مودی معتقد است که فرانسه متأثر از بحران اقتصادی، توان رقابتی خود را از دست داده است. در گزارش مودی آمده است که دولت جدید و تدابیر آن نیز نتوانسته راه حلی برای درمان بیماریهای اقتصادی فرانسه بیابد. این موسسه اعتبارسنجی چشم انداز بودجۀ فرانسه را بسیار نگران کننده خوانده و معتقد است که بعید می داند فرانسه بتواند به اهداف رشد اقتصادی خود دست پیدا کند. 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false