×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
موازنه نرخ طلا و دلار با بهای نفت و شاخص بورس پس‌لرزه‌های مذاکرات هسته‌ای و نشست اوپک کی فرو می‌نشیند؟

افت شاخص بورس و افزایش قیمت طلا و دلار پس از اعلام تمدید مذاکرات، زمانی شکل جدی‌تر به خود گرفت که مخالفت با کاهش تولید نفت در نشست اوپک به نزول بیش‌تر قیمت آن دامن زد.
پول‌نیوز، محمدعلی دیانتی‌زاده – افت شاخص بورس و افزایش قیمت طلا و دلار پس از اعلام تمدید مذاکرات ایران و ۱+۵، زمانی شکل جدی‌تر به خود گرفت که مخالفت با کاهش تولید نفت در نشست اوپک به نزول بیش‌تر قیمت آن دامن زد.

سقوط نفت این‌بار به توقف تقریبی کاهش قیمت طلا انجامید. چرا که سرمایه‌گذاران را از بورس‌های نفتی به بازارهای جهانی طلا برگرداند.

این‌بار دیگر افزایش نوسانات بازارها گوناگون مختص ایران نبود و علاوه بر افزایش اندک بهای طلا، شاخص سهام کشورهای خلیج فارس را در بورس‌های عربی پایین کشید.

از سوی دیگر تصمیم اخیر اوپک مبنی بر حفظ سقف تولید نفت موجب شد تا ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی با افزایش روبه‌رو شود که این افزایش فشار زیادی را در راستای کاهش قیمت طلا وارد کرد.

اما در بازار ایران با وجود کاهش چشمگیر قیمت طلا در بازارهای جهانی، رشد بهای دلار مانع از کاهش قابل توجه قیمت طلا شد.

البته در ایران علاوه بر عوامل جهانی، اعلام مفروضات بودجه سال آینده، افزایش نرخ بانکی دلار و سودجویی دلالان به بهانه نتایج مذاکرات برای جهش قیمت ارز مزید بر علت بوده است.

در عین حال و با وجود تب و تاب کنونی بازار طلا، ارز و بورس در کشور، دو نگاه خوشبینانه نیز به شرایط فعلی وجود دارد.

نخست این‌که کاهش قیمت نفت به کاهش قیمت مواد اولیه تعداد قابل توجهی از صنایع حاضر در بورس بینجامد و این کاهش هزینه بتواند اثرات افزایش احتمالی قیمت ارز را بر صنایع بورسی پوشش دهد.

دیگر این‌که با توجه به تسهیلات جدید توافق وین برای دریافت ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از اموال بلوکه‌شده کشور، تعلیق تحریم‌های بیمه‌ای، مجوز تجارت‌های انسان‌دوستانه، استمرار فروش نفت ایران، تعلیق تحریم‌های پتروشیمی و خدمات مرتبط و… پس از تب و تابی فعلی شاهد ثبات در بازار ارز باشیم.

به‌ویژه آن‌که رییس‌کل بانک مرکزی نیز اطمینان داده است که عوامل بنیادین و عرضه و تقاضا در بازار ارز وجود دارد و به‌زودی وضعیت تعادل در این بازار ایجاد خواهد شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false