×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

 

مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره ادعای «ارائه لیست ۴۰۰ صرافی به گروه ویژه اقدام مالی (اف.اِی.تی.اف) اعلام کرد: این ادعا، چیزی فراتر از اتهامی بدون پشتوانه نیست.

برخی رسانه ها در چند روز گذشته ادعا کردند مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی اطلاعات ۴۰۰ واحد صرافی را به طرف خارجی ارائه کرده است و ۳۰ مورد از ۴۱ بند تعهد ایران به گروه ویژه اقدام مالی (اف.اِی.تی.اف) در حال اجراست.
وزارت اموراقتصادی و دارایی چهارشنبه این موارد را «کذب محض» خواند و تصریح کرد: تاکنون همه اقدام ها مربوط به تعهد ایران به اف.اِی.تی.اف با نظارت و همکاری کامل دستگاه های نظارتی انجام گرفته است.
این اطلاعیه می افزاید: بر اساس آخرین فهرست منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تعداد کل صرافی های کشور حدود ۶۴۰ واحد است که ادعای ارائه اطلاعات ۴۰۰ صرافی در حوزه دور زدن تحریم ها، فقدان اشراف و شناخت طراحان شبهه نسبت به موضوع و نحوه اقدام را نشان می دهد.
در این اطلاعیه تاکید شد «طرح چنین موضوعی در سطح عمومی و در شرایط فعلی دارای تبعات خاص خود است که به طور قطع مورد توجه نهادهای ذیربط قرار می گیرد».

** ۲۹ مورد مرتبط با اصلاح قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، باقیمانده است
همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: از ۴۱ بند مندرج در برنامه اقدام، ۲ مورد مرتبط به تصویب کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و نیز کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و از ۳۹ مورد باقیمانده، حدود ۱۰ مورد مرتبط با اقدام های اجرایی و آموزش مرتبط با مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است.
بنابراین همچنان حدود ۲۹ مورد مرتبط با اصلاح قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، باقیمانده است.
در این اطلاعیه می خوانیم: هیچ یک از مواد مندرج در این برنامه، موضوع عملیاتی و اجرایی به نحوی نیست که مطرح شده و این برنامه، فقط اعلام اصلاحات قانونی و چارچوب های معین برای نحوه اجرای قوانین و مقررات مرتبط در کشورهای عضو است.
مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی از این رسانه ها خواست مستندات و مدارک احتمالی دال بر صحت ادعای خود را در اختیار نهادهای ذیربط قرار دهند و یادآوری کرد: طرح بدون پشتوانه چنین ادعای مهمی می تواند از سوی مدعی العموم بررسی شود و در صورت اثبات نشدن، مورد پیگرد قرار گیرد، زیرا به طور مستقیم اعتماد عمومی را هدف قرار داده است.
به گزارش ایرنا، گروه ویژه اقدام مالی در سال ۱۹۸۹ میلادی از سوی کشورهای گروه ۷ شکل گرفت و کارکرد کنونی آن، وضع استانداردهایی برای مقابله با پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر جرایمی است که سلامت نظام مالی را تهدید می کند.
جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۷ میلادی در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار گرفت و از سال ۲۰۰۹ نام آن به طور رسمی در بیانیه های آن اعلام و مقررات اقدام های متقابل علیه تهران وضع شد تا کشورها در مراودات مالی و بانکی با ایران احتیاط کنند.
از همان زمان، موضوع خروج ایران از فهرست سیاه «اف.ای.تی.اف» در دستور کار دولت وقت قرار گرفت که موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح و تصویب شد و از سال ۱۳۸۹ با تصویب «نقشه راه شورای عالی مبارزه با پولشویی» برنامه های اصلاحی در دستور کار دولت است.
نتیجه این اقدام ها، تهیه لوایح مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بود که هیات ایرانی توانست شورای حکام گروه ویژه اقدام مالی را متقاعد کند ایران را از فهرست سیاه خود تعلیق کند.
گروه ویژه اقدام مالی هشتم تیرماه امسال تعلیق اقدام های مقابله ای خود را در قبال ایران تا ماه اکتبر (آبان ماه) تمدید کرد و در بیانیه عمومی، اجرای ۹ بند را از جمهوری اسلامی خواست.

منبع خبر:خبرگزاری ایرنا

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false