×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

اردشیر صالح‌پور معتقد است: تئاتر اشرافی مصرف‌گرایی را به جامعه تحمیل می‌کند و این مساله با ذات فرهنگی ما منافات دارد.

 

اردشیر صالح‌پور گفت: تئاتری که با نام‌هایی از جمله لاکچری، اشرافی و تجملی از آن یاد می شود همواره در گرو امری به نام گیشه است و این موضوع به دلیل ذات و ماهیت پول و سرمایه‌ای که در خود دارد تئاتر را از ارزش‌های حقیقی و حقوقی آن دور می‌کند.
وی با بیان این که در جامعه ایرانی تئاتر نه به عنوان تفنن صِرف بلکه به عنوان رسالت و مدیوم فرهنگی و هنری عمل می‌کند، افزود: تئاتر اشرافی سلیقه‌ای مصرف‌گرایانه را به جامعه تحمیل خواهد کرد که با ذات فرهنگی ما منافات دارد.
این استاد تئاتر با بیان اینکه رواج تئاتری که امروز همه به عنوان «لاکچری» از آن یاد می‌کنند با رواج مصرف‌گرایی تئاتر را از ارزش‌های ذاتی آن دور می‌کند، اظهار داشت: این تجمل‌گرایی کل روح جامعه را تحت تاثیر قرار داده و به تجارت منتهی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه حضور چهره‌های سینمایی برخلاف ذات تئاتر است، تصریح کرد: تماشاگر این نوع تئاتر، مخاطب سینماست که برای دیدن سلبریتی سینمایی، خود را به سالن تئاتر می‌رساند و این موضوع نیز معضل محسوب می‌شود.
وی افزود: حضور چهره‌های سینمایی که در تمامی مناسبات حتی سیاسی هم دیده می‌شود، رشدی کاذب را ایجاد می‌کند که نفعی هم برای جامعه در پی ندارد؛ این موضوع در تئاتر نیز شرایط دور شدن از ارزش‌ها را فراهم می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه با تئاتر اشرافی موافق نیستم زیرا هنرهای نمایشی باید ذات، حقیقت و هویت خودش را حفظ کند، گفت: این جریان از زمان ورود عنصری به نام تهیه‌کننده در تئاتر ایجاد شد. همین مساله خود الگوی سینمایی دارد زیرا این فرد تنها به گیشه می‌اندیشد و این در حالیست که تئاتر به گیشه اهمیتی نمی‌دهد.
وی با اشاره به اهمیت رعایت حق و حقوق اهالی تئاتر، تصریح کرد: دولت و نهادهای فرهنگی باید برای تئاتر اصیل، متعهد، هوشمند و ارزشمند هزینه و از آن حمایت کنند زیرا اگر هنرمندان مجبور به برآوردن توقع و انتظارات تماشاگران باشند باید از ارزش‌های هنری بگذرند.
وی با بیان اینکه قرار نبود بعد از انقلاب اسلامی به مصرف گرایی برسیم زیرا اعتقادات دیگری داشتیم، تاکید کرد: این نوع زندگی با روح انقلاب و اندیشه جامعه منافات دارد زیرا ما قناعت را پیشه کردیم. مصرف گرایی یک فرهنگ آمریکایی است که نباید زیربار آن برویم زیرا با تجلی این روش زندگی، فرهنگ نیز تغییر می‌کند.
صالح‌پور با اشاره به اینکه این روزها به هر سالنی برای اجرای نمایش مراجعه کنید داشتن یا نداشتن چهره سینمایی در نمایش از نخستین سوالاتی است که پرسیده می‌شود، اظهار داشت: این درست نیست که با چهره‌های سینمایی به تئاتر هویت بدهیم زیرا در اصل سینما و تلویزیون باید وامدار تئاتر باشند اما این روزها تئاتر به سمت وامداری از سینما رفته است.
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه فردی با حضور در دو فیلم سینمایی توانسته به شهرت برسد امروز در چندین نمایش حاضر می شود تاکید کرد: این روند با تئاتر که ماهیت نقد، اندیشه و فلسفه دارد در یک راستا قرار ندارد.
وی افزود: این درد جامعه است که خود حاصل بی اعتنایی و خاموشی مدیران فرهنگی ماست.
به گفته وی، تئاتر اشرافی این هنر را از ذات خود دور می‌کند و به ضد ارزش‌ها نزدیک می‌کند زیرا این افراد با تئاتر قصد کاسبی را دارند.
وی افزود: تئاتر باید با ایجاد زیرساخت نخبگی و روشنفکری در خدمت آحاد جامعه باشد و در شرافت و حیثیت خود باقی بماند.
وی تاکید کرد: نمایش اشرافی می‌تواند در جامعه وجود داشته باشد اما نباید با متر و معیار هنر تئاتر سنجیده شود.

منبع گزارش:خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه منبع:http://www.irna.ir/fa/News/83083958

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false