×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

حمایت های مادی و معنوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیام رسان های داخلی به تایید مدیران این پیام رسان ها همچنان ادامه دارد اما به گفته رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت عده ای آگاهانه و یا ناآگاهانه آنها را انکار می کنند.

 

به گزارش پایگاه خبری اکوپارس به نقل از خبرگزاری ایرنا، تلاش برای ایجاد پیام رسان های داخلی از دولت یازدهم و همزمان با توسعه زیرساخت های اینترنتی کشور شروع شد.
همان زمان ها هم تلگرام به عنوان یک پیام رسان خوب توانست اعتماد ایرانیان را به خود جلب کرده و به عنوان پیام رسان غالب به فعالیت خود ادامه دهد همچنانکه تعداد معدودی از پیام رسان های داخلی و خارجی نیز درحال فعالیت بودند.
سال ۱۳۹۵ شورای عالی فضای مجازی هم با هدف ساماندهی پیام رسان های اجتماعی اقدام به تصویب سندی به نام سیاست ها و اقدام های ساماندهی پیام رسان های اجتماعی کرد و بر این اساس تکالیفی را برای وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، بانک مرکزی و قوه قضائیه معین کرد.
انتشار اخبار جسته و گریخته از وقوع برخی تخلف ها در پیام رسان تلگرام و نیز اتفاق هایی که در سال ۱۳۹۶ رخ داد منجر به اعمال محدودیت برای این پیام رسان شد و بحث جایگزینی پیام رسان های داخلی به جای تلگرام را جدی تر کرد و بر این اساس مرکز ملی فضای مجازی هفت پیام رسان را به عنوان پیام رسان های داخلی معرفی کرد.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات براساس مصوبه مرکز ملی فضای مجازی مکلف به انجام حمایت های لازم از این پیام رسان ها برای توسعه و بهترشدن هرچه بیشتر آنها شد و بر این اساس گام های حمایتی توسط این وزارتخانه برداشته شد.
به رغم حمایت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیام رسان های داخلی، گلایه از همکاری نکردن این وزارتخانه به بخشی ثابت در برخی رسانه ها تبدیل شد به گونه ای که هرچند وقت یکبار فعالیت های این وزارتخانه توسط عده ای به چالش کشیده می شد.
چنانکه «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اردیبهشت ماه امسال در واکنش به این نوع اقدام ها و در واکنش به ادعای یکی از پیام رسان های داخلی مبنی بر همکاری نکردن برای تامین زیرساخت ها گفت: این پیام رسان به جای رفع مشکل، فرافکنی می کند.
با این حال گلایه گردانندگان پیام رسان های داخلی از همکاری نکردن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این ماهها ادامه داشته و در آخرین آن صدا و سیما که خود دارنده یکی از این پیام رسان ها است، در یکی از برنامه های خود منکر همه حمایت های دولت شد.
در همین پیوند «حمید فتاحی» رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، انکار حمایت های انجام شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیام رسان های داخلی را به دو دلیل عمده «ناآگاهی نسبت به مصوبه مرکز ملی فضای مجازی» و نیز «آگاهانه و عامدانه و با اهداف خاص» برشمرد.
وی ادامه داد: اینکه چرا برخی اصرار دارند به درست یا غلط دائم القاء کنند که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به وظایف خود عمل نکرده یکی شاید ناآگاهی نسبت به مصوبه مرکز ملی فضای مجازی و بخش های مختلف آن است.
فتاحی خاطرنشان ساخت: به هرحال آن مصوبه، یک مصوبه همه جانبه بوده که اگر همه دستگاه ها اقدام های مربوط به خود را انجام می دادند منجر به این می شد که کاربران داخلی با آسودگی خاطر و با اقناع کامل و با میل خود به سمت پیام رسان های داخلی بروند که این امر مهمترین عامل در رشد یک پیام رسان است.
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: این نکته که کاربر با نظر خود و بدون به کار بردن زور و فیلتر کردن ابزاری دیگر به این جمع بندی برسد که از یک ابزار داخلی استفاده کند، مهمترین بحث در رشد پیام رسان ها است.
وی گفت: اگر همه ابعاد مصوبه مرکز ملی فضای مجازی اجرا شده بود، رضایت کاربران داخلی برای مهاجرت به پیام رسان های داخلی هم محقق می شد اما به دلیل آنکه تنها یکی دو بعد آن اتفاق افتاد و خیلی از ابعاد آن مغفول ماند در نهایت آن نتیجه ای که می بایست از هجوم کاربران به دست می آمد، محقق نشد.
فتاحی افزود: اکنون محقق نشدن همه ابعاد مصوبه مرکز ملی فضای مجازی دستاویزی شده تا برخی از روی نا آگاهی نسبت به این مسایل، به رغم همه این حمایت هایی که شده، وزارت ارتباطات را مسئول بدانند.
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: برخی هم از متهم کردن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به کم کاری اهداف خاصی را دنبال می کنند و اغراض پشت پرده دارند با اینکه از وضعیت موجود آگاه هستند.
به گفته وی، این عده می دانند وقتی حتی بهترین سیستم های فنی با قابلیت بالا هم وجود داشته باشد اما ابعاد دیگر مانند ابعاد اقتصادی، ابعاد امنیتی و حریم خصوصی و اجتماعی موضوع رعایت نشده و پیوست رسانه ای هم دیده نشود بُعد فنی یک تنه بکار نمی آید؛ بنابراین و با وجود آگاهی نسبت به این موضوع ها، با اهداف خاص می آیند و این را دستاویزی قرار می دهند تا بر اساس آن به وزارت ارتباطات هجمه ای رسانه ای داشته باشند.
فتاحی خاطرنشان ساخت: اما این موضوع چیزی از انگیزه های ما در این بخش کم نخواهد کرد و اعتقاد داریم پیام رسان داخلی هم مانند بقیه کسب و کارهای داخلی بخش فضای مجازی کشور که الان شکل گرفته اند و نمونه های موفقی هم در برخی بخش های فضای مجازی هستند، خواهند توانست به جذب کاربر بپردازند.
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت نمونه های موفق کسب و کارهای بخش فضای مجازی را در شبکه های اجتماعی، در بخش ویدئو اشتراک، در بخش فروشگاه برنامه های موبایلی (اپ استور) و خیلی خدمات دیگر برشمرد که امروزه بر بستر شبکه ملی اطلاعات دارند فعالیت می کنند و خدمات خوب می دهند.
وی افزود: این کسب و کارها همه زیرساخت ها و ارتباط خود را در داخل دارند و توانسته اند آن کیفیت، نظر و اعتماد کاربر را جلب کنند.
فتاحی بیان داشت: نزدیک به ۸۰۰ گیگابت بر ثانیه پهن باند این خدمات و سرویس ها در داخل کشور است که رقم قابل توجه و رشد خوبی است و نشان می دهد که زیرساخت های شبکه ملی کاملا خوب تدوین و پیاده سازی شده است.
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: این کسب و کارها با اقناع کاربر توانسته اند مشتری جمع کنند و هم مدل اقتصادی درستی دارند و هم کسب و کارشان رونق دارد و هم یک سرویس داخلی هستند که منجر به ایجاد اشتغال و اقتصاد در داخل کشور شده است و هم توسعه دانش دارند.
وی ادامه داد: بنابراین کسانی که دنبال داستان های دیگری هستند و اینکه این موضوع را به کم کاری وزارت ارتباطات ارتباط دهند بدانند که این موضوع کاملا تکذیب می شود و اعتقاد داریم پیام رسان ها هم می توانند مانند بقیه کسب و کارها موفق شوند به شرطی که مقدمات آن فراهم باشد.

** مواد حمایت از پیام رسان ها
فتاحی درباره حمایت های انجام شده گفت: بنا بر تکلیفی که مرکز ملی فضای مجازی براساس یکی از مصوبه های شورای عالی فضای مجازی در باره حمایت از پیام رسان های داخلی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محول کرد ما موظف شدیم وام وجوه اداره شده به مبلغ ۵ میلیارد تومان در اختیار این پیام رسان ها قرار دهیم که هفت پیام رسان هم به عنوان پیام رسان های منتخب به وزارت ارتباطات معرفی شدند.
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت عنوان کرد: واگذاری رایگان فضای هم مکانی به میزان پنج رک برای هرکدام و همچنین واگذاری پهنای باند اینترنت و اتصال به آی.اس.پی داخلی که بیش از ۳۰۰ گیگ به مجموع پیام رسان ها به صورت رایگان واگذارشد با طی مراحل قانونی آن، یک سوم شدن هزینه مصرف پیام رسان های داخلی نسبت به اینترنتی که برای دیگر مصارف استفاده می کنند به این معنا که مشترک هر چقدر استفاده کند از این پیام رسان ها هزینه اش یک سوم استفاده از اینترنت خواهد بود.
«اینها مجموعه حمایت هایی است که توسط وزارت ارتباطات از پیام رسان ها انجام شد و مراحل قانونی آن نیز انجام شد وهرکدام از پیام رسان ها هم از این حمایت ها بنا به نیاز، موقعیت و وضعیت از آن استفاده کرده اند.
وی گفت: مدیران پیام رسان ها در بیانیه ای هم از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره تشکر کردند و از دیگر دستگاه های مسئول هم خواستند مانند وزارت ارتباطات به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

* دو پیام رسان بیشتر حمایت می شوند
فتاحی درباره اینکه چرا دو پیام رسان به عنوان پیام رسان های برتر انتخاب شده اند، خاطرنشان ساخت: به هر حال موقعی که مرکز ملی فضای مجازی آن هفت پیام رسان را انتخاب می کرد هنوز خیلی مقدمه و سابقه و تجربه قابل استنادی از پیام رسان داخلی در دست نبود و خرد جمعی به این نتیجه رسیدکه هفت پیام رسان در داخل کشور بهترین است .
وی ادامه داد: اما از همان موقع هم تصمیم بر این بود که بعد از مدتی که از فعالیت اینها گذشت یک ارزیابی فنی و غیر فنی از فعالیت آنها انجام شده دایره شان کوچکتر شود که امروز این اتفاق رخ داده و دو پیام رسان انتخاب شده اند.
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: اما این بیانگر آن نیست که حمایت های قبلی از آنها قطع شود بلکه آن حمایت ها ادامه دارد اما تمرکز بیشتر روی سروش و گپ خواهد بود و این منطقی هم هست و بر اساس ارزیابی فنی و غیر فنی مرکز ملی که عملکرد بهتری برای آنها دیده شده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false