×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

مطابق با لایحه بودجه ۹۸ یارانه سه دهک بالای درآمدی در سال آینده قطع خواهد شد.

 

یارانه سه دهک بالای درآمدی قطع می‌شود/ حق بیمه کارگران به خزانه دولت واریز می‌شود/ وام ازدواج ۱۵ میلیون تومان باقی ماند

.

طبق جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور در جدول مربوط به تبصره ۱۴ لایحه که مربوط به منابع و مصارف ناشی از درآمد حامل‌های انرژی است بالغ بر ۶ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان یارانه نان و خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده است.

در فصل چهار لایحه بالغ بر ۱۱ هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان یارانه پیش‌بینی شده است. مجموعا ۱۷ هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان از این دو محل یارانه برای بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

سال آینده اعتبار پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار در لایحه بودجه سال ۹۸ ثابت ماند، بر این اساس طبق جزئیات تبصره ۱۴ لایحه بودجه، ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار در نظر گرفته شد.

مطابق با لایحه بودجه ۹۸ یارانه سه دهک بالای درآمدی در سال آینده قطع خواهد شد.

۷ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق و افزایش پرداخت به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است.

در بخش دیگری از مصارف هدفمندی، ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی، پوشش دارو و درمان بیماران خاص پیش‌بینی شد.

+دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور برای پرداخت حقوق و دستمزد بالغ بر ۹۵ هزار و ۲۲۸ میلیارد تومان برای خدمت کارکنان یا همان حقوق و دستمزد پیش‌بینی کرده است؛ همچنین ۲۳ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان در فصل دوم به منظور استفاده از کالاها و خدمات در نظر گرفته است.

+کمک‌های بلاعوض در فصل ۵، ۶۴۷۰ میلیارد تومان،‌ رفاه اجتماعی در فصل ۶، ۱۲۲ هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان و سایر هزینه‌ها در فصل ۷، ۶۱ هزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان است.

+همچنین بر اساس بند الف تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه بانکها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع در اختیار پس انداز، جاری و سپرده قرض الحسنه بانکها در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند.

+تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج ها در سال ۹۸ یکصد و پنجاه میلیون ریال معادل ۱۵ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۵ ساله می باشد، بانک مرکزی مکلف است گزارش عملکرد این بند را هر شش ماه یکبار به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارایه کند.

+سازمان تأمین اجتماعی مکلف است تمامی سهم درمان از مجموع مأخذ کسر حق بیمه موضوع مواد( ٢٨ ) و ( ٢٩ ) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴/۴/۳و سایر منابع مربوط را در حسابی نزد خزانه داری کل کشور با عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی متمرکز نماید. سازمان تأمین اجتماعی طبق قانون تأمین اجتماعی این منابع را هزینه می نماید.

+بر اساس جدول درآمدی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، عوارض خروج مسافران از کشور برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره معادل ۱۱۰ هزار تومان و عوارض خروج زائران عتبات عالیات برای خروج از مرزهای هوایی ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مرزهای زمینی و دریایی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.بر اساس این لایحه، زائران اربعین که از تاریخ ۲۴ شهریور ۹۸ تا ۱۲ آبان ۹۸ از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج شوند، از پرداخت عوارض خروج معاف می‌شوند.

+ سقف معافیت مالیاتی برای کارکنان دولتی و غیر دولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده و کارانه، سالانه ۲۷۶ میلیون ریال تعیین شد.

با این حساب، نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیر دولتی تا سقف حقوق ماهیانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان صفر در نظر گرفته شده است و این حقوق بگیران از پرداخت مالیات بر درآمد معاف خواهند شد.

اما بر اساس این تبصره، نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی مازاد بر درآمد مذکور، تا ۵ برابر مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد آن نیز ۲۰ درصد پیش بینی شده است.

همچنین میزان معافیت مالیاتی در مورد شخص حقیقی که هیچگونه درآمدی ندارد (ماده ۵۷ قانون مالیات های مستقیم) و همچنین مشمولان مالیات مودیانی که اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم کنند (موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم)، سالانه تا سقف درآمد ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. به این ترتیب این افراد تا سقف درآمدی ماهیانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از پرداخت مالیات بر درآمد معاف هستند.

+در بند د تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، هر گونه نرخ صفر و معافیت مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات از جمله کالاهای غیرنفتی، محصولات بخش کشاورزی و مواد خام و همچنین استرداد مالیات و عوارض موضوع ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده، در مواردی که ارز حاصل از صادرات طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور برگردانده نشود، برای عملکرد سال های ۱۳۹۷ و و۱۳۹۸ قابل اعمال نخواهد بود.

مدت زمان استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده موضوع ماده (۳۴) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴، از طرف سازمان امور مالیاتی کشور یک ماه از تاریخ ورود ارز به چرخه اقتصادی کشور مطابق با مقررات یاده شده، می باشد.

منبع خبر:خبرگزاری ایلنا

 

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false