×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران از تشکیل خوشه اقتصادی کرونا ویروس در این دانشگاه خبر داد و گفت: در این راستا چهار راهکار علمی- اقتصادی برای مقابله با کرونا به هیات دولت ارائه شد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری اکوپارس ، سجاد برخورداری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تشکیل خوشه اقتصادی کرونا ویروس در دانشگاه تهران و بررسی اثرات شیوع کرونا بر اقتصاد داخلی و خارجی ایران، گفت: ما طی نشست‌هایی که با حضور اساتید دانشگاه‌های مختلف از جمله تربیت مدرس، علامه طباطبایی، دانشگاه شیراز، دانشگاه اصفهان و سایر دانشگاه‌های سطح یک کشور داشتیم، آثار شیوع این ویروس را در خارج و داخل کشور مورد بررسی قرار دادیم.

این استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران افزود: در خصوص اثرات خارجی، محور بررسی‌ها متمرکز بر کشورهایی که تبادلات بیشتری با آنها داریم، بود و مباحث طرح شده نیز در خصوص تبادلات نفتی و غیر نفتی، توریسم و درآمدهای بخش تولید ناشی از ارتباطات خارجی بود.

افزایش هزینه‌های سلامت و کاهش درآمد بیمارستان‌ها

وی ادامه داد: در بررسی تأثیرات شیوع این ویروس بر اقتصاد داخل، مشخص شد که کرونابر فعالیت‌های مردم‌محور تأثیر اساسی گذاشته و منجر به افزایش هزینه‌های سلامت و کاهش درآمد بیمارستانها شده است؛ ضمن اینکه مسائل فرهنگی و همچنین حوزه‌های مرتبط با تجارت خارجی و پشتیبانی‌های مختلف آن؛ از جمله حمل و نقل، متأثر از این معضل بوده است.

برخورداری همچنین از لزوم توجه به هزینه‌های اضافی تحمیل شده به دولت، به عنوان یکی دیگر از موارد مورد بحث در این جلسات یاد کرد و اظهار داشت: شیوع کرونا نه تنها در حال حاضر دولت را با فشارهایی در بحث بودجه، معیشت مردم و معوقات بانکی مواجه ساخته که در آینده نیز قطعاً تبعاتی را برای دولت به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تاکنون در ۲ گزارش موارد پیشنهادی و راهکارها به هیأت دولت ارائه شده است، گفت: نظر به نتایج بررسی‌ها و نیز توجه دقیق به تدارکات جهانی برای مقابله با اثرات منفی ناشی از شیوع کرونا، دو حوزه کلیدی را مورد تاکید قرار دادیم؛ یکی حمایت از خود اقتصاد و دیگری هم حمایت از نیروی کار در اقتصاد.

۴ راهکار علمی دانشگاه تهران برای مقابله با کرونا در بخش اقتصادی

عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه در همین راستا، راهکارها در چهار دسته، تقسیم بندی و ارائه شده، گفت: یکی از راهکارها، حمایت از اقتصاد و اشتغال است، بطوریکه اقتصاد به حالت عادی برگردانده شود؛ بطور مثال پیشنهاد دادیم دولت به این منظور، لازم است که تسهیلات ارزان قیمت در اختیار قرار دهد و یک سری مجوزهای مورد نیاز را اسرع وقت صادر کند. همچنین ضروریست که اولویتهایی را در ارائه تسهیلات در نظر بگیرد؛ مثل کاهش حق بیمه‌ها، کمک به تغییر ساختار فعالیت، معوق شدن مالیات‌ها و مواردی از این دست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: دسته دیگر راهکارهای ارائه شده بر این پایه استوار است که چگونه می‌توان از فعالیت‌های تولیدی در شرایط کنونی که خواستار تعطیلی کارگاه‌ها و برخی کارخانجات هستیم، حمایت کرد.

مشاغل آسیب دیده از بحران کرونا شناسایی شود

وی ادامه داد: دسته دیگر؛ موضوع حمایت‌های اجتماعی است. طبیعتاً در شرایط کنونی، درآمد صاحبان برخی مشاعل و فعالیت‌ها به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و بدون شک با ادامه این روند، ممکن است شدیدتر هم بشود. در این خصوص پیشنهاد دادیم، این مشاغلبصورت ویژه شناسایی شوند و در صورت امکان به آنها حقوق دستمزد پرداخت شود تاحداقلها برایشان تأمین شود. چرا که اگر این روند ادامه پیدا کند، زندگی این افراد شدیداً تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

برخورداری گفت: همچنین پیشنهاد دادیم بیمه‌های این افراد به صورت بیمه بیکاری دوره ضرورت در نظر گرفته شود و از طرفی نیز، امکان بازآموزی مهارت برایشان فراهم شود تا بتوانند در مشاغل دیگر، به بازار کار بازگردند.

تاکید بر همگرایی ذهنی بین دولت و مردم در شرایط کنونی

گوی ادامه داد: محور دیگر استفاده از ظرفیت‌های گفتگوهای اجتماعی برای تدوین و اجرای راه حل‌ها است که می‌تواند کمک شایان توجهی به اقتصاد داشته باشد. در این بخش، تاکید ما بر تلاش دولت برای ارتباط با جامعه و در واقع ایجاد همگرایی ذهنی بین دولت و مردم است. ضمن اینکه معتقدیم تحکیم و گسترش ارتباط دولت با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، می‌تواند دولت را در شرایط کنونی، کمک کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه دارای یک جایگاه خاص در جامعه بوده و حرفی که از آن بیرون بیاید، استقبال اجتماعی بالاتری دارد، اظهار داشت: دولت می‌تواند با بهره گیری از این ظرفیت، در راستای تقویت اقتصاد کشور، هم برای تدوین راه حل‌ها و هم برای اغنای جامعه استفاده کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false