×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
چگونه می توان بهترین تصمیم را اتخاذ نمود

به گزارش اکوپرشین: قبل از آنکه بخواهیم در مورد بهترین تصمیم در موقعیتی که در آن واقع شده ایم صحبتی داشته باشیم لازم است تا تعریف درستی از  واژه تصمیم گیری داشته باشیم.

تصمیم گیری به زبان ساده انتخاب چند گزینه می باشد و در واقع تنها چیزی که ما را از سایر موجودات متمایز می کند قدرت تفکر و استفاده از آن در اتخاذ تصمیم درست است.هرچند در حیوانات نیز تصمیم گیری و انتخاب گزینه در موقعیت های پیش آمده وجود دارد ولی تنها انسان ها هستنئد که در سطح بسیار عالی تر و پیچیده تر با تجزیه و تحلیل شرایط و امکانات به دنبال اخذ بهترین گزینه می باشند.چیزی که در سایر جانداران بسته به مرتبه تکاملی در سطحی بسیار ساده تر صورت می گیرد.طبیعتا برخی تصمیمات ما را به هدف رسانده و برخی دیگر با دست نیافتن به شکست را برای مارقم می زند تصمیم گیری درست بر کیفیت زندگی و کسب و کار ما و آینده یک سازمان بسیار مهم و سرنوشت ساز می باشد همچنین بر روحیه و احساساتی که نسبت به خود داریم تاثیر عمیقی داشته و درکیفیت ارتباط ما با دیگران نقش مهمی دارد.

به  عنوان مثال همیشه این سوال در ذهن جوانان تکرار می شود که آیا رشته دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارم انتخاب درستی بوده یا فقط به صرف حرف ها و نظرات اطرافیان بوده است؟ آیا در انتخاب شغل و مهمتر از آن شریک زندگی و  همسر خود انتخاب درستی داشته ام یا خیر؟

  بنابراین به دلیل اهمیت اتخاذ تصمیم صحیح در زندگی و کارمان لازم است تا مهارت تصمیم گیری درست را بیاموزیم.به عبارت دیگر تصمیم گیری درست به عنوان یک مهارت مهم زندگی تلقی می شود.

مرحله اول برای تصمیم گیری

مرحله اول برای تصمیم گیری صحیح طرح سوال از خود است .بطور مثال” آیا باید حرفه خود را رونق بیشتری داده و به توسعه دهم و یا اینکه اصلا شغل  خود را دوست ندارم؟”و یا”رشته ای که در آن تحصیل می کنم انتخاب درستی بوده؟” و یا” شغل مناسبی را برای خود انتخاب کرده ام؟”

طرح سوالات دو گزینه ای یک از روش های موثر در رسیدن به گزینه مناسب می باشد.

مرحله دوم برای تصمیم گیری

مرحله بعد بررسی و تفکردر عاقبت و نتیجه انتخاب مان می باشد.در این خصوص لازم است تا نتیجه هر گزینه را بررسی و ارزیابی نموده و پایان کار را پیش بینی نماییم.

مرحله سوم برای تصمیم گیری

مرحله سوم چینش منطقی امکانات ، توانایی ها و همچنین نارسایی ها و نکات قوت و ضغف هر گزینه می باشد .به عبارت دیگر تصمیم گیری منطقی بجای تصمیم گیری احساسی می باشد.اغلب ما هنگامی که برای خرید به فروشگاهی می رویم اکثرا کالایی را خریداری می کنیم که آنرا بیشتر دوست داریم نه کالایی که ماندگاری بیشتری دارد (تصمیم گیری احساسی).به همین جهت هنگامی که خیلی خوشحال و یا خیلی ناراحت هستیم توانایی ما برای اخذ تصمیم درست بسیار کاهش می یابد و بهتر است تصمیم گیری را به زمان دیگری که بر احساساتمان کنترل بیشتری داریم موکول نماییم.

موانع اخذ تصمیم درست:

۱-ترس: تصمیم گیر های کوچک که دایما در زندگی روزمره ما اتفاق می افتد نظیر انتخاب مواد صبحانه، مسیر و یا وسیله برگشت از محل کار، لباسی که امروز می پوشیم و … تاثیر چندانی در آینده و سرنوشت ما نخواهند داشت و برعکس انتخاب رشته تحصیلی ، شغل و همسر سرنوشت مارا تغییر خواهند داد و طبیعی است که در انتخاب های بزرگ ترس بر ما غلبه کند. اما لازم است تا پس از طی مراحل تصمیم گیری درست و انتخاب گزینه مناسب ترس را کنار بگذاریم چرا که مسیر درست را انتخاب نموده ایم و از حمایت قدرت لایزال الهی بهره مند خواهیم بود.در غیر این صورت روال زندگی ما تغییر نیافته و هرگز شاهد موفقیت و شادکامی را در آغوش نخواهیم کشید.

۲-عدم آگاهی:از آنجا که با روش انجام بسیاری از امور آشنا نیستیم لازم است تا قبل از هرگونه تصمیم گیری در مورد آنها از آگاهی و مهارت کافی برخوردار شده و در واقع آنرا به درستی بیاموزیم.

۳- عدم نظم و برنامه ریزی: بدیهی است که بدون برنامه ریزی دقیق نمی توان به اهداف بزرگ و سرنوشت ساز دست یافته و در مسیر آن انتخاب های صحیحی انجام دهیم.در این خصوص بهترین کار تدوین برنامه(هرچند به شکل ساده) می باشد.با رسم یک جدول ساده و تنظیم دو ستون مزایا و معایب می توان گام اول را در اتخاذ تصمیم درست برداشت.

تصمیم گیری برای حل مشکل:

در برخورد با هرگونه مشکل دو کار می توان انجام داد: آنرا بپذیریم و با آن کار خود راادامه دهیم(البته اگر بتوان ادامه داد) و یا اینکه آنرا بپذیریم و بهترین گزینه را برای حل آن انتخاب نمود که برای حل آن بایستی فرآیند ذیل انجام دهیم:

۱-ابتدا مسئله را تعریف کنیم

۲-راه حل های جایگزین را مشخص نماییم

۳-بهترین راه حل را انتخاب نماییم

۴-بهترین روش  را برای راه حل انتخاب شده پیاده کنیم

۵- در صورت عدم کامیابی مسئله را دقیقا ارزیابی نموده و با تشخیص نقاط کور و گره های کار راه را تا رسیدن به هدف ادامه دهیم.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false