×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
عربستان و امارات نتایج آزمایش CBDC خود را منتشر کردند

بانک‌های مرکزی عربستان و امارات نتایج یک آزمایش مشترک CBDC ( ارز دیجیتال ملی یا بانک مرکزی یک کشور) را منتشر کردند که به گفته آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده و زمینه را برای توسعه وسیع‌تر رمزارزها در آینده فراهم می‌کند.

به گزارش اکو پرشین به نقل از سایت کریپتولند، پس از یک سال آزمایش، سرانجام بانک‌های مرکزی عربستان (SAMA) و امارات متحده عربی (CBUAE) آزمایش موفقیت آمیز پروژه مشترک ارز دیجیتالی (CBDC) خود را بر اساس اطلاعیه رسمی، اعلام کردند.

آزمایش سه مرحه‌ای CBDC که «Project Aber» نام دارد، به منظور همگام‌سازی با روند جهانی ارزهای دیجیتالی – ضمن ایجاد یک سیستم پرداخت فرامرزی بومی – طراحی شده است.

توجه دیگر کشورهای عربی به فناوری و گردشگری

کشورهای خاورمیانه مانند عربستان سعودی، کویت، عمان و امارات مدت هاست که برای تسریع رشد اقتصادی خود، به منابع نفتی اتکا کرده‌اند. با این حال، کاهش ذخایر این کشورها و کشف چاه‌های نفتی جدید در ایالات متحده آمریکا باعث شده آن‌ها به منظور حفاظت از اقتصاد خود، سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش‌های فناوری و جهانگردی داشته باشند.

پروژه Aber با این اهداف فناورانه مطابقت دارد. این آزمایشات شامل تسویه حساب‌های بین‌المللی و تسویه حساب‌های داخلی بین بانک‌های مرکزی عربستان سعودی و امارات متحده عربی و همچنین تسویه حساب‌های بین‌‌المللی بین بانک‌های تجاری دو کشور است.

بانک‌های مشارکت‌کننده در این پروژه، از نظر سرعت تسویه حساب، زمان و دقت، نتایج مطلوبی را گزارش کرده‌اند.  آن‌ها به جای به کارگیری ابزاری جعلی، از «پول واقعی» به عنوان وسیله‌ای جهت اطمینان بیشتر از امنیت و تعامل سیستم با  پرداخت‌کنندگان شخص ثالث استفاده نموده‌اند.

هر بانک نودهای خود را اجرا می‌کند (جایی که داده‌های بلاکچین ذخیره و به‌روز می‌شود) و آن‌ها به طور مداوم با جدیدترین داده‌های شبکه همگام‌سازی می‌شوند. این امر اطمینان داده که هیچ ایرادی در شبکه وجود نخواهد داشت. یعنی اگر یک یا چند نود آفلاین شوند، شبکه به عملکرد خود ادامه خواهد داد.

ارز دیجیتال مشترک عربستان و امارات
CBDC مشترک عربستان و امارات

به گزارش کریپتولند، این آزمایشات روی سرورهای خصوصی اجرا شده و بانک مرکزی امارات متحده عربی و بانک مرکزی عربستان سعودی اعلام کردند که برای مقیاس‌پذیری و امنیت بهتر، شبکه نهایی بر روی سرورهای مبتنی بر Aber راه‌اندازی می‌گردد.

انجام این آزمایشات با مشکلاتی نیز مواجه شد

در حالی که آزمایشات Aber با استقبال خوبی روبرو شد، اما برخی اشکالات را نیز نشان داد. نرخ تبادل ارزهای خارجی که پیوسته در حال تغییر است، یک نگرانی بزرگ ایجاد کرد، زیرا CBDC به طور برابر توسط ریال سعودی و درهم امارات پشتیبانی می‌شود. در این آزمایشات از یک نرخ ثابت استفاده شده است، اما این تغییر ارزش ارز به این معناست که نسبت ۵۰-۵۰ باید به طور مداوم در دنیای واقعی نیز تغییر کند (جهت اطمینان از ثابت ماندن ارزش CBDC در نرخی مشخص).

نگرانی دیگر این بود که شهرها و حوزه‌های قضایی مختلف، مالیات‌های جداگانه‌ای را اعمال و یا نرخ‌های بهره متفاوتی را دریافت می‌کنند. بانک‌ها معتقدند که این امر، یک فرصت  داوری را فراهم می‌کند. فرصتی که نباید در یک سیستم واحد ارزی پذیرفته و مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا به طور ذاتی می‌تواند منجر به احتکار وجوه و یا سوءاستفاده از نرخ‌های مختلف بهره گردد.

سرانجام، از قابلیت ردیابی وجوه صادره، به عنوان یک مشکل بالقوه در این پروژه یاد شد. بانک‌ها خاطرنشان کردند، گذشته از حسن نیت و قراردادهای حقوقی، یک بانک مرکزی متقلب می‌تواند از لحاظ تئوری پول بیشتری چاپ کرده و آن‌ها را با ارزشی بالاتر در شهر یا حوزه قضایی دیگری بازخرید کند. با این حال، راهکار پیشنهادی برای این معضل، وضع محدودیت در میزان وجوه متصل به CBDC(ارزدیجیتال ملی بانک مرکزی یک کشور)  است.

قابل اجرا بودن ارز فرامرز برای امارات و عربستان

صرف‌نظر از این نگرانی‌ها، بانک‌های مرکزی این دو کشور اعلام کردند که ایجاد یک ارز فرامرزی و صادر شده با مبداء مشترک، از نظر فنی قابل اجراست و می‌توان یک سیستم پرداخت توزیع‌شده طراحی کرد که برای دو کشور پیشرفت چشم‌گیری نسبت به سیستم‌های پرداخت متمرکز ارائه دهد.

در گام بعدی، انتظار می‌رود دولت‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی به توسعه فناوری بلاکچین و کاربردهای مختلف آن در بخش مالی بپردازند.

منبع : https://cryptoland.com/fa

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false