×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
ایجاد ۲۰ هزار شغل جدید توسط طرح توسعه  فولاد مبارکه

به گزارش اکوپرشین به نقل از ایرنا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: اجرای برنامه توسعه این شرکت مشتمل بر حدود ۱۲ طرح با حجم سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورو،۲۰ هزار نیرو را جذب خواهد کرد.

حمیدرضا عظیمیان روز پنجشنبه پس از بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از طرح‌های توسعه شرکت فولاد مبارکه در جمع مدیران این مجتمع صنعتی افزود: اجرای این این برنامه شامل طرح‌هایی نظیر طرح نورد گرم ۲ فولاد مبارکه، افزایش ۱.۵ میلیون تُنی فولاد هرمزگان، سفید دشت، اردکان و ورق خودرو کاشان خواهد بود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها ۲۰ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران مختلف در سراسر کشور تزریق خواهد کرد که در راستای دستور رهبر معظم انقلاب برای جهش تولید بسیار موثر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اهمیت اجرای طرح نورد گرم ۲ این مجتمع اظهار داشت: ما ‌اکنون در زمینه تولید فولاد از دنیا عقب نیستیم اما در تولید ورق از دنیا عقب هستیم.

عظیمیان هشدار داد: ظرف ۳ تا ۵ سال آینده اگر ورق‌های گرید ۱۰ تولید نکنیم فولاد مبارکه به پلی اکریل دوم تبدیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: ورقی که امروز در فولاد مبارکه تولید می‌شود  ۳ تا ۵ سال آینده هیچ بازار مصرفی نخواهد داشت.

عظیمیان خاطرنشان کرد: ورقی که در خودروسازی‌های آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد از ویژگی‌های خاص، استحکام بالا و وزن پایین برخوردار است که امروز این قدرت تولید در فولاد مبارکه وجود ندارد  اما با راه اندازی نورد گرم ۲  امکان دستیابی به این فناروی نیز محقق می‌شود.

به گفته وی، هم اکنون امکان تولید ورق با عرض بالاتر از یک هزار و ۸۵۰ در این مجتمع وجود ندارد اما با اجرای طرح نورد گرم جدید امکان تولید ورق با عرض ۲ هزار ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: امروز بخشی از ورق‌های مورد استفاده در لوازم خانگی را نمی‌توانیم تولید کنیم و  از خارج وارد می‌شود که در آینده با راه‌اندازی طرح مزبور امکان تولید آن هم ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد: اگر امروز تصمیمی برای ایجاد نورد گرم ۲ گرفته نشود و همپای دنیا ورق‌های به‌روز تولید نکنیم، صنایع نفت و گاز و آب و ساختمان در کشور در آینده با مشکل مواجه خواهند شد بنابراین مسوولان باید  از هم‌اکنون مانند شرکت پلی اکریل فکری هم به حال فولاد مبارکه کنند.

عظیمیان تصریح کرد: طرح دیگری که در فولاد مبارکه برنامه‌ریزی شده، طرح موسوم به”آی ۴” یا نسل چهارم فناوریست.

وی ادامه داد: فولاد مبارکه، امروز نسل سوم و ذوب‌آهن نسل دوم فناوری را در اختیار دارند اما دنیا به سمت استفاده از نسل چهارم فناوری هوشمند در حال حرکت است.

عظیمیان با بیان‌اینکه این حرکتی دانشی و بنیانی است که صنعت کشور را متحول خواهد کرد، یادآور شد: در حال حاضر حدود ۲۰ شرکت در جهان از این فناوری استفاده می‌کنندو این طرح از مرداد امسال در فولاد مبارکه شروع شده است و تا سال ۱۴۰۴ این شرکت را به نسل چهارم فناوری مجهز خواهد کرد و مرحله نخست آن همزمان با دهه فجر در فولاد مبارکه اجرا خواهد شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار داشت: این مجتمع صنعتی بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان است که سهم ۲۰ درصدی در تولید فولاد منطقه منا(شمال آفریقا و خاورمیانه) دارد.

وی گفت: امروز ارزش بازار این شرکت به بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و ۷.۲ میلیون تُن محصول در داخل این شرکت تولید می‌شود و گروه فولاد مبارکه شامل فولاد هرمزگان و فولاد سبا  در مجموع حدود ۱۰.۲ میلیون تُن فولاد خام تولید می‌کنند.

عظیمیان بیان کرد: حدود یک هزار کارخانه در کشور به این شرکت کالا ارائه و حدود سه هزار کارخانه از محصولات تولیدی این مجتمع استفاده می‌کنند.

وی افزود: این مجموعه برای حدود ۳۵۰ هزار نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده اما برای حدود ۲۵ هزار نفر لیست بیمه در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار داشت: حدود ۱۲ شرکت بزرگ در مجموعه فولاد مبارکه وجود دارد و با داشتن سه هلدینگ، یکی از بزرگترین هلدینگ‌های مالی کشور توسط این شرکت در حال راه‌اندازی است.

وی ادامه داد: ضخامت ورق‌های تولیدی فولاد مبارکه از سه دهم تا ۱۶ میلی متر است که سه دهم مربوط به ورق گالوانیزه و ورق رنگی است و عرض ورق‌های این شرکت از ۵۸۰ تا یکهزار و ۸۵۰ میلی‌متر را دربرمی‌گیرد.

به گفته عظیمیان، از معادن سنگ‌آهن تا ورق رنگی در واحدهای این مجموعه وجود دارد و یکی از دلایلی که حاشیه سود فولاد مبارکه نسبت به سایر فولادسازها بیشتر است این است که تمام زنجیره تولید را بطور کامل در اختیار داریم.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: فروش شرکت مبارکه در سال ۹۷ حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۹۸ به ۴۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شد و امسال نیز مرز ۵۵ هزار میلیارد تومانرا طی خواهد کرد.

وی افزود: فولاد مبارکه علاوه براینکه یک بنگاه صنعتی است یک بنگاه اقتصادی هم محسوب می‌شود که در بازار سرمایه هم نقش بسیار با اهمیتی برخوردار است.

عظیمیان تصریح کرد: فولاد مبارکه همچنان رو به جلو در حال حرکت است اما بدلیل مشکل نرسیدن مواد و قطعی ۲ ماهه گاز، سال گذشته با اُفت تولید مواجه شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته بدلیل نبود تولید، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به این شرکت زیان وارد شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: این شرکت جزو شرکت‌هاییست که بسیار بیشتر از ظرفیت اسمی خود توان تولید دارد اما خیلی ناراحت‌کننده است که بدلیل کمبود مواد  مورد نیاز خود نمی‌تواند تولید بالایی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۹۰۰ میلیون نیاز ارزی در این مجموعه وجود دارد که از محل صادرات این شرکت تامین می‌شود.

عظیمیان بیان کرد: فولاد مبارکه اقدام به ایجاد هلدینگ مالی در این مجتمع کرده و سرمایه ثبتی آن از محل سود انباشته‌اش از رقم هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۳۰ هزار میلیارد تومان در دی امسال خواهد رسید.

وی اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌های بورس بصورت صوری نسبت به افزایش سرمایه اقدام می‌کنند اما افزایش سرمایه فولاد مبارکه بطورکامل واقعی است و از سود توزیع نشده انباشته شده سهامدار انجام می‌شود و سهام این شرکت بسیار ارزشمند است.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: بدلیل التهابات ماه‌های گذشته، نخستین مجوز ایجاد سهام خزانه به نام فولاد مبارکه ایجاد شده است در صورتی که هیچ شرکت بورسی نمی‌تواند سهام خود را خریداری کند.

استان اصفهان با بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌آید.

 سهم اصفهان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی ۸ درصد است و رُتبه آن در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن کشور، اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر ۲ روزه خود به اصفهان علاوه بر حضور در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، با فعالان اقتصادی این استان نیز دیدار و از گروه صنعتی انتخاب نیز بازدید می‌کند.

فولاد مبارکه، بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه است.

این مجتمع با سهم بیش از ۵۰ درصدی در تولید فولاد کشور دارای ارزش فعلی ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی است.

شرکت فولاد مبارکه با داشتن حدود ۱۲ میلیون تُن ظرفیت آهن اسفنجی بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می شود.

مجتمع فولاد مبارکه واقع در ۷۵ کیلومتری جنوب غرب اصفهان دارای ۳۵ کیلومتر مربع وسعت و ۱۷ کیلومتر مربع سالن تولید است.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false