معاون حمل و نقل سازمان راهداری از تکمیل پازل حمل و نقل جادهای کالا در ایران با تاسیس شرکتهای خوداتکایی خبر داد و شرایط تاسیس این شرکتها را اعلام کرد.
به گزارش اکوپرشین به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، مهران قربانی معاون حمل و نقل این سازمان با اشاره به ابلاغ ضوابط تاسیس شرکتهای حمل و نقل خوداتکایی کالا اظهار کرد: حمل و نقل دارای سه عنصر اصلی صاحبان کالا، رانندگان و ناوگان و شرکتهای حمل و نقل است.
وی ادامه داد: بر اساس قانون تجارت، مسئولیت حمل کالا برعهده شرکتهای حمل و نقل است که باید کالا را در زمان مناسب قیمت به صرفه و ایمن به مقصد منتقل کند.
قربانی با بیان اینکه حمل و نقل جادهای سهم ۹۳ درصدی در جابجایی بار کشور را دارد، گفت: یکی از موضوعات مهم حمل و نقل جادهای افزایش بهرهوری بهویژه در حمل بار است. در حال حاضر یکی از مشکلات رانندگان یافتنن بار در مقصد در سفرهای برگشت است. به عبارت دیگر سفرهای یکسر خالی بهرهوری ناوگان را کاهش خواهد داد.
معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از برنامه ریزی برای تعدیل این مشکل خبر داد و گفت: بر اساس بررسیهای صورت گرفته توسط سازمان راهداری، با همکاری اساتید دانشگاه صنعت شریف مشخص شد در پازل اجزای حمل و نقل جادهای در بخش شرکتها یک کمبود داریم.
قربانی در این باره توضیح داد: در زمان حاضر شرکتهای سراسری، شرکتهای حمل و نقل بزرگ مقیاس هوشمند و شرکتهای متداول حمل و نقل را در کشور داریم، این درحالیاست که شرکتهای حمل و نقل خوداتکایی کالا برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا در ایران تاکنون وجود نداشته است.
وی با یادآوری اینکه اکنون حدود ۴۵۰۰ شرکت حمل و نقل در کشور داریم که بجز شرکتهای سراسری عمدتا دارای ناوگان معدودی بوده و بیشتر نقش آنها نقش فورواردری و مدیریت حمل بار و صدور بارنامه برای سایر ناوگان و رانندگان را ایفا مینمایند، اظهار کرد: در دنیا برای افزایش بهرهوری سالهاست یک مدل حمل و نقلی دیگری در قالب شرکت فعالیت میکنند که بر اساس آن وظیفه جابجایی بار توسط شرکتهای دارای ناوگان ملکی صورت میگیرد.
در این مدل شرکتهای حمل و نقل خوداتکایی به عوان کریر و حملکننده بارنامه محموله خود را به صورت سراسری در گستره کشوری در سفرهای رفت و برگشت صادر میکنند. دستورالعمل تاسیس این شرکتها تهیه و توسط ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ابلاغ شده است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در ادامه به مزیتهای شرکتهای حمل و نقل خود اتکایی کالا اشاره کرد و افزود: بزرگترین مزیت این قبیل شرکتها آن است که مدیرعامل شرکت به عنوان مالک اصلی ناوگان شرکت برای جابجایی کالا برنامه ریزی مناسبی انجام میدهد که باعث میشود تردد یک سر خالی ناوگان بار منتفی شود. ازسویی دیگر کاهش مصرف سوخت به ازای سفرهای رفت و برگشت و کاهش هزینههای حمل و نقل از دیگر مزیتهای فعالیت این نوع شرکتهاست.
قربانی با تاکید بر اینکه فعالیت شرکتهای خوداتکایی باید منطبق بر نظام بازاریابی الکترونیکی باشد، اظهار کرد: این شرکتها موظف هستند ناوگان خود را به سامانههای ردیابی و ناوبری مجهز کنند تا علاوه بر کنترلهای لازم از سلامت و امنیت بار نیز مطمئن باشند.
وی یادآور شد: یکی از ویژگیهای شرکتهای خود اتکایی تقویت اصل حرفهای است؛ بهعبارتی دیگر مدیر عامل شرکت به عنوان فرد کانونی و محوری مسئولیت مدیریت حمل کالا را برعهده میگیرد و این مسئولیت باعث افزایش ایمنی و سلامت شده و به مرور این شرکتها تبدیل به شرکتهای حرفهای میشوند.
قبولی در آزمون حرفهای شرط صدور مجوز شرکتهای خوداتکایی
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای صدور مجوز برای فعالیت شرکتهای خوداتکایی را منوط به سپری کردن دورههای آموزشی و داشتن سوابق تجربی اعلام کرد و گفت: مرکز آموزش راهداری پکیجهای آموزشی غیرحضوری در قالب کتابچه و فیلم را تهیه کرده و آن را در اختیار متقاضیان قرار میدهد. آزمون مربوطه حضوری است و یکی از الزامات تاسیس شرکتها قبولی در همین آزمون خواهد بود.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در ادامه به شرایط تاسیس شرکتهای خوداتکایی حمل کالا اشاره کرد و گفت: یکی از شروط داشتن حداقل ۳ ناوگان است که برای سال اول تا ۱۵ ناوگان نیز قابل افزایش است. برای سال دوم نیز متناسب با عملکرد سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تعداد ناوگان شرکتها را تعیین خواهد کرد.