×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
بحران اقتصادی ترکیه تبدیل به یک گریز اجتماعی می‌شود

بحران اقتصادی ترکیه تبدیل به یک گریز اجتماعی می‌شود؛ رئیس سندیکای اصناف ازمیر: بسته کمکی دولت امکان نفس کشیدن را به اصناف می‌دهد، روسای اتاق‌های صنفی و تجارت بورسا،ارضروم، شانلی اورفا و قهرمان ماراش،‌ اصناف ترکیه روزهای سختی را می‌گذرانند، بسته کمکی دولت در حد یک مسکن است.

اکوپرشین: از دولت می‌خواهم پرداخت مالیات‌، بیمه‌، اعتبارات دریافتی از بانک‌ها و اجرای احکام را معوق کند.

دولت ترکیه یک بسته کمکی شامل:

  • پرداخت قسمتی از کرایه‌های اصناف
  • پرداخت بیمه در اقساط
  • تعویق پرداخت اعتبارات بانکی را در اختیار مردم قرار داد
  • ·        750 لیر ( دو میلیون و هفتصد هزار تومان) کمک کرایه علاوه بر ۱۰۰۰ لیر کمک معیشتی به هر نفر در ماه زیر نظر تأمین اجتماعی
  • تأسیسات گردشگری آنتالیا زیر فشار اقتصادی
  • مراکز خدمات توریستی آنتالیا ۹ ماه تعطیل هستند

به دنبال شرایط ویژه کرونا در ترکیه و توقف کسب وکار بالاخص در حوزه لباس، رستوران‌ها مراکز تفریحی، گردشگری‌، هتل‌ها و تأسیسات دریایی و اصناف و… کلیه مغازه‌ها کرایه‌ای را به مبلغ ۷۵۰ لیر برابر با دو میلیون و هفتصد هزار تومان و در شهرهای کوچک ۵۰۰ لیر قریب یک‌میلیون و هشتصدهزار تومان را بعهده گرفت.

پرداخت این کرایه‌ها بلاعوض است، دولت ترکیه اعلام کرد سه ماه آینده قریب ۵ میلیارد لیر ترک بابت کرایه‌ها پرداخت می‌شود و به شهرداری‌ها ابلاغ شد کرایه تأسیسات توریستی‌، درمانی‌، تأسیسات اقامتی را با تخفیف ویژه پرداخت نمایند و یکسال می‌توانند معوق کنند.

در بحران اقتصادی ترکیه هم اکنون که ۴۳۲ هزار اصناف تحت تأثیر کرونا قرار گرفته و در سختی معیشت قرار دارند و تعداد آنها قریب یک میلیون و دویست و سی نفر در مشاغل مختلف هستند که این طبقه هرماه ۱۰۰۰ لیر ( علاوه بر کرایه‌های محل) کمک معیشتی پرداخت می‌شود یعنی رقمی قریب ۵/۳ میلیون تومان که به صورت بلاعوض است.

برای دریافت کمک‌های بلاعوض ۱۰۰۰ لیری صنف‌های شیرینی فروشی‌ها، آرایشگاه‌ها، پانسیون‌ها، سالن‌های عروسی را نیز شامل می‌شود.

مجموع این سه میلیارد و ۷۱۵ میلیون لیر است کلیه این پرداخت‌ها زیر نظر تأمین اجتماعی و تحت کنترل این موسسه صورت میگیرد. از جمله بسته حمایتی به صنوف و کسبه پرداخت بدهی بیمه در اقساط و همچنین تعویق پرداخت اعتبارات دریافتی از بانک‌ها است.

با توجه به کمک‌های دولت در تأمین قسمتی از کرایه‌ها و کمک‌های فردی اتاق‌های اصناف و بازرگانی و صنایع گله مند از کمی این کمک‌ها هستند.

رئیس اتاق اصناف و سندیکاها و اتاق‌های تجارت بورسا،ارضروم‌، شانلی اورفا، قهرمان ماراش‌، هرکدام در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند که اصناف ترکیه روزهای سختی را می‌گذرانند و بسته کمکی دولت را فقط یک مسکن برای تسکین قسمتی از دردها میدانند. این اتاق‌ها از دولت میخواهند که توقف و تعویق مطالبات بانکی‌، اعتباری‌، مالیات و بیمه عملیاتی شود و اجرای احکام دعاوی دادگاه‌ها در مورد وصول معوق شود این اتاق‌ها اعلام کردند که یکسال است در فشار کار و زندگی هستند و اصناف در این فکر هستند که چگونه سرپا بمانند. اتاق‌های صنفی و بازرگانی اعلام کرده اند که هزاران مغازه به علت کرونا تعظیل است مشکل اساسی آنها کرایه‌های بیمه و حقوق کارگران است.

رئیس سندیکا و اصناف ازمیر نیز گفت ۱۰۰۰ لیر حتی قسمتی از نیاز‌ها و هزینه‌های سنگین را تأمین نمی‌کند. فقط کمک‌های دولت امکان نفس کشیدن و تأمین ضربان قلب زندگی آنها است او ضمن تشکر از دولت برای این بسته گفت: بحران اقتصادی در ترکیه تبدیل به یک گریز و بحران اجتماعی می‌شود.  او گفت: بابت تدابیر دیگر اندیشید و تصمیمات قدرتمند گرفت.

عمر گول رئیس اتاق اصناف قیصری گفت: اقتصاد ترکیه باید یکجا ارزیابی مجدد شود او گفت با درنظر گرفتن ممنوعیت‌های ناشی از کرونا ما مطالبات خود را اعلام کردیم و در زمان کوتاهی امیدواریم به مطالبات پاسخ داده شود او گفت که پاندومین شرایط اقتصادی را به نقطه فشار اقتصادی‌، اجتماعی رسانده است و اعضای اتاق و اصناف درخواست تأخیر درتأدیه اعتبارات بانکی و تعهدات مالیاتی و بیمه و… را دارند.

رئیس اصناف و صنایع قیصری که ۲۹ هزار عضو دارد گفت که در قیصری صد هزار اصناف است و شاید قسمتی از اصناف را شامل می‌شود که کفایت نمی‌کند و رئیس مرکز اصناف و سندیکاهای آنتالیا نیز گفت: این کمک قسمتی از نیاز را برآورده میکند ولی کفایت این بحران بیکاری اصناف را نمی‌کند.

او گفت: کرایه مراکز توریستی در آنتالیا بسیار گران است و پاکت کمکی آنها در این منطقه اصلا کافی نیست در آنتالیا کرایه‌ها ۷ برابر دیگر مناطق است و فقط این کمک یک مرحم زخم است. اصنافی که در کانتین‌ها کار می‌کنند ۹ ماه است تعطیل هستند قهوه خانه‌ها، کافه تریاها تقریبا نیمه تعطیل هستند.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false