×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
چنگلوایی: طراحی سامانه‌های ردیابی آفات در دست اقدام

چنگلوایی: طراحی سامانه‌های ردیابی آفات؛‌ رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طراحی سامانه‌های ردیابی آفات و کوره‌های حرارتی و تاسیسات وکیوم برای استفاده کمتر از متیل بروماید جهت جهش و رونق تولید در این سازمان صورت گرفته است.

به گزارش اکوپرشین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کیخسرو چنگلوایی بیان داشت:‌ در راستای فرمایش مقام معظم رهبری جهت دستیابی به رونق و جهش تولید، از ابتدای امسال تاکنون با وجود مشکلات متعدد و بیماری کووید ۱۹، میزان ۴۸۷ هزار و ۲۳۹ تن محصول کشاورزی صادراتی و ۴۶۶ هزار و ۵۱۷ تن محصول کشاورزی وارداتی توسط شرکت‌های ضدعفونی مجاز زیر نظر این سازمان آفت‌زدایی شده است.

وی افزود: همچنین در سطح ۳ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۳۹۷ هکتار از مزارع و باغات کشور عملیات ردیابی و پایش آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای داخلی صورت گرفته است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که مدیریت تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل این سازمان به منظور پایش و ردیابی هر چه دقیق‌تر آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای، سامانه ردیابی و مقابله با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما با استفاده از GPS را در نه ماه سال جاری طراحی و بکارگیری کرده است، اظهار داشت: سامانه پایش و ردیابی عوامل خسارتزای قرنطینه داخلی کشور و طراحی سامانه صدور گواهی بهداشت جابجایی نهال در کشور نیز از دیگر سامانه هایی بوده که در این مدت طراحی و بکار گرفته شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر تعهد پروتکل مونترال مبنی بر کاهش مصرف گاز متیل بروماید و محدودیت ورود این گاز به دلیل تحریم‌ها تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات کشور ترویج روش‌های جایگزین را در دستور کار خود قرار داده که در همین راستا تاکنون مجوز ضدعفونی که کاملا مطابق با استانداردهای این سازمان بوده‌اند برای ۴۵ کوره حرارتی در استان‌های گیلان، آذربایجان غربی و اصفهان صادر شده است.

وی یکی دیگر از روش‌های جایگزین متیل‌بروماید را استفاده از ضدعفونی آب گرم عنوان و تصریح کرد: اولین واحد ضدعفونی با مجوز و تایید این سازمان در چابهار توسط بخش خصوصی برای میوه انبه تاسیس شده است.

چنگلوایی با اشاره به این که جهت کنترل مگس میوه مدیترانه‌ای و صادرات محصولات باغی به ویژه مرکبات از روش ضدعفونی سرمادهی اضافه شده است، گفت: تاکنون ۳ سردخانه در سطح کشور مورد تایید مدیریت تدوین ضوابط، استانداردها جهت صادرات به کشورهایی که نیاز به این شرایط دارند، قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: از تاسیسات ‌‌وکیوم که باعث استفاده کمتر از متیل بروماید می‌شود در دو استان آذربایجان غربی و اصفهان جهت ضدعفونی پنبه و در دو واحد تهران و خوزستان جهت ضدعفونی خرمای صادراتی نیز استفاده شده است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور، نظارت بر قرص‌های فسفید آلومینیوم جهت ضدعفونی محموله‌های صادراتی، وارداتی و نگهداری در انبار در بخش قرنطینه و بهداشت نباتی کشور را از دیگر اقدامات صورت گرفته در ۹ ماهه سال جاری برشمرد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false