×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

فصل جدیدی از مراودات اقتصادی ایران و پاکستان در حال رقم خوردن است، طرح جامع پایانه مرزی پیشین در استان سیستان‌و‌بلوچستان در آینده‌ای نزدیک با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در شورای عالی ساماندهی مرز تصویب و زمینه اجرایی شدن آن به منظور افزایش مبادلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایران با کشور دوست و همسایه پاکستان فراهم خواهد شد.

به گزارش اکوپرشن به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای داریوش امانی قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در جلسه هماهنگی ساماندهی مرز پیشین استان سیستان‌و‌بلوچستان اظهار داشت: در یک ماه گذشته پایانه مرزی ریمدان به صورت رسمی توسط وزیر راه و شهرسازی و وزیر تولیدات دفاعی کشور پاکستان به بهره‌برداری رسید که با توجه به مذاکرات انجام شده مرز پیشین نیز به صورت رسمی در اسرع وقت به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده سایت موقت پایانه مرزی پیشین استان سیستان‌و‌بلوچستان در گستره ۲ هکتار افتتاح و طرح جامع این پایانه مرزی مهم نیز بعد از تصویب در شورای عالی ساماندهی مرز، سال آتی با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان اجرایی خواهد شد.

قائم مقام رئیس این سازمان بر آماده‌سازی زیر ساخت‌های منتهی به مرز پیشین نظیر پسکرانه‌ها، مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی، تیر پارک‌ها و بهبود وضعیت مسیر ارتباطی آن تأکید کرد و افزود: با توجه به تأکید مسؤلان دو کشور ایران و پاکستان، وزارت راه و شهرسازی آماده هرگونه همکاری برای جذب سرمایه‌گذاران بومی و فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم در پایانه مرزی پیشین است.

وی افزود: در این راستا مقرر شده است سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان، اقدامات زیر سازی این مرز مهم را مورد توجه قرار دهد تا به زودی به صورت رسمی شاهد افتتاح آن باشیم.

امانی با قدردانی از نخست وزیر و مسئولان عالی‌رتبه کشور دوست و همسایه پاکستان گفت: با گسترش پایانه‌های مرزی بین دو کشور با وجود کار شکنی‌های کشورهای استکباری، فصل جدیدی از مراودات اقتصادی در منطقه در حال رقم خوردن است.

وی راه اندازی این مرز را فرصت بزرگی برای ایجاد رونق اقتصادی دانست و تاکید کرد: ایران و پاکستان مرز خشکی وسیعی با یکدیگر دارند که افتتاح پایانه پیشین در کنار پایانه‌های میرجاوه و ریمدان، زمینه ساز تحقق اهداف پیش بینی شده در مناسبات اقتصادی تا مرز ۵ میلیارد دلار خواهد بود.

مراودات مرزی ایران و پاکستان

فرماندار شهرستان راسک استان سیستان‌و‌بلوچستان نیز در این جلسه گفت: مرز پیشین به دلیل نزدیکی به بنادر مهم کشور پاکستان از جمله گوادر، جیونی و کراچی از دیرباز مورد توجه بازرگانان بوده و داد و ستد کالا بین سکونتگاه‌های اطراف مرز دو کشور انجام شده و در حال انجام است.

سلیم کدخدا افزود: بدون شک راه‌اندازی پایانه مرزی پیشین با قدمتی ۴۵ ساله نقش به سزایی در عمران و آبادی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت به طوری که تبادل مرزی در ارتباط بین ایران و پاکستان و بالابردن ظرفیت اقتصادی مردم مرزنشین و سایر نقاط جنوب سیستان‌و‌بلوچستان بسیار تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: افتتاح پایانه مرزی پیشین علاوه بر توسعه روابط اجتماعی و فرهنگی مردمان دو سوی مرز می‌تواند نقش مهمی در صادرات کالا به این بندر و سایر بنادر کشور همسایه داشته باشد.

این گزارش می‌افزاید قائم مقام رئیس سازمان و هیات همراه در سفر به جنوب استان سیستان‌و‌بلوچستان علاوه بر شرکت در جلسه هماهنگی ساماندهی مرز پیشین از نزدیک‌ از سایت پایانه مرزی پیشین و پل بزرگ پیشین بازدید کرد.

گفتنی است در این سفر مدیرکل دفتر فنی و امور پیمان‌ها، مدیرکل دفتر حقوقی و مشاور ریاست و مدیرکل روابط عمومی سازمان قائم مقام رئیس سازمان را همراهی کردند.

پایانه‌های مرزی سیستان و بلوچستان

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false