×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
ترکیه و اتحادیه اروپا

ترکیه و اتحادیه اروپا، اتحایه اروپا: ما علاقمندیم با ترکیه روابط مستحکم و پایدار داشته باشیم،‌ رئیس اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت که بازی موش و گربه باید بین اتحادیه اروپا و ترکیه به پایان برسد.

چارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا گفت : با تمام تلاشی که شورا به کار بسته است از طرف مقابل یک نکته مثبت مشاهده نکرده است.

به گزارش اکوپرشین به نقل از روزنامه اقتصادی دنیا در ترکیه که این بیانیه را منتشر کرده است نوشت که چارلز میشل اعلام کرده است که اتحادیه اروپا می‌خواهد روابط محکمترو پایدارتر و قابل پیش‌بینی‌تری با ترکیه داشته باشد.

او گفت که ما علاقمند هستیم که این کشور با تک تک کشورهای اتحادیه اروپا روابط مستحکم و پایدار داشته باشد.

ما سعی دارد که از تمام ظرفیت‌ها و کانال‌ها برای دستیابی به یک توافق مستحکم و پایدار با ترکیه تلاش کند.

تنش در حوزه دریای مدیترانه بر نفت حوزه اژه و ادامه کنکاش و جستجو برای یافت منابع و مخازن نفتی، مسائل مربوط به اختلافات بین فرانسه و ترکیه، اختلاف دید  و نظر با مرکل صدراعظم آلمان و مسائل مربوط به قبرس و یونان و. .. از اهم مسائل و اختلافات با اتحادیه اروپا است.

میشل گفت :اوضاع در شرق مدیترانه باید تثبیت شود.

او گفت : امید دارد مقابل پیشنهادات اتحادیه اروپا، ترکیه نیز دست دراز کند و از افزایش تنش در منطقه خودداری نماید.

منطقه مدیترانه از نظر شوق الجیشی، اقتصادی، حمل و نقل دریایی، مهاجرت و عواقب ناشی از آن موضوعاتی مانند انرژی بسیار حائز اهمیت است.

اتحادیه اروپا معتقد است ترکیه باید به شرایط خصمانه پایان دهد و و از قوانین بین‌المللی تبعیت و آن را حمایت کند.

اتحادیه اروپا با حضور ۲۷ کشور تصمیم گرفته است که یک رابطه قابل پیش‌بینی با ترکیه ایجاد کند و آن در صورتی است که یک حرکت مثبت جدی از طرف ترکیه مشاهده شود.

رئیس شورای اتحادیه گفت من طرفدار مذاکره و دیپلماسی هستم، ما برای حل بحران باید گفت و گو کنیم، رابطه با ترکیه رابطه با کل اروپا است ماباید از همه کانال ها استفاده کنیم.

در این شرایط کشتی  تحقیقاتی لرزه‌نگاری فاتح به بندر آنتالیا بازگشته و این کشتی به گفته اورج رئیس داده های لرزه‌نگاری را در زمینه۲D در مساحت ۱۰ هزار و ۹۵۵ کیلومتر انجام داده است.

اقتصاد ترکیه از جاده های اروپا میگذرد و ترکیه باید از سیاست عثمانی سابق در گستردن نفوذ خود بر اروپا و یا همسایگان دست بردارد چون قرن ۲۱ قرن تعامل و دیپلماسی و نگاهی ژرف به منافع ملی است.  

وجود تنگه داردانل و بسفر که در منطقه استراتژیک اقتصادی و نظامی پیمان آتلانتیک شمالی قرار دارد و از طرفی محل عبور بیش از ۴۲۰۰۰ کشتی در سال است اهمیت اقتصادی و استراتژیک  فراوانی برای اتحادیه اروپا دارد.

از طرفی ترکیه عضو پیمان ناتو است و خطوط لوله گاز اروپا تا ناپ از ترکیه میگذرد که اهمیت فراوانی برای کشورهای عضو دارد.

ترکیه اگر می‌خواهد اروپائی شود که چندین سال است برای عضویت در آن تلاش می‌کند باید از هرگونه ایجاد تنش در حوزه دریای مدیترانه دست بردارد.

ترکیه اگر می‌خواهد اروپایی شود باید تابعی از آب و هوای مدیترانه باشد و به جای خصومت و خشونت بینش و نرمش و گفتمان سیاسی را بیشتر به کار گیرد.

اتحادیه اروپا برای ترکیه ارزآور است و بیشترین صادرات ترکیه به کشورهای اروپائی است گرچه معلاملات ترکیه به اروپا با یورو صورت می‌گیرد و پرداخت آن به بانک جهانی با دلار است ولی نیاز بازرگانان و صادرکنندگان ترک به بازار اروپا کاملا ملموس و چشم گیر است و اولین بازار هدف تولیدکنندگان ترک بالاخص حوزه تکستیل (اتحادیه اروپا) است علاوه بر آن ترکیه بیشترین مواد اولیه خود را از نزدیکترین بازار یعنی اروپا تهیه می‌کند گرچه اخیرا دولت ترکیه گرایش شدیدی به سوی روسیه بالاخص چین پیدا کرده است.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false