×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

تخم‌مرغ بسته‌بندی اجحاف در حق مردم نیست، با قطعی شدن ممنوعیت عرضه فله‌ای تخم مرغ موج جدیدی از انتقادات نسبت به این تصمیم، مجددا به‌راه افتاد و درنهایت وزارت جهاد کشاورزی این مصوبه را لغو کرد.

به گزارش اکوپرشین به نقل از آنا، خبر ممنوعیت عرضه فله‌ای تخم مرغ و الزام عرضه آن به صورت بسته‌بندی اولین بار در ۱۸ آذرماه سال‌جاری طی نامه‌ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور اعلام شد.

براین اساس بنا بر این بود تا از ابتدای بهمن تخم مرغ فقط به صورت بسته‌بندی وارد شبکه توزیع شود.

اتخاذ این تصمیم مورد انتقاد بسیاری از گروه‌ها و فعالان این صنعت و تولیدکنندگان قرار گرفت.

روز ۲۳ آذر سال‌جاری مجددا این بخشنامه مورد تاکید قرار گرفت و اجرای آن از ابتدای بهمن ماه ۹۹ الزامی عنوان شد. با قطعی شدن این تصمیم موج جدیدی از انتقادات نسبت به ممنوعیت عرضه فله‌ای تخم مرغ مجددا به راه افتاد.

در نهایت روز گذشته وزارت جهاد کشاورزی این مصوبه را لغو و زمان اجرای آن را به زمان دیگری موکول کرد.

در این نامه آمده است: «با توجه به شرایط فعلی واحد‌های پرورش طیور صنعتی تخم‌گذار، به استحضار می‌رساند عرضه تخم مرغ خوراکی به صورت بسته‌بندی در سرتاسر کشور به صورت ایجابی بوده و الزامی در این زمینه وجود ندارد.

بدیهی است با مهیا شدن شرایط اقدام لازم بر اساس مفاد سند برنامه ملی ارتقای کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ صورت خواهد پذیرفت.»

فرزاد طلاکش، دبیر کل انجمن ملی طیور، با بیان اینکه طرح ممنوعیت فروش فله‌ای تخم‌مرغ هم اثر اقتصادی و هم اثر بهداشتی دارد، می‌گوید خرید مواد فله‌ای در دوران کرونا بسیار حساس است و به دلیل اینکه تخم‌مرغ قابلیت شست‌وشو و ضدعفونی را ندارد بهترین راه این است که آن را بسته‌بندی کنیم.

به گفته وی طرح ممنوعیت فروش فله‌ای تخم‌مرغ باید از اول فروردین‌ماه سال جاری انجام می‌شد اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم اجرای آن به تعویق افتاد به عبارتی باید واحدهای بسته‌بندی آماده ورود به اجرای طرح می‌شدند و در بین اصناف اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گرفت.

دبیر کل انجمن ملی طیور می‌افزاید از طرف دیگر مردم از نوسانات قابل‌توجه طی چند ماه اخیر واقعاً خسته شده بودند و باید سیاست‌گذار در زمینه ثبات قیمت‌ها تدبیری می‌اندیشید چرا که مردم به اندازه‌ای که به آرامش ثبات قیمت اعتقاد دارند به ارزانی بی‌دلیل دیگر اعتقادی ندارند.

طلاکش درباره نگرانی مردم برای گران‌تر شدن تخم‌مرغ در اثر اجرای طرح ممنوعیت فروش فله‌ای تخم‌مرغ می‌گوید این طرح به‌هیچ‌عنوان باعث گران شدن قیمت تخم‌مرغ نمی‌شود. اگر دولت تخم‌مرغ را با قیمت ۱۴ هزار تومان به واحدهای بسته‌بندی تحویل بدهد ما با کاهش حداقل ۲۰ درصدی قیمت تخم‌مرغ مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه قیمت فعلی تخم‌مرغ در بازار واقعی نیست، معتقد است با اجرای طرح مذکور تمامی تخم‌مرغ‌های موجود در بازار شناسنامه‌دار شده و با نظارت سازمان حمایت قیمتی برای آن تعیین می‌شود ازاین‌رو قیمت این کالا به سمت واقعیت سوق پیدا کرده و ثبات در بازار تخم‌مرغ حاکم خواهد شد.

دبیر کل انجمن ملی طیور می‌گوید گرچه بسته‌بندی تخم‌مرغ هزینه خاص خود را نیز دارد اما این موضوع به معنی اجحاف در حق مردم نخواهد بود.

بعد از تعیین قیمت نهایی تخم‌مرغ، این کالا در سراسر کشور طبق قیمت مصوب به فروش خواهد رسید و دیگر کسی نمی‌تواند قیمت دلخواه خود را برای آن اعلام کند.

به گفته وی در این طرح تخم‌مرغ‌ها به‌صورت بهداشتی و در یک قالب بسته‌بندی‌شده دردار و با شناسنامه به دو صورت معمولی و ویژه تحویل مردم داده می‌شود.

دبیر کل انجمن ملی طیور، قیمت مصوب یک شانه تخم‌مرغ معمولی به‌صورت بسته‌بندی‌شده را ۳۶ هزار تومان اعلام کرد.

طلاکش درخصوص قیمت مصوب یک شانه تخم‌مرغ ویژه می‌گوید هنوز قیمت مصوب و نهایی تعیین نشده اما قیمتی حدود ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان برای آن پیشنهاد داده شده است.

در نهایت این تصمیم با انتقادات زیادی از جانب گروه‌های مختلف درگیر با این حوزه و حتی شرکت‌های توزیع تخم مرغ قرار گرفت چرا که اجرایی شدن آن به معنای افزایش قیمت تخم مرغ، حذف خرید و فروش تخم مرغ به صورت تک عددی و کاهش دسترسی اقشار ضعیف جامعه تلقی می‌شد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false