×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true

«کرونا» فرصتی در دل تهدید برای «انرژی تجدیدپذیرها» ایجاد کرد که آینده‌ای بسیار درخشان‌تر از آنچه که تا کنون دیده‌ایم ، برای آن رقم بخورد.


به‌گزارش اکوپرشین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، شیوع ویروس مرگبار «کرونا»، همزمان با کاهش تقاضا برای خرید سوخت‌های فسیلی مانند؛ نفت، گاز، زغال سنگ، باعث شده تا مصرف انرژی‌های خورشیدی و مشابه آن با افزایش ملموسی مواجه شود.

تولد دوباره « انرژی های تجدیدپذیر» در پساکرونا

در حقیقت «کرونا»، فرصتی در دل تهدید برای انرژی های نوین محسوب می شود که با توجه به نوسان قیمت انرژی های فسیلی، بازار خوبی برای تولید و مصرف یافت.

روی آوردن بسیاری از کشورها به «انرژی های تجدیدپذیر» که پیش از شیوع کرونا نیز آن را سرلوحه اقدامات خود در بخش تولید انرژی و فعالیت‌های اقتصادی گذاشته بودند، شدت بیشتری یافت.

سقوط قیمت نفت حاصل ازشیوع کووید ۱۹، فرصتی برای «انرژی های تجدیدپذیر» ایجاد کرد که به عنوان پاک‌ترین انرژی‌های حال حاضر، جایی برای خود باز کند تا از این طریق به هدف دستیابی به انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ در حین گذر از بحران کرونا نیز دست یابیم.

بنا به اظهارنظرِ بسیاری از کارشناسان، با توجه به تقاضای بالای جهانی برای استفاده از «برق»، همزمان با افزایش تولید خودروهای برقی در سراسر جهان، رشدِ مصرف «انرژی های تجدیدپذیر» تا سال ۲۰۴۰، بسیار سریع‌تر از میزان کنونی خواهد شد.

تجدیدپذیرها در ایران


«ایران» از ظرفیت‌های مطلوبی در حوزه «انرژی‌های تجدیدپذیر» برخوردار است و خوشبختانه مسئولان ذی‌ربط نیز آگاهانه در مسیر استفاده صحیح از این ظرفیت‌ها، گام بر می‌دارند.

روند رو به رشد «انرژی‌های تجدیدپذیر» در کشورمان، منجر به استقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این صنعت شده و هر روز شاهد افزایش کاربرد این نوع از انرژی در بخش صنایع مختلف، در حوزه صنایع گرمایشی، تولید برق و … در مناطق شهری و روستایی شده است.

«دانش و تکنولوژی»، «نیروی انسانی کارآ و توانمند»، «نیاز کشورهای منطقه به انرژی و محصولات و فناوری‌ها در این حوزه» و «سرمایه گذاری مستقیم در کشورهای منطقه» از جمله پارامترهایی است که ایران، همزمان با افزایش صادرات و ارزآوری در این صنعت، میزان توجه به «انرژی‌های تجدیدپذیر» را به طور مستمر افزایش داده است.

سهم بخش خصوصی ایران در رشد «تجدیدپذیرها»


از مجموع نیروگاه‌های موجود، نیروگاه خورشیدی و نیروگاه بادی و بقیه نیروگاه‌های کوچک آبی و زیست توده هستند که اکثر آنها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

حمایت دولت از «توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر»، و فراهم آوردن بستر مناسب در این زمینه، شرایط مطلوبی برای فعالیت بخش خصوصی در این زمینه را ایجاد کرده است.

احداث نیروگاه‌هایی مانند نیروگاه خورشیدی به‌ویژه در استان یزد، هرمزگان، نیروگاه‌های کوچک آبی در شهرهای شمالی کشور، از جمله سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که بخش خصوصی، در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، اقبال مناسبی نسبت به آن نشان داده است.

به گفته همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو در داخل کشور، در طول سال‌های ۹۴ تا ۹۸ رشد چهار برابری داشته و ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به رشد حدود پنج برابری رسیده است.

تجدیدپذیرها و چالش‌ها


با وجود رشد مطلوب تجدیدپذیرها در ایران، با وجود ذخایر غنی سوخت‌های فسیلی، هنوز فرصت‌های ناشناخته بسیاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش‌های «سرمایه گذاری»، «تولید انرژی»، «تولید و صادرات» وجود دارد که در صورت پرداختن صحیح و جدی به آن شاهد رونق و جهش تولید و همچنین افزایش صادرات و ارز آوری بسیار در کشور خواهیم بود.

وجود ذخایر نفت و گاز و زغال سنگ و… شاید یکی از عواملی به شمار آید که در بسیاری از کشورها با وجود اقلیم مناسب برای توسعه « تجدیدپذیرها» هنوز شاهد رونق آنچنان مطلوبی در این حوزه نباشیم.

اعمال سیاست‌های تشویقی در بخش عام و خاص به روی آوردن به انرژی های تجدیدپذیر، حذف یارانه‌ انرژی‌های موجود نظیر “نفت”، “زغال سنگ” و “گاز”، از جمله راهکارهایی به شمار می‌آید که رونق بیش از پیش تجدیدپذیرها را به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر، رعایت شاخص‌های زیست محیطی نیز از جمله پارامترهایی به شمار می‌آید که باعث توجه روزافزون به انرژی‌های تجدیدپذیر در عرصه بین الملل شده و در این بین بخش خصوصی نیز مشتاقانه و با نگاهی محتاط به دنبال بستر مناسب در کشورها و مناطق مختلف در جهان برای سرمایه گذاری و فعالیت هستند.

مزایای پرداختن به «انرژی‌های تجدیدپذیر»


ظرفیت‌های خوب ایران در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، مزایایی فراوان برای کشورمان به همراه خواهد داشت که از جمله آنها می‌توان به « افزایش نرخ اشتغالزایی»، «افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی»، «درآمدزایی و ارزآوری فراوان حاصل از توجه به تجدیدپذیرها» و همچنین «کاهش وابستگی به نفت و متعلقات دیگر آن و خروج از چرخه تحریم» ذکر کرد.

سهم بخش خصوصی در «انرژی‌های تجدیدپذیر»


حرکت‌های رو به رشدی که در این حوزه طی سال‌های اخیر در دولت صورت گرفته به ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی و همچنین دانش‌بنیان‌ها تبدیل شده است و وزارت نیرو نیز با اقبال به این بخش، سعی کرده است تا با احیا و قرار دادن شرکت مادر تخصصی ساتکاب، زمینه ارتباط بیشتر شرکت‌هایی که در این حوزه فعال هستند را با سرمایه گذارانی که چشم انداز سرمایه گذاری روشن در این بخش را پیش‌بینی می‌کنند فراهم سازد تا ایران در آینده‌ای نه چندان دور علاوه بر در اختیار داشتن منابع غنی زیرزمینی، امکان توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را نیز داشته باشد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false