×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
برای ورود ایران به بازارهای آفریقای غربی، سنگال گزینه مناسبی است

در وبینار توسعه همکاری‌‌های ایران- داکار که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، دو طرف، ضمن برشمردن فرصت‌‌های همکاری میان ایران و سنگال، نسبت به ارائه فهرست اقلام مورد نیاز تجاری و تلاش برای توسعه مراودات اقتصادی متعهد شدند.

به گزارش اکوپرشین به نقل از اتاق بازرگانی تهران؛ وبینار توسعه همکاری‌‌های ایران- داکار با حضور رئیس اتاق بازرگانی تهران و رئیس اتاق داکار پایتخت کشور سنگال و نیز سفیر ایران در این کشور برگزار شد و دو طرف نسبت به افزایش شناخت از ظرفیت‌‌ها و فرصت‌‌های همکاری میان دو کشور تاکید کردند.

در ابتدای این جلسه، حسام‌الدین حلاج، معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه وبینار توسعه همکاری‌‌های تهران و داکار، پایتخت کشور سنگال، سرآغاز ارتقای سطح مناسبات تجاری طرفین خواهد بود، گفت: تلاش خواهیم کرد که برنامه‌‌ها و وبینارهایی را در آینده برگزار کنیم تا طرفین از ظرفیت‌‌ها و پتانسیل‌‌های یکدیگر آگاهی و شناخت پیدا کنند. هم‌چنین لازم به ذکر است که رئیس اتاق تهران طی دعوتنامه‌ای از رئیس اتاق داکار برای سفر به ایران دعوت به عمل آورده است که امیدواریم پس از فرونشینی اپیدمی کرونا، امکان این سفر فراهم شود.

روابط ایران و سنگال بدون احتساب نفت رضایتبخش نیست

در ادامه این جلسه، مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران، با اشاره به اینکه برگزاری این وبینار از سوی سفیر ایران در سنگال پیشنهاد شده است، گفت: سطح روابط تجاری ایران و سنگال، بدون احتساب نفت، رضایتبخش نبوده و در سال ۱۳۹۸ از ۱٫۸ میلیون دلار فراتر نرفته است.

او با اشاره به اینکه ارزش مبادلات تجاری سنگال حدود ۱۲٫۳ میلیارد دلار برآوردشده است، گفت: مهمترین اقلام صادراتی سنگال، شامل کالاهایی چون ماهی، فرآورده‌‌های دریایی، پنبه، بادام زمینی، انبه، فرآورده‌‌های پتروشیمی و فسفات طلا و سیمان است و واردات این کشور، بیشتر معطوف به مواد غذایی و نوشیدنی، کالاهای سرمایه‌ای، نفت خام و خودرو است.

رئیس اتاق تهران ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی سنگال و بندر داکار به عنوان پایگاه دریایی، این کشور و شهر داکار ‌می‌تواند به پایگاه صادراتی ایران به کشورهای غربی و مرکزی آفریقا تبدیل شود.

خوانساری سپس از آمادگی اتاق تهران برای کمک به گسترش روابط دو کشور سخن گفت و توضیح داد: تبادل هیات‌‌های تجاری، پس از پایان شیوع بیماری کرونا ‌می‌تواند به گسترش همکاری‌‌ها کمک کند. البته دعوتنامه‌ای را برای دعوت از رئیس اتاق بازرگانی داکار ارسال کرده‌ایم تا به ایران سفر کرده و از نزدیک با ظرفیت‌‌های کشور ما آشنا شوند.

فهرستی از کالاهای مورد نیاز کشور سنگال برای اتاق تهران

او پیشنهاد کرد که اتاق داکار، فهرستی از کالاهای مورد نیاز کشور سنگال را برای اتاق تهران ارسال کند تا در اختیار تشکل‌ها و فعالان اقتصادی قرار گیرد و با ارزیابی از قدرت رقابت کالاهای ایرانی، برای تامین و صادرات آنها به سنگال اقدام شود. خوانساری گفت:

ایران در حوزه‌‌های مختلفی از جمله، ساخت مسکن و زیربناها در سنگال، تامین کاشی، سرامیک و آهن‌آلات و نیز کل اقلام مورد نیاز در ساخت و ساز ‌می‌تواند با سنگال همکاری داشته باشد.

هم‌چنین با توجه به عملیاتی که در بندر داکار در حال انجام است، ایران آمادگی سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و پتروشیمی در این بندر را داراست. رئیس اتاق تهران سپس گفت که این وبینار مقدمه‌ای بر توسعه روابط میان ایران و سنگال خواهد بود.

ورود به آفریقای غربی از طریق سنگال

در ادامه این جلسه، عبدالله سو، رئیس اتاق بازرگانی داکار، نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه این وبینار و گفت‌وگوهای مجازی ‌می‌تواند امکان شناخت دو طرف از ظرفیت‌‌های یکدیگر را فراهم کند، ادامه داد: در چارچوب این همکاری‌‌ها ‌می‌توانیم فهرست کالاهای موردنیاز خود را تبادل کنیم. ما ‌می‌دانیم که ایران کشوری نفت‌خیز است. البته سنگال نیز امکاناتی دارد که ‌می‌تواند در اختیار ایران قرار دهد.

او افزود: ما فعالیت‌‌هایی را در زمینه اکتشاف نفت آغاز کرده‌ایم و ایران ‌می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند. باید ببینیم چگونه در چارچوب توافقات ‌می‌توانیم مراودات تجاری دو کشور را ارتقا دهیم.

همچنین، عبدالقادر، معاون رئیس اتاق داکار، به این نکته اشاره کرد که واقعیت روابط تجاری دو کشور در اعداد و ارقام منعکس نشده است. او با بیان اینکه امکانات و زمینه‌‌های متعددی برای همکاری وجود دارد، گفت: یکی از این زمینه‌‌ها نفت و گاز است؛ چرا که سنگال نیز منابع نفت و گاز بسیاری داشته و از سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ وارد باشگاه صادرکنندگان نفت خواهد شد. هم‌چنین در زمینه ساخت و ساز و صنعت خودرو نیز امکان همکاری وجود دارد.

عبدالقادر با اشاره به اینکه سنگال دروازه ورود به آفریقای غربی محسوب ‌می‌شود، پیشنهاد کرد یک تفاهم‌نامه همکاری میان دو کشور تهیه شود تا مبنای همکاری‌‌های آینده قرار گیرد.

سطح روابط تجاری بسیار نازل‌تر از سطحی که انتظار میرود

در ادامه این جلسه، محمدرضا دهشیری، سفیر ایران در سنگال به ایراد سخن پرداخت و گفت که امکانات اقتصادی بسیاری در دو کشور برای همکاری وجود دارد و اکنون سطح روابط تجاری بسیار نازل‌تر از سطحی است که انتظار ‌می‌رود. به این ترتیب این وبینار و برنامه‌‌هایی از این دست ‌می‌تواند امکان تبادل‌نظر در زمینه همکاری‌‌های اقتصادی و تجاری را فراهم آورد.

دهشیری در ادامه با اشاره به اینکه سال ۲۰۲۱ پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک ایران و سنگال خواهد بود، گفت: ظرفیت‌‌های دو کشور، اکنون برای دیگری ناشناخته است که تعمیق این ارتباطات ‌می‌تواند، زمینه شناخت بیشتر از بازارهای دو طرف را ایجاد کند. هدف اصلی طراحی مکانیزمی است که تاجران دو کشور را برای افزایش شناخت یکدیگر تشویق کند.

همکاری در زمینه نفت و گاز میسر است

او با بیان اینکه همکاری در زمینه نفت و گاز، ساخت مسکن اجتماعی و کشاورزی میسر است، ادامه داد: آنچه مهم ‌می‌نمایاند طراحی پروتکلی برای پایه‌گذاری همکاری‌‌های آینده است.

او سپس ابراز امیدواری کرد که با سفر رئیس اتاق داکار به ایران، گشایش‌‌هایی در روابط دو کشور ایجاد شود. دهشیری همچنین گفت که سفارت ایران در سنگال، ‌می‌تواند امکانات خود را برای تسهیل و افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور به کار بگیرد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false