×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
جبران افت سفره‌های آب زیرزمینی با اجرای کامل طرح تعادل‌بخشی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: روند افت سطح ایستابی سفره‌های آب زیرزمینی با اجرای کامل طرح تعادل‌بخشی در استان متوقف و به طور متوسط پنج متر از افت تجمعی سال‌های گذشته جبران شد.

نجات آبخوان‌ها

جبران افت سفره‌های آب زیرزمینی با اجرای کامل طرح تعادل‌بخشی؛

به‌گزارش اکوپرشین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “علی پوراحمد” اظهار داشت: بیش از یک دهه خشکسالی متوالی و برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی باعث روند نزولی سطح تراز آب زیرزمینی در اکثر آبخوان‌های استان شده بود که ادامه این روند می‌رفت تا نابودی آبخوان‌ها و محرومیت استان از این منبع ارزشمند را در پی داشته باشد که با اجرای کامل پروژه‌های طرح تعادل‌بخشی، اکنون شاهد نجات آبخوان‌ها در استان هستیم.

نصب کنتور حجمی هوشمند روی چاه‌ها

وی افزود: اطلاع‌رسانی، فعالیت اکیپ‌های گشت و بازرسی، انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور حجمی هوشمند روی چاه‌ها و اجرای موفق پروژه‌های تغذیه مصنوعی از جمله اقدامات موثری است که در ذیل طرح تعادل‌بخشی تعریف و به نحو مطلوبی در سطح استان به اجرا درآمده که نتیجه آن خیز آب زیرزمینی در دشت‌های ممنوعه استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام یادآور شد: احیای کامل آبخوان‌ها که طی مدت طولانی آسیب دیده‌اند، به سرعت امکان‌پذیر نیست و پروسه‌ای زمان‌بر خواهد بود، لذا بایستی مراقبت‌ها و کنترل برداشت‌ها از این منابع استراتژیک استمرار داشته باشد.

پوراحمد با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: کشاورزان طبق قانون می‌بایست چاه‌های خود را به کنتور حجمی هوشمند تجهیز و حجم مندرج در پروانه بهره‌برداری را رعایت کنند.

ترویج الگوی کشت کم آب‌بر

وی اضافه کرد: ترویج الگوی کشت کم آب‌بر و متناسب با اقلیم استان و همچنین استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای و هیدروپونیک می‌تواند نقش بسزایی در صرفه‌جویی در منابع آب استان و سرعت بخشیدن به احیای آبخوان‌ها داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام ادامه داد: در صورتی می‌توان به آینده آب استان امیدوار بود که موضوع آب به مسئله و دغدغه همه ذینفعان و ذی‌مدخلان تبدیل شود.

پوراحمد در ادامه به تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: اینکه در اواخر دی‌ماه اثری از سرما و یخبندان نیست، زنگ خطری است که بایستی همه ما را به تفکر وادارد تا در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌های آتی بیشتر دقت کنیم.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false