×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تخصیص ارز برای تولید داخل و تقویت برندهای ملی اولویت برنامه‌ها

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۰ میلیارد دلار ارز برای حمایت از تولید در کشور از سوی بانک مرکزی تخصیص یافته است تا بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد.

به گزارش اکوپرشین به نقل از  شاتا ،مهدی صادقی نیارکی در جریان بازدید از شرکت نیکسان صنعت واقع در منطقه ویژه اقتصادی شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه در جمع خبرنگاران، بیان کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات ارزی تولیدکنندگان در ۲ ماه گذشته مرتفع شده و روند تخصیص و روش‌های تامین ارز نیز براساس مشاهدات سامانه ارزی از جمله ارز اشخاص و ارز حاصل از صادرات خودرو و … توسعه و رشد یافته است.

سرعت تامین و تخصیص ارز در حوزه تولید در حال افزایش است

وی افزود: خوشبختانه کاهش مراجعین به نسبت سه ماهه گذشته و تثبیت و تعدیل نرخ ارز کمک کرده است تا سرعت تامین و تخصیص ارز در حوزه تولید افزایش پیدا کند.

معاون امور صنایع وزارت صمت در ادامه با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی، گفت: تعداد زیادی از صنایع و تجهیزات ساخت محور در این استان فعالیت دارند که اعضای کمیسیون صنایع بازدید از این واحدهای صنعتی و تولیدی و بررسی مشکلات و موانع پیش رو و آشنایی با آخرین دستاوردها و زیرساخت های صنعتی و روند تولید را در سفری دو روزه به استان مرکزی در دستور کار قرار دادند.

رشد تولید صنعت لوازم خانگی در ۸ ماهه امسال

صادقی نیارکی، رشد تولید در سال جهش تولید در شرکت‌های ساوه و زرندیه را نویدبخش رشد تولیدات صنعتی در کشور دانست و افزود: در هشت ماهه امسال از ۲۸ رشته فعالیت منتخب صنعتی در کشور خوشبختانه ۲۰ رشته منتخب از جمله صنعت لوازم خانگی دارای رشد مثبت تولید بودند.

وی، به رشد ۲۸ درصدی در تولید داخلی یخچال فریزر، رشد ۵۸ درصدی تولید ماشین لباسشویی، افزایش ۶۰ درصدی تولید تلویزیون در سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: رشد ۲۵ درصدی تولید لاستیک و افزایش تولید ۲۶ درصدی سواری و نیز رشد قابل توجه در صنایع دیگر کمک می‌کند تا در مجموعه های تولیدی نظیر قطعه سازی و مواد اولیه رونق و جهش تولید شکل بگیرد و موجب می شود تا زنجیره تولید در کشور رشد پیدا کند.

جذب سرمایه گذار خارجی و تولیدات تحت لیسانس

معاون وزارت صمت در خصوص اعمال سیاست‌های تشویقی وزارت صمت برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کشور نیز، گفت: وزارت صمت به دنبال حمایت از جذب سرمایه گذار خارجی و تولیدات تحت لیسانس است که نمونه آن همکاری دوجانبه شرکت نیکسان صنعت ساوه در انعقاد قرارداد با کمپانی سوزوکی است.

صادقی نیارکی تولید تحت برند و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به تقویت نمانام‌های( برندهای) داخلی در کشور گفت: باید بتوانیم نیاز بخشی از جامعه برای مصرف کالایی با برند بین‌المللی را تامین کنیم که در این رابطه تعدادی از برندهای ملی در دستور کار است تا بتوان برای آنها سبد محصول ایجاد کرد و سبد محصول را به بازار عرضه کنند.

حمایت از همکاری بین بخشی در حوزه زنجیره تامین برای برندهای ملی

وی، هدف اصلی وزارت صمت را تقویت نمانام‌های ملی دانست و افزود: هدفگذاری و شناسایی شرکت‌های پیشتاز برای تقویت نمانام های ملی از برنامه‌های وزارت صمت است و با تقویت همکاری بین بخشی در حوزه زنجیره تامین، اجرایی خواهد شد.

معاون امور صنایع وزارت صمت به هدفگذاری چهار زنجیره ارزش در سال جاری از سوی وزارت صمت اشاره کرد و افزود: صنعت لوازم خانگی یکی از چهار زنجیره ارزشی است که امسال برای آن هدفگذاری انجام شده است و بر این اساس مجموعه صنعت لوازم خانگی با همکاری بین بخشی و تقسیم کار در حوزه تامین مواد اولیه و توزیع سبد محصول باید این نوع همکاری را دنبال کنند.

صنعت لوازم خانگی و طراحی محصولات جدید

صادقی نیارکی طراحی محصولات جدید از سوی صنعت لوازم خانگی را مورد تاکید قرار داد و افزود: شرکت‌های مختلفی به دنبال طراحی نوین محصولات مورد نیاز بازار برای رقابت در بازارهای جهانی هستند.

تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی از هدف های مهم

معاون وزارت صمت در ادامه با اشاره به هدفگذاری تولید ۹ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال گذشته گفت: امسال برای ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور هدفگذاری شده است که خوشبختانه در ۹ ماهه سال جاری این هدفگذاری محقق شده است و رشد تولیدات صورت گرفته بیانگر آن است که مطابق برنامه هدفگذاری شده پیش رفته‌ایم.

صادقی نیارکی به فعالیت ۶۰ درصد ظرفیت تولید لوازم خانگی در کشور اشاره کرد و افزود: در صورت تقویت بخش تحقیق و توسعه و همچنین نظام تامین داخلی و خارجی، درصد تولید افزایش خواهد یافت.

مشوقی برای حمایت از تولید داخل

وی، محدودیت واردات لوازم خانگی را یکی از مشوق‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولیدکنندگان داخلی دانست تا بتوانند بازار را تصاحب کنند و محصول رقابتی را عرضه کنند.

معاون امور صنایع وزارت صمت همچنین در جریان بازدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از شرکت نورد و لوله صفا شهرستان ساوه در خصوص ساماندهی صنعت فولاد و قطع دست دلالان از این صنعت اضافه کرد: یکی از اصول ابلاغیه شیوه نامه مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی دولت، عرضه کلیه محصولات فولادی اعم از اسلب، شمش و انواع ورق در بورس کالاست که جلسات مستمری در حال برگزاری است تا شرکت‌های بخش فولاد کشور مواد اولیه را در بورس عرضه کنند.

تقاضا و سهمیه در حوزه ورق واقعی سازی می شود

وی واقعی سازی تقاضا و سهمیه در حوزه ورق را از دیگر اقداماتی دانست که به موازات عرضه مواد اولیه فولاد در بورس در حال انجام است و در حوزه‌های دیگر معاونت‌های دیگر وزارت صنایع در حال پیگیری و اجرایی شدن آن هستند.

معاون امور صنایع وزارت صمت تاکید کرد: امیدواریم با عرضه کافی محصولات فولادی مطابق شیوه نامه در بورس کالا و بهم رسانی تقاضا و عرضه بتوان این بازار را ساماندهی کرد و اجازه واسطه‌گری داده نشود.

صادقی نیارکی با تاکید بر رعایت کف عرضه کالا اضافه کرد: با مشخص شدن میزان تولید شرکت‌های فعال در این حوزه و عرضه آن در گام نخست در بورس برای مازاد تولید به ویژه در بخش شمش فولادی امکان صادرات و ارز آوری در دستور کار قرار گیرد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false