×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
فرزندان ساحل تاریخ دریا را رقم می‌زنند…

فرزندان ساحل تاریخ دریا را رقم می‌زنند…، مردم شریف گیلان در کنار دریای پر برکتی غنوده‌اند که ده‌ها رود بر سینه ستبراش می‌خرامد تا به دریا برسند.

گیله مردان دریا دل از گذشته‌های دور با ماهی و خوراک آن آشنا بوده‌اند.

علیرضا کیهان‌‌پور+اکوپرشین

اکوپرشین: علیرضا کیهان‌پور: ماهی تا آنجا در استان گیلان جایگاه مهمی داشته که معنای نام یکی بزرگترین یادمان‌های گیلان دیرین یعنی * کادوس‌ها* ماهی بوده است.

مرحوم دکتر افشین پرتو(۱۳۹۴_ ۱۳۲۸) دبیر تاریخ دبیرستان‌های لنگرود؛ سیاهکل ورشت یکی از نوابغ تاریخ دان کشور وبه ویژه استان گیلان است که حق بزرگی بر گردن تاریخ معاصر فعالیت‌های شیلاتی استان گیلان داشته؛ دارد و همیشه خواهد داشت که یاد و خاطره اش را گرامی می‌داریم.

دکتر افشین پرتو در پژوهش‌های تاریخی خود و با استفاده از اسناد تاریخی وزارت امور خارجه ایران به سال تاریخی ۱۰۲۲ قمری مطابق با سال ۱۶۱۳ میلادی به عنوان نقطه عطف اولیه فعالیت‌های شیلاتی در کشور یاد می‌کند.

دکتر افشین پرتو+اکوپرشین

مرحوم دکتر افشین پرتو اهل گیلان

جالب است یعنی ۴۱۹ سال پیش!!! نه آن که یک کتاب بر آمده از جشن یکصد سالگی یک موسسه مرتبط با فعالیت‌های شیلاتی که با وصله و پینه اصرار دارد که نام خودش را بر تاریخ تابناک ماهی و انواع آبزیان آویزان کند البته این یک نقص تحریف شده تاریخی است و بی‌توجهی به تاریخ بزنگاه‌های بر آمده از این فراموشی و متاسفانه غفلت محتوم و بی‌دانشی سرنوشت تاریخ معاصر آب و ماهی و انواع آبزیان در ایران است.

صید پره استان گیلان+اکوپرشین

بگذاریم و بگذریم در ادامه این نسیان و پارادوکس تاریخی هشتم بهمن سال ۱۳۳۱ شمسی بسیار حائز اهمیت است.

در این روز یعنی سه شنبه تاریخ ۱۳۳۱/۱۱/۸ شمسی رئیس وقت دولت، سادچیکوف سفیر شوروی در تهران را به دفتر خود فراخواند و با رفتار برخوردی بسیار دوستانه و بدون تشنج به وی اطلاع داد که از دوروز دیگر فعالیت‌های صید و صیادی کل دریای خزر در دست ایرانیان قرار خواهد گرفت و شوروی سابق دیگر دستی در آن به تاراج ثروت ملی کشور ما نخواهد داشت و وی تاکید نمود که شخصا حضورا تمایل داشته که این مطالب را به سفیر شوروی بگوئید تا به مسکو منعکس کند.

تاریخ معاصر شیلات ایران+اکوپرشین

البته قبلا وزارت امور خارجه دولت وقت ایران به دولت شوروی پیشین اعلام کرده بود که کشور ایران تمایل به تمدید قرارداد فعالیت‌های صید و صیادی ماهی در دریای خزر را ندارد.

در ادامه در یازدهم بهمن سال ۱۳۳۱ بیانیه رسمی دولت ایران صادر و با امضای رئیس دولت وقت توسط وزیر اقتصاد آن زمان ۱۲ بهمن سال ۱۳۳۱ ملی شدن صنعت شیلات ایران پس از سال‌ها فراموشی و غفلت به جهانیان اعلام شد.

نگارنده بر این اعتقاد است که بهمن ماه متعلق به فعالیت‌های شیلاتی کشور در گذشته بوده اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۵ مهر ۱۳۶۶ با حکم حکومتی رهبر فقید و کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(رض) که شیلات ایران را از وزارت کشاورزی سابق منتزع به وزارت جهاد سازندگی(پیشین) ملحق نمود می‌تواند به سوابق تاریخی شیلات ایران مد نظر قرار گیرد.

بازار ماهی‌فروشان +انزلی+اکوپرشین

شایسته است در برگزاری نشست‌های رسانه‌ای مسولین امر، روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی که شاکله برگزاری ماراتن خسته کننده نشست‌های مطبوعاتی در مناسبت‌های مختلف است نیم نگاهی به تاریخ معاصر شیلات ایران داشته باشد و این توجه وقت گیر نبوده و اندکی مطالعه حدود یک دقیقه دارد…

نشست‌های رسانه‌ای

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false