×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
ایجاد برند مشترک خودرو

ایجاد برند مشترک خودرو، در همایش دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا که هشتم بهمن ماه توسط اتاق بازرگانی تهران با مشارکت موسسه مطالعات خلیج فارس برگزار شد، ۱۰ پانل تخصصی برای بررسی مشکلات جاری توسعه روابط تجاری دو منطقه برپا شد از جمله پانل‌های «فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «صنعت» که در آن پیشنهاداتی از جمله برگزاری نشست‌های B2B با حضور شرکت‌های فعال حوزه فناوری اطلاعات و هم‌چنین تولیدات مشترک صنعتی از جمله خودرو مورد اشاره قرار گرفت.

به گزارش اکوپرشین به نقل از اتاق تهران: همایش دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا، در آستانه مذاکرات دو طرف برای تدوین موافقت‌نامه تجارت آزاد، توسط اتاق بازرگانی تهران با مشارکت موسسه مطالعات خلیج فارس و همکاری اتاق‌های مشترک ایران و روسیه، ایران و ارمنستان و ایران و قزاقستان و با حضور مقامات دولتی و فعالان اقتصادی ایران برگزار شد.

در این همایش ۱۰ پانل تخصصی برای بررسی کارشناسی مشکلات توسعه تجارت بین ایران و اتحادیه اوراسیا برقرار شد که در آن مشکلات مطرح و راهکارهای پیشنهادی نیز عنوان شد.

فناوری اطلاعات و ارتباطات

در پانل فناوری اطلاعات و ارتباطات که با حضور فعالان این حوزه برگزار شد، حمیدرضا احمدیان، یکی از فعالان حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا، از سال ۲۰۱۳ شاخص اقتصاد دیجیتال را برای اقتصاد و اجتماع تعریف کرده است، مساله شماره یک منطقه اوراسیا را نبود شاخصی برای همکاری در این زمینه عنوان کرد و گفت: ما ناگزیر هستیم که یک نگاه کلان در فناوری اطلاعات داشته باشیم و سپس فرصت‌های همکاری را فهرست کنیم. پیشنهاد می‌کنم ایران و اتحادیه اوراسیا، آژانس اقتصاد دیجیتال تعریف کنند. باید به بازارهای مشترک بیندیشیم و در عین حال به یکدیگر باور داشته باشیم.

در ادامه این جلسه، علی یزدیان، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، مهمترین مانع در ارتباط با روسیه را بحث «زبان» عنوان کرد و پیشنهاد کرد که زبان فارسی نیز به پرتال دولت الکترونیک روسیه اضافه شود تا همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه با سهولت بیشتر انجام گیرد. پیشنهاد دیگر او این بود که قوانین ومقررات تجاری روسیه در نسخه ای به زبان فارسی نیز ارائه شود.

 در ادامه این جلسه، محمدرضا طلایی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که ریاست این پانل را بر عهده داشت، با تاکید بر توسعه همکاری‌های دو یا چند جانبه ایران اتحادیه اوراسیا، سخنان خود را با ارائه این پیشنهاد ادامه دادکه اتاق تهران و بخش‌های اقتصادی سفارتخانه‌های پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا از جمله روسیه به منظور توسعه روابط در حوزه‌های IT وICT نشست‌هایB2B برگزار کنند تا زمینه شناخت از بازار یکدیگر حاصل شود.

او با بیان اینکه عملکرد سفارتخانه‌ها بیشتر سیاسی است، ادامه داد: تغییر رویکرد آنها به سمت فناوری ‌می‌تواند به افزایش تبادلات کمک کند.

طلایی بار دیگر تاکید کرد که نشست‌های آنلاین با محوریت اتاق تهران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و با حضور شرکت‌های خصوصی طرفین، برگزار شود.

ایجاد برند مشترک خودرو

پانل دیگری که در حاشیه همایش ایران و اوراسیا برگزار شد، پانل صنعت بود. در ابتدا، علیرضا کلاهی صمدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران با اشاره به اینکه پایان عصر نفت فرا رسیده است، ادامه داد: بررسی‌ها نشان ‌می‌دهد که سال ۲۰۱۹ اوج مصرف نفت در دنیا رقم خورده است و در سال۲۰۲۰ معادل ۹۰ درصد نیروگاه‌های احداث شده، تجدیدپذیر بوده است. در واقع، سایر کشور‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نیروگاه‌های حرارتی را تعطیل کرده و به سمت ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر حرکت کنند. این روند نشان ‌می‌دهد که کشور‌ها باید از طریق کار، تولید و تجارت درآمدزایی کنند.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قرارداد تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اوراسیا، یک گام به سوی ایجاد ارزش افزوده بیشتر خواهد بود، ادامه داد: صادرات ایران و همسایگان شمالی آن بیشتر وابسته به محصولات کشاورزی است و باید ببینیم چگونه ‌می‌توانیم در سبد محصولات صادراتی خود تنوع ایجاد کنیم.

کلاهی، صادرات برق را به عنوان یکی از مزیت‌های صادراتی ایران برشمرد و گفت: ایران ‌می‌تواند شاهراه انتقال انرژی به سایر کشورها باشد و با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور، ایران ‌می‌تواند به عنوان یکی از بازیگران اصلی تامین برق منطقه نقش‌آفرینی کند.

 در ادامه این جلسه، مهرداد صادقی نکو، یکی از فعالان اقتصادی حاضر در این نشست نیز با اشاره به خروج کالاهای ترکیه‌ای از بازار ارمنستان پیشنهاد کرد که فعالان اقتصادی ایران به صادرات محصولات خود به ارمنستان و صادرات مجدد آن به دیگر کشورها بیندیشند.

هرویک یاریجانیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس اتاق ایران و ارمنستان، هم به این نکته اشاره کرد که ارمنستان در میان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، نخستین کشوری است که دارای مرز خاکی با ایران است و البته ارمنستان تنها کشور مسیحی در میان این کشورهاست که ‌می‌توان در صادرات به بلاروس و گرجستان از امکانات ارمنستان بهره گرفت.

او ادامه داد: به دلیل رویکردی که در بازار ارمنستان نسبت به کالاهای ترکیه‌ای ایجاد شده، تقاضا برای کالاهای ایرانی را افزایش داده است. به طوری که ۲۲۵۰ قلم کالا قرار است، جایگزین کالاهای ترکیه ای شود. از این رو ضرورت دارد که توجهات به بازار ارمنستان افزایش پیدا کند. البته اگر شرکت‌ها اراده داشته باشند، راه باز است. یاریجانیان افزود:کشورهای حوزه اوراسیا از این استعداد برخوردارند که فرآیند تکمیلی تولید شرکت‌های ایرانی در این کشور‌ها انجام گیرد.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران، نیز با اشاره به اینکه در این منطقه بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت وجود دارد، گفت: نکته‌ای که قابل تامل به نظر ‌می‌رسد این است که این کشور‌ها، فاقد یک برند خودرو هستند. در حالی که ایران و کشور‌های منطقه اوراسیا یا حتی کشورهای همسایه ‌می‌توانند یک برند مشترک خودرو ایجاد کنند و مونتاژ آن در یکی از این کشور‌ها انجام گیرد.

او در ادامه توضیح داد: تولید این خودرو ‌می‌تواند بر اساس یک تقسیم کار صورت گیرد و قطعات آن میان کشور‌ها تبادل شود. در واقع از طریق تعریف یک پروژه ‌می‌توانیم به تولید یک خودروی مشترک دست پیدا کنیم تا دستمان مقابل اروپا یا کشورهای آسیای شرقی دراز نباشد.

نجفی‌منش سپس برگزاری نمایشگاه‌های مجازی که در اتاق تهران آغاز شده را راهکار دیگری برای توسعه مراودات برشمرد و گفت: این نمایشگاه‌ها ‌می‌تواند با حضور صنایعی که از قابلیت صادرات برخوردارند، برگزار شود.

علی نقیب، نایب‌رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران، هم بر این عقیده بود که ایران و اتحادیه اوراسیا ‌می‌توانند مکمل تولیدات مختلف باشند. او با بیان اینکه انتقال دانش فنی و محصولات میان این کشورها به سادگی قابل انجام است، ادامه داد: ارتباطات اقتصادی فی ما بین چندان قوی نیست اما ایران و کشور‌های حوزه اوراسیا با تقویت ارتباطات خود ‌می‌توانند دستاوردهای مهمی حاصل کنند.

در ادامه، افیمو الکسی که به نمایندگی از سفارت روسیه در این پانل حضور یافته بود، با اشاره به اینکه این فدراسیون، ارتباط مستمری با وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت برقرار کرده است، در پاسخ به پیشنهاد نجفی‌منش گفت: برای تولید مشترک خودرو و تجهیزات حاضریم در ایران سرمایه‌گذاری کنیم.

در عین حال ‌می‌توانیم شرکت‌های معتبر روسی را به ایران معرفی کنیم.

گزارش تصویری

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false