×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
صادرات ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال مثمر در سال جاری

صادرات ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال مثمر در سال جاری، امسال صادرات ۲.۵ میلیون اصله نهال مثمر از کشور پیش بینی شده است. معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در سنوات اخیر سالانه ۳.۵ میلیون اصله نهال مثمر یا میوه صادر می‌شد، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و سختگیری توسط کشورهای وارد کننده، پیش بینی می‌کنیم رقم صادرات به ۲.۵ میلیون اصله برسد.

به گزارش اکوپرشین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عبدالرضا کاوند گفت: اغلب صادرات نهال‌های مثمر به کشورهای عراق، آذربایجان، قرقیزستان، ازبکستان و افغانستان انجام می‌شود.

وی با بیان این که نهال‌های مثمر صادراتی بومی نیستند، اظهار داشت: فقط ارقام وارداتی که در کشور تکثیر می‌شوند، اجازه صادرات از ایران را دارند.

کاوند افزود: اروپاییان به دنبال ارقام بومی ایران هستند در حالی که صادرات این ارقام ممنوع است.

وی ادامه داد: نهال‌هایی که بر اساس استاندارد و در نهالستان‌های مجاز تولید می‌شوند و دارای شناسه هستند، اجازه صادرات دارند و چنین فرصتی برای نهال‌های غیر مجاز نیست.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: تقریبا ارقام دانه دار و هسته دار مانند گیلاس، هلو، شلیل، سیب، گلابی و زردآلو جزو نهال‌های صادراتی هستند.

وی درباره واردات نهال‌های مثمر نیز اذعان داشت: در طول سال‌های گذشته ارقام سیب، گلابی، آلو و شلیل به صورت محدود و برای تکثیر وارد کشور شده‌اند.

کاوند درباره نهال‌های غیر مثمر گفت: برای نهال‌های غیر مثمر از گونه‌های سوزنی برگ‌ها و پهن برگ‌ها مانند افرا، زبان گنجشک، اقاقیا، کاج تهران و سرو نقره‌ای درخواست صادرات وجود دارد.

وی درباره تاثیر شیوع کرونا بر جابجایی نهال‌های شناسه دار نیز اظهار داشت: شیوع کرونا علاوه بر صادرات نهال‌های شناسه دار بر جابجایی آنها در داخل کشور نیز تاثیر گذاشت به طوری که در اسفند سال ۹۸ و فروردین امسال حدود ۵ میلیون اصله نهال شناسه دار به علت جابجا نشدن و عدم خرید در نهالستان‌های مجاز رسوب کرد.

کاوند افزود: ماندگاری این نهال‌های مثمر در نهالستان‌ها موجب شد سن آنان بالا برود و هزینه‌های تولیدکنندگان افزایش یابد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false