×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
ماهی سی‌بس از دریا و مزرعه  در کاشانه ما

ماهی سی‌بس از دریا و مزرعه در کاشانه ما، موجب افتخار و مباهات مضاعف همه مردم ایران  است که یک تولید داخلی و ملی با محوریت یادگاران هشت سال دفاع مقدس یعنی  رزمندگان؛ دلاور مردان؛ جانبازان؛ آزادگان و راست قامتان سنگر تولید  به سان روزهای حماسه و دلداده گی در جنوب کشور ودر دشت‌های بیابانی ولم یزرع سالیان دور چویبده آبادان در استان خوزستان  و قفس‌های دریایی شرکت نیکسا واقع در خلیج فارس، بین جزیره زیبای کیش، بندر چارک و بندر آفتاب یعنی به پرورش ماهی سی‌بس آسیایی مشغول بوده و علاوه بر مصرف در بازار داخلی قادر و توانا شده است.

اکوپرشین، علیرضا کیهان‌پور: به بازارهای هدف در برخی کشورها صادرات داشته و علاوه بر اشتغال‌زایی، محرومیت‌زدایی، تولید غذای باکیفیت و سالم، برای کشورمان ارزآوری مناسبی را در این شرایط سخت تحریم‌های استکبار جهانی با کسب ایزوی بین‌المللی، نشان وزین حلال، کد بهداشتی اتحادیه اروپا(EC)،   TUV  NORD‌، lQF، سازمان دامپزشکی کشور  و سایر مراجع ذیصلاح  برای کشور به ارمغان بیاورد که دستاورد اثر بخش و راهبردی بسیار ارزشمندی است.

بسیاری از پرورش دهندگان مجتمع تکثیر و پرورش میگوی چویبده آبادان که از حملات  و خسارات ناشی از بیماری ویروسی لکه سفید در بیم و استرس بودند به همت تلاش و محوریت شرکت‌های تعاونی آبزی پروری جنوب کشور با زحمات طاقت فرسا به تولید این ماهی پرداختند که بسیار امید بخش بوده و هست.

از سوی دیگر مزرعه دریایی نیکسای بندر آفتاب استان هرمزگان پیشتاز پرورش ماهی درقفس ایران مبادرت به پرورش ماهی سی‌بس با استفاده از آب دریا نمود که در حال بهره برداری بهینه می‌باشد.

مدیریت کاردان و پای کار  شرکت نیکسا؛ لارو ماهی ارزشمند سی‌بس را از بهترین مراکز تکثیر تهیه کرده و سپس در مرکز فوق مدرن رشد ماهی، ماهیان کمتر از یک گرم را تا رسیدن به وزن ۵ تا ۶ گرم ریکاوری و نگهداری می‌کنند.

سپس این ماهیان به قفس‌های خیلی بزرگی در خلیج فارس منتقل شده تا به وزن ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم برسند.

غذا دهی به ماهی خودکار، دقیق و در کلاس و رتبه جهانی انجام می‌شود.

پس از صید ماهی در همان زمان توسط کشتی صیادی در روی کشتی ودر شرایط مناسب، استاندارد نگهداری شده و به مرکز بسته‌بندی فرآورده‌های شیلاتی سروش سلامت نیکان منتقل می‌شوند.

ماهی سی‌بس تولیدی مزرعه دریایی نیکسا پس از فرآوری  و عمل آوری طبق سفارش مشتریان با فناوری مخصوص منجمد شده  تا بر سر سفره غذای مصرف کنندگان قرار گیرد.

برخورداری این زنجیره منحصر به فرد موجب شده سلامت وکیفیت ماهی از تولید تا مصرف نهایی به خوبی حفظ شده  و همگان  را مطمئن  نماید که تمامی جزئیات زنجیره تولید در همه مراحل تحت کنترل‌های استاندارد در این راستا می‌باشد.

جفای نا بخردانه و اظهارات غیر تخصصی و کارشناسی  تعدادی  واردکنندگان  ماهی از خارج کشور که ارز را به آن سوی آب‌ها برده وبه تخریب تولید ملی در این عرصه به ویژه در رسانه‌ها و فضای مجازی می‌پردازند و به سوداگری و منافع شخصی و به رانت وسود فراوان ناشی از واردات  فقط فکر می‌کنند بار سنگین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسئول  ذیربط را در حمایت عملی از تولیدات داخلی آبزیان در کشور دوچندان می‌کند.

ماهی سی‌بس پرورشی کشورمان یکی از بهترین و سالم ترین تولیدات ملی بوده که به دلیل کیفیت و سازگار بودن با ذائقه  اکثریت مردم در سراسر کشور می‌تواند به عنوان اکسیر سلامتی همه سنین جامعه شناخته شود.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم سی‌بس

انرژی=۹۲/۳kcal

چربی= ۴/۷g

پروتئین= ۱۲٫۱g

امگا۳=۰/۶g

ویتامینD=0/76yg

آهن = ۹/۸۲mg

فسفر= ۰/۵۷g

رزمندگان سلحشور  و یادگاران هشت سال دفاع مقدس که اینک در چویبده آبادان و بندر آفتاب هرمزگان در آن شرایط آب و هوایی طاقت فرسای جنوب و مواجهه با موج‌های سنگین دریا در هوای گرم و شرجی جانکاه‌، عاشقانه برای تولید و سرافرازی کشورمان در عرصه داخلی و جهانی یعنی پرورش موفقیت آمیز ماهی سی‌بس مشغول به جهاد هستند، نیاز به حمایت‌های بیشتری نسبت به گذشته دارند ونقش رسانه‌ها و قلم متعهد به آرمان‌های موجه اقتصادی این زنان و مردان حاضر در سنگر تولید نخستین قدم در راه روشنگری وفرهنگ سازی به منظور جلوگیری از نابودی سرمایه این تولید کنندگان جهادی است.

به یاد داشته باشیم حمایت از تولید داخلی‌، دست رد به سینه  دشمنان این آب و خاک است که در کمین ضربه زدن به رشد اقتصادی کشورمان هستند اما هرگز به آرزوی خود نخواهند رسید چرا که کارشناسان تلاشگر و متخصص عرصه شیلات وآبزیان کشور پشتیبان وحامی خوشه چینی این پیشرفت سترگ بوده و این عزیزان نیز از بذرهایی که در سراسر میهن کاشته‌اند و اینک پس از سال‌ها رنج و مرارت در عرصه پرورش ماهی  در مزارع و سواحل دریایی به ثمر نشسته حفاظت و حراست خواهند نمود ولی هرچند این کارشناسان گمنام شیلاتی آن طور که شایسته و بایسته تقدیر معنوی و مادی بوده و به آنان خدمات فرا لیاقتی داده نشده!!! اما اجرشان نزد خداوند و مردم قدردان محفوظ بوده و سفره کاشانه اشان با برکت پنهان خدادادی  محشور  است.

خداوندا: سر به خاک نهاندن به نیت شکرانه نعماتت  چه آسان اما دل کندن از این خاک و سجده شکر چه مشکل! بزرگ معبودا:بر همه ما لیاقت شکرانه نیروهای انسانی به عنوان یک ثروت و سرمایه طلایی ملی و همچنین تولیدات داخلی انواع آبزیان  را مستدام بدار.

ان شاء الله

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false