×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
دکتر امینی زارع: تشکیل سازمان مدیریت ریسک کشاورزی ضروریست

دکتر امینی زارع: تشکیل سازمان مدیریت ریسک کشاورزی ضروریست، در کل جهان گرمایش جهانی و تغییر اقلیم باعث شده که غذای مردم در مزارع از بین برود و مزرعه یک آوردگاهی بشود بین کشاورز نحیف و ناتوان ما در مقابل این شرایط دبیر کل سازمان ملل متحد گزارشی داده که در ۵۰ سال اخیر بیش از ده هزار فاجعه طبیعی و اقلیمی در جهان رخ داده که حجم خسارت‌های وارد شده در دنیا بیش از ۳ هزار میلیارد دلار بوده که اگر سیستم های مدیریت ریسک و پایش و هشدار سرعت سریع بود چه بسا سی درصد این خسارت‌ها درجهان اتفاق نمی‌افتاد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان طبس در برنامه چشم انداز شبکه ایران کالا درمورد بیمه محصولات کشاورزی و عدم تمایل کشاورزان به بیمه کردن محصولات به گفتگو پرداخت.

به گزارش اکوپرشین به نقل از برنامه چشم‌انداز ایران کالا: مسعود رضا بندگی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان طبس در برنامه چشم انداز شبکه ایران کالا درمورد بیمه محصولات کشاورزی و عدم تمایل کشاورزان به بیمه کردن محصولات گفت: بیمه محصولات به دلیل اینکه از میزان خسارت وارد شده کمتر است و کشاورز را راضی نمی‌کند که بیمه بشود چرا که آن حق و حقوقی که باید به کشاروز پرداخت شود را دریافت نمی‌کند.

به طور مثال برای چهار تن خسارت گندم یک تن خسارت می‌دهند.

رضا بندگی با بیان اینکه تنها یک بیمه برای کشاورزان وجود دارد گفت: عدم رقابت در این بخش و بودن تنها یک بیمه با دو یا سه گزینه که در مقابل کشاورز می‌گذارد کشاورز مجبور و محکوم به قبول همین یک بیمه است که دراین بیمه هم خسارت ها آنطور که باید پرداخت نمی‌شود و پرداخت آن هم زمانی زیای می‌برد. شما در نظر بگیرید برای یک راس دام اصلاح نژاد شده که حدودا چهار میلیون تومان است بیمه پانصد هزار تومان پرداخت می‌کند و کشاورز دیگر تمایلی ندارد که حق بیمه‌ای را سالانه پرداخت کند.

قدرت‌الله نوری مدیر امور بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی گفت: قرار داد بیمه یک توافق و تفاهم دوطرفه است بین بیمه گذار و بیمه گر و از روز اول عددی را که باید بیمه گذار بابت حق بیمه پرداخت کند مشخص است و حق بیمه‌ای که به آن تعلق می‌گیرد نیز متقابل مشخص است. نوری در ادامه گفت: به طور مثال ما در هر سال زراعی برای یک راس دام روستایی سبک اساس را قیمتی که وزارت جهاد کشاورزی می‌دهد قرار می‌دهیم ومبنی سیاستگذاری و قیمت گذاری ما وزارت جهاد کشاورزی است و تعرفه بیمه را بر اساس آن میبنیدم خوشبختانه از سال گذشته ما یک بیمه جدید را برای روستاییان و عشایر تحت عنوان بیمه پایه ارائه کرده‌ایم که حق بیمه خیلی کمتر و تعهد خیلی خوبی به آنها داده شده است و ما بابت هر راس گوسفند معادل ۴۰ کیلیویی یک میلیون و دویست تعهد بیمه‌ای ما به آنها است.

محمد جواد عسگری+اکوپرشین

محمدجواد عسگری نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: ما تولید محصولات کشاورزی عمدتا پر ریسکی در کشور داریم که عمدتا چند دلیل دارد یکی فضای اقلیمی کشوراست علت آن تنش‌های محیطی مثل سرما گرما خشکی و … است که ریسک تولید محصولات کشاورزی برای ما بسیار بالا است که اگر چاره‌اندیشی نکنیم قطعا آسیب های جبران‌ناپذیری خواهیم دید و تنها راه این است که کشاورزان ما با انگیزه محصولات تولید کنند در راستای امنیت غذایی و هم تامین نیازهای کشور و هم تامین منافع ملی که متاسفانه قوانینی که لحاظ شده است در این صنعت نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد.

عسگری ادامه داد: ما یک سری قوانین کهنه و مهندرس داریم که این قوانین کشاورزان را بی‌انگیزه کرده در بحث تولید و اصلاح این قوانین کار جدی‌تر و علمی‌تری را می‌طلبد.

دکتر ناصر شاهنوش+اکوپرشین

ناصر شاهنوش عضو هیئت علمی گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: درمورد بیمه به نظر من صندوق بیمه کشاورزی در این سی چهل سال اخیر روند رو به رشد و مثبتی داشته که ما نباید آن را نادیده بگیریم ما پوشش بیمه بیشتری در این چند دهه داشته‌ایم و تفکر بیمه‌ای را بین کشاورزان ایجاد کرده ایم.

شاهنوش بیان کرد: مشکلی که وجود دارد تصوری است که خیلی از کشاورزان و خیی از دست اندرکاران درمورد بیمه دارد اساسا بیمه کشاورزی در واقع مدیریت ریسک کشاورزی است که باید مدیریت بکند نه اینکه بیمه یک سازمان حمایتی از کشاورزان باشد کار بیمه این است که ریسک مدیریت کند و بیمه صندوق کمک رسانی نیست.

رامین امینی زارع مدرس

رامین امینی زارع مدرس مدیریت ریسک در پژوهشگاه بیمه مرکزی گفت: در کل جهان گرمایش جهانی و تغییر اقلیم باعث شده که غذای مردم در مزارع از بین برود و مزرعه یک آوردگاهی بشود بین کشاورز نحیف و ناتوان ما در مقابل این شرایط دبیر کل سازمان ملل متحد گزارشی داده که در ۵۰ سال اخیر بیش از ده هزار فاجعه طبیعی و اقلیمی در جهان رخ داده که حجم خسارت‌های وارد شده در دنیا بیش از ۳ هزار میلیارد دلار بوده که اگر سیستم های مدیریت ریسک و پایش و هشدار سرعت سریع بود چه بسا سی درصد این خسارت‌ها درجهان اتفاق نمی‌افتاد.

امینی گفت: در بخش کشاورزی دولت باید مشارکت بیشتری داشت باشد و قوه مقننه اهمیت بیشتری به این صنعت بدهد و نسبت کمک به کشاورزان از بیمه کشاورزی دراولویت قرار بگیرد . باید اعتبارات به موقع وصول بشود همانطور که در اصل قانون ما آمده است اعتبارات بیمه کشاورزی باید صد درصد تخصیص یافته شده باشد یعنی منابع به موقع و سریع و سهل الوصول در اختیار بیمه کشاورزی قرار بگیرد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false