×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا و موفقیت مهندس برجسته بخش کشاورزی

تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا و موفقیت یک مهندس برجسته بخش کشاورزی در ایران، باید بپذیریم و بدانیم که به جز مباحث حاکمیتی، اکثر فعالیت‌ها و تولیدات بخش کشاورزی و سایر امور وابسته یعنی زیر بخش کشاورزی ۹۹ درصد را مردم و مجموعه بخش غیر دولتی انجام می‌دهند و افتخار ارائه آمار و پز آن در مصاحبه‌ها و گزارشات را بخش دولتی داده، می‌دهند و صد البته خواهند داد.

اکوپرشین: علیرضا کیهان‌پور: نگارنده با توجه به بیش از ۸۰۰ بازدید میدانی در بخش کشاورزی از زمان جهاد سازندگی پیشین تا وزارت جهاد کشاورزی فعلی!!! در سراسر کشور ودر روستاهای دورافتاده و صعب العبور آرمیده بر دامان رشته کوه‌های زاگرس و البرز و… بر این اعتقاد است که نمود میزان تولیدات و نمونه و برجسته شدن یک تولید کننده محصولات کشاورزی نشان از همت و تلاش و سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی بوده و بر اساس قوانین و همچنین بوروکراسی اداری آنچه همکاری دوجانبه بخش دولتی و خصوصی در راستای حمایت،آموزش، تحقیق،ترویج و…بوده اولا وظیفه مصوب بخش دولتی بوده ودرازای حقوق ودستمزد دولتی و هزینه‌های جاری وماموریتی بوده ومنتی بر سر تولید کننده نیست، چون انجام رسالت اداری بوده است.

هرچند که با پیشرفت فناوری‌های نوظهور و فضای مجازی تخصصی بسیاری از این خدمات دولتی به صورت آنلاین وغیر بر خط در دسترس تولید کنندگان و رنگ باختن آن توسط بخش‌های مسوول می‌باشد.

در این نوشتار بر آن هستم که به مناسبت پنجم اسفند ماه سالروز گرامیداشت مقام مهندسی وروز مهندس از ابعاد کلیشه‌ای عبور کرده و مثال میدانی داشته باشم.

در کلاردشت مزرعه پیشتاز و واجد فناوری‌های روز تکثیر وپرورش ماهی قزل آلا به همت مهندسی پرتلاش و نمونه کشوری موجب مباهات و افتخار می‌باشد که زنجیره کامل از تخم چشم زده قزل آلا، لارو، بچه ماهی، خوراک، ماهی پرواری، عرضه وفروش در محل مزرعه و رعایت نکات بهداشتی را با مدرن‌ترین شیوه‌ها ودستورالعمل‌های علمی تکثیر وپرورش ماهی در معرض دیدگان و همه مصرف کنندگان آبزیان به عنوان اکسیر سلامتی قرار داده است.

مهندس مهدی میار به عنوان یک پژوهشگر و تکثیر کننده و پرورش‌دهنده موفق ماهی قزل آلا در مزرعه خود واقع در کلاردشت که به همت و تلاش شخصی و علمی خویش وبا منش و اخلاق ستودنی به واژه مهندس و مهندسی در عمل معنا بخشیده است.

در تهیه چندین برنامه تلویزیونی شبکه اول سیما که نگارنده افتخار حضور و مصاحبه با ایشان را در گروه تلویزیونی جهاد که به آموزش فعلی تغییر نام داده است!!! داشتم آنچه بیشتر موجب نمونه بودن این مزرعه در کشور بود و هست تکنولوژی، طراحی به روز و تولید بهینه در واحد سطح بیش از تولید متوسط کشوری ماهی قزل آلا بود.

امانتداری، مردمداری، تواضع، مشتری مداری و رعایت منشور اخلاقی و مهندسی از بارزترین و چشمگیرترین ویژه گی مزرعه و مجموعه کامل تولید ماهی قزل آلای مهندس میار می‌باشد که پتانسیل بوم گردی و گردشگری را در دل جنگل‌های انبوه و سرسبز کلاردشت را نیز دارد.

پنجم اسفند روز مهندسی و بزرگداشت مقام مهندس بر یکایک مهندسین موفق در عرصه که بی ادعا و بی منت در خدمت به تامین بخشی از پروتئین سفید سفره مردم موجب اشتغالز‌ایی، در آمد منصفانه و نمونه بودن بوده و هستند مبارک؛ و روش و منش امثال مهندس میار‌ که نام و تجارب علمی ارزنده اش در بخش خصوصی در تولید ماهی با کیفیت قزل آلا همواره گرامی و تو ادامه باد.

به یاد داشته باشیم به گواه تاریخ کهن؛ کار و تلاش در مزارع متعلق به مهندسین و کارشناسان کشاورزی در عرصه امنیت غذایی است و مدارک بالاتر و غیر کاربردی ویژه جلوس بر صندلی و میز‌های مدیریتی وکاملا تشریفاتی است که امروزه دامنگیر بخش کشاورزی شده تا جایی که دکترای ورزش و تربیت بدنی! هم در این بخش مشغول تز دادن و مدیریت عالی است؛ یا یک دامپزشک مسن مشاور ویژه یک سازمان متولی و متصدی امور مربوط به جنگلداری و… بوده!!! که البته برای ورزش و نسخه نویسی دارو در مزارع وابسته به کشاورزی کشور هم کاربرد ندارد!!! چون حضور در فارم تولیدی جزء مشاغل سخت و یدی بوده که نیاز به نرمش و خم کش ندارد چرا که امثال مهندس میار در این عرصه مچ امثال دکترای ورزش را در پهنه تخصصی و عمل و با در آغوش کشیدن نتیجه زحمات و دستاوردهای شگرف خویش با قدرت علمی و تجارب والای متعلق به مالکیت معنوی منحصر به فرد خود به خوبی مانند یک ورزشکار حرفه‌ای خوابانده اند و این ترجمان دیگر موفقیت مهندسین کل بخش کشاورزی در گستره عمل در مزارع و پهنه امنیت غذایی و تغذیه‌ای جامعه می‌باشد.

روز مهندس

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false