آزادراه غدیر بخش بزرگی از جاده ابریشم آزادراهی کشور است، وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح آزادراه غدیر این پروژه ملی را بخش بزرگی از جاده ابریشم آزادراهی کشور خواند.
به گزارش اکوپرشین به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی روز پنجشنبه ۷ اسفندماه در آیین افتتاح طرحهای دولتی که با حضور رئیسجمهور برگزار شد گفت: امروز هدیه بزرگی به ملت ایران داده میشود؛ یک سرمایه گذاری که از فکر و اندیشه تا طراحی و ساخت آن در یک دولت صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه پروژههای عمرانی زمانمند میشوند و دولتهای بعدی وارث افتتاح آن خواهند بود،افزود: آزادراه غدیر که عملیات اجرایی آن با ارزش فعلی حدود هفت هزار میلیارد تومان در اسفند ۹۴ آغاز شد تماما در طول یک دولت انجام شده است و سالانه ۲۰ درصد پیشرفت داشته است که رکوردی در انجام پروژههای زیرساختی و یک رکورد در تاریخ وزارت راه و شهرسازی به شمار میرود.
وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از تمام طراحان، مهندسان، سازندگان، کارگران، تکنسینها و اپراتورهای فعال در این ابرپروژه گفت: به طور روزانه سه هزار نفر در طول ۵ سال اکثرا به صورت دو شیفت در این پروژه کار کردند تا این پروژه آماده بهرهبرداری شود.
وی افزود: این آزادراه که کنارگذر جنوبی البرز و تهران قلمداد میشود، بخش مهمی از جاده ابریشم آزادراهی کشور است که شرق و غرب کشور را طی میکند و نقطه تبادلی پنجگانه دارد که با کریدورهای شمال و جنوب اتصالات را برقرار میکند و پیرامون این آزادراه بر اساس طراحیهای صورت گرفته تیرپارکها و پارکهای لجستیک شکل خواهد گرفت که بار سنگینی از حجم فعالیت و آمد و شد در جنوب شرق، جنوب غرب و جنوب تهران را به آن سوی این آزادراه منتقل میکند که تهران از این بابت نفس خواهد کشید.
وی هدایت ظرفیتها و شرکتهای پیمانکاری به سمت سیاست سرمایه گذاری و شراکت در ایجاد زیرساختها را موضوع مهمی خواند که در وزارت راه و شهرسازی دنبال شده است و تصریح کرد: به این منظور با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا به عنوان یکی از سازندگانی که در وزارت راه و شهرسازی قراردادهای گوناگونی داشت این الگو را دنبال کرده ایم؛ به طوری که برای نمونه در آزادراه غدیر قرارگاه، سرمایه گذاری ۷۰ درصدی و وزارت راه و شهرسازی سرمایهگذاری ۳۰ درصدی داشته است.
وی در بخش دیگری از این مراسم از پایه گذاری آزادراه ابراهیم خلیل(ع) همزمان با بهرهبرداری آزادراه غدیر با فرمان رئیس جمهور خبر داد و گفت: تفاهمنامه و قرارداد این آزادراه ۹۰ کیلومتری که از انتهای ورامین به اتوبان پردیس متصل میشود، آماده شده است تا بتوانیم گره ترافیکی که در شرق تهران متولد میشود را ساماندهی کنیم و بار سنگینی را که از شریف آباد تا افسریه وجود دارد را به سمت شمال و جنوب توزیع کنیم. این طرح زنجیره آزادراهی ما را در کلانشهر تهران و استان البرز کامل میکند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در سال ۹۲ حدود ۲ هزار کیلومتر آزادراه در کشور داشتیم اما این عدد تا پایان دولت به ۳ هزار و ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید که نشان از رشد ۵۰ درصدی در آزادراههای کشور است. ما ابتدای دولت ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور داشتیم اما در پایان دولت تدبیر و امید به ۲۰ هزار کیلومتر بزرگراه خواهیم رسید که حاکی از افزایش بیش از ۵۰ درصدی در این بخش و به معنای ساخت روزانه ۴ کیلومتر بزرگراه در کشور است.
این توسعه ۶۰ درصدی بزرگراهها در کشور نسبت به ابتدای انقلاب، افزایش راندمان، ایمنی، بهره وری و رفاه را برای مردم به دنبال داشته و بسیاری از نقاط پرحادثه را نیز برطرف کرده است.
وی در ادامه با اشاره به الگوی تامین مالی پروژههای عمرانی با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه گفت: تامین مالی حدود ۱۹ پروژه جدید در بخشهای آزادراهی و ریلی با موافقت وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی و حمایت و تاکید رئیس جمهور از طریق بازار سرمایه انجام خواهد شد و این پروژههای بزرگ و تاریخساز، تحول بزرگی در زیرساختهای حمل و نقل کشور به وجود خواهند آورد و برای پیش بینیهای لازم از طریق این پروژهها برای دهه آینده انجام خواهد شد.