×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
انتخاب شهر‌های ۱۵ دقیقه‌ای با محله محوری

انتخاب شهر‌های ۱۵ دقیقه‌ای با محله محوری، یک سال پس از شیوع کرونا فرصت مناسب و بهتری برای مطالعه و نگارش برای اهل قلم فراهم شده است.

اکوپرشین: علیرضا کیهان پور پژوهشگر و تحلیلگربخش کشاورزی ایران طی مصاحبه اختصاصی گفت: در عرصه ویترین متنوع فعالیت‌ها پس از کرونا به نظر می‌رسد شاید هرگز به شرایط قبل از آن انسان نخواهد توانست برگردد.

کسب و کارها؛ آموزش؛ حمل و نقل؛ رونق بازار و نوع نگرش به بافت زندگی و صبوری در مقابل انزوای اجباری و کوچ به فضای آرام شهر ۱۵ دقیقه‌ای ومحله محور بدون آن که انتخابی اجباری باشد ناشی از کنش وی در مقابل اپیدمی بیماری قرن است که در ابعاد مختلف قابل واکاوی است.

کیهان پور بر این اعتقاد است که عکس‌العمل انسان در مقابل دفاع از اپیدمی ذاتی بوده وخود در انتخاب روش‌ها و تصمیم گیری‌ها به جد تلاش می‌کند.

وی درادامه می‌گوید در دوران پسا کرونا حجم بسیار فراوانی از نوشتارها؛ خاطرات؛ مقالات علمی؛ پژوهشی؛ اجتماعی؛ جامعه شناسی؛ پزشکی و… بسته به نوع تجارب تلخ وشیرین پا به عرصه وجود خواهند گذاشت که در قالب کتاب، شعر، فیلم، سریال و سایر ابزار هویت بخشیدن به نوع نگرش بوم شناسی در مقایسه با قبل از کرونا به سوی مخاطب خاص وعام سرازیر خواهد شد که اثر بخشی فرهنگی آن بسیار کارایی خواهد داشت.

کیهان پور می‌گوید در شهر‌های شلوغ و پرجمعیت تردد و ساختار‌های حمل و نقل و صرفه جویی در وقت نمود عینی یافته است.

وی بر این دیدگاه که در این شرایط اپیدمی فاصله سکونتگاه انسان تا محل تامین مایحتاج روزانه خود به حداقل فاصله رسیده از دورکاری کارمندان در اکثر بخش‌ها و تعطیلی مقطعی پاره‌ای از کسب وکارها در راستای حفاظت از سلامتی خود به عنوان یک رویکرد جدید و حفاظت شده یاد می‌کند.

این پژوهشگر و نویسنده در ادامه می‌گویدکرونا به ما آموخت سمینارها، جلسات، آموزش، خرید وفروش، مراسم رونمایی از پروژه‌ها و بهره برداری از صدها فعالیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در قالب فضای مجازی ، وبینارها، دورکاری و…ظرفیت‌های پنهانی در دل خود داشت که شاید این چنین شتابان سنگرهای نیاز انسان را فتح نمی کرد.

وی درادامه وبا تاکید بر مولفه‌ها و الزامات تحول در نوع نگرش انسان‌ها به فضای پیرامونی کار و زندگی خودمعتقد است بسیاری از این کنش‌ها و تجارب ارزنده در سال‌های بسیار زیادی نهادینه شده و برگشت به قبل در سودی در بر نخواهد داشت.

کیهان پور در ادامه می‌گوید ارتقای نسبی رعایت نکات بهداشتی وفردی، امتناع از خرید ومصرف تنقلات تفننی فله، توجه زیاد به محصولات بسته‌بندی شده بهداشتی حتی با کد رهگیری و دقت بیشتر از گذشته به تاریخ تولید وانقضای آن با اجتناب خریداز خرده فروشی‌های سنتی بایک پیاده روی حداقلی در پدید آمدن شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای به ویژه نمود چشمگیر خرید و فروش در فضای مجازی و کسب و کارهای آنلاین مواد غذایی، دارو، مشاوره‌های پزشکی و درمانی و…از پدیده‌های مثبت زندگی انسان نه در یک روند مطلق اما نسبی در حال رشد وبهبودی موثر بوده که می‌تواند به عنوان شاخص‌های جدید زیست بوم انسان آن‌ها را نهادینه کرد.

وی عزم رفتن به خانه‌های دوم که انسان در پی آن به دنبال آسایش و آرامش بیشتری نسبت به شهرهاست یعنی روستاها و طبیعت خدادادی را مقدمه‌ای برای باز ساخت روستاها بر تاکید بر ظرفیت‌های نهفته گردشگری، بوم گردی، دهکده‌های سلامتی روحی و روانی و گذار از اقتصاد سنتی روستاها به یک اقتصاد پردرآمدتر وهویت بخشی به بسیاری از امکانات و الزامات در دل روستاها وحتی مهاجرت معکوس میانسالان و بازنشستگان تلقی کرده ووخوش بینانه به آن می‌نگرد.

کیهان پور در پایان نخستین بخش از این مصاحبه می‌گوید: کرونا ثابت کرده که کنج سکونتگاه انسان یکی از بهترین پناهگاه‌ها در مقابله با مبتلا نشدن به این ویروس کشنده است و این پناهگاه فرصت آموختن هرچه بیشترونگارش با کیفیت را برای نویسندگان و عاشقان پدید آورنده آثار مکتوب نسبت به گذشته فراهم نموده است که تجربه مفیدی برای دوران پسا کرونا انسان خواهد بود؛ چرا که کرونا باز هم به ما آموخت که با تمام دستاوردهای شگرف و فناوری‌های نوین تاریخ معاصر هنوز باید در کنج سکونتگاه خود و در خلوت خویش به دعا و نیایش قلبی بین خود و پروردگار عالم ،سخت محتاج بوده و نیاز به تبلور عینی ایمان به یدالله فوق ایدیهم در زندگی انسان‌ها در این بی پناهی‌ها دوصد چندان است زیرا اعتقاد دارم در این دوران کرونا کیفیت قادر به مغلوب کردن کمیت داشته‌ها ونیاز‌های انسان مستأصل نمود و هیچ کیفیتی بالاتر از رابطه انسان با خداوند آفریننده مواهب در قالب طلب بهترین‌ها وحاجات متعالی انسان وجود ندارد.

کیهان پور بر این اعتقاد است که راز ونیاز و دعا برای کاهش تلفات انسانی کرونا و استمرار سلامتی کادر پزشکی ، پیراپزشکی و بخش پشتیبانی وامور خدماتی و بهداشتی نه سال می‌شناسد و نه فصل می‌پسندد که خود بهترین گواه توجه خداوند به همه بندگانش در همه لحظات و مکان هاست.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false