×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
چرایی پیدایش پدیده آبزی پروری در ایران

چرایی پیدایش پدیده آبزی پروری در ایران، وقتی در اوقات فراغت به مطالعه اسناد و کتاب‌های تاریخی بخش کشاورزی و سایر مجموعه‌های وابسته آن  در یکصد سال اخیر پرداخته و بررسی می‌کنم به نکات و نقاط نامکشوف فراوانی می‌رسم که حداقل دستاورد آن پرهیز از جانبداری یک طرفه و جامع نگری نسبی در حد توان بضاعت مطالعاتی و تحلیل منصفانه یک پژوهشگر یا نویسنده است.

علیرضا کیهان‌پور+ماهی زینتی

اکوپرشین، علیرضا کیهان‌پور: گاه نوشتاری مکتوب، شعر، مستندی، کاریکلماتور، نقاشی، کاریکاتور، فیلم، انیمیشن و… می‌تواند در بخش تاریخ معاصر اگر منصفانه نباشد به کژراهه‌های ناکجا آباد و بی بازگشت ختم شود.

قانون مصوب تشکیل ستاد رفع موانع تولید مصوب سال ۱۳۹۴ را که مطالعه می‌کردم ودر بحث آئین نامه‌های الزامی و اجرایی آن بند به بند را بررسی  نمودم که  فقط به یک نکته اشاره می‌کنم که در بودجه‌های تخصیصی به این ستاد چه بودجه قابل توجهی به صدا و سیما در قالب تولید محتوا و تهیه و تدوین برنامه‌های تخصصی بخش صنعت و کشاورزی و… و پخش آن از شبکه‌های مختلف به تصویب رسیده است.

سازمان شکاربانی و نظارت بر صید+اکوپرشین

به عنوان مثال با یکی از همکاران گذشته خود در یک استان نیمه محروم و کمتر توسعه یافته تماس تلفنی گرفته و یک سوال می‌پرسم که آقای تولید کننده ورکوردار آیا پخش برنامه رکوردداران تولید برایتان هزینه هم داشت، که بااجازه مخاطبان از پاسخ دریافتی مشارالیه بنا به مصلحت ایام، خودداری می‌کنم واز طرفی در روز‌های پایانی سال ۱۳۹۹ از یک پرورش دهنده ماهی نمونه را برنامه رکوردداران تولید، دعوت می‌کند که موانع تولید این کارتل اختاپوس وار چیست؟ وقتی یک جانبه گرایی را به دلیل عدم شناخت سواد رسانه‌ای از یک تولید کننده که تمام راه‌های پرورش دهندگان ماهی کشور را سد نموده و مانع تراشی کرده و کل بازار مافیای واردات و صادرات و حتی قیمت ماهی در کشور را مهندسی می‌کند و به بهای نابودی تولید کنندگان خرده پا ومظلوم به ثروت افسانه‌ای دست یافته و هرروز به برج و بارو و دژ تسخیر نشدنی خود اضافه می‌کند وچنان مصاحبه  می‌کند که انگار  مردم شهید پرور به ایشان بدهکار است!!! غافل از این که منوپولیسم و رانت سنگین و غصه این تولید کننده  شهر فولاد قصه‌ها و درآمدهای افسانه‌ای ایشان بر گُرده سایر تولیدکنندگان ماهی بوده و یوم القیامه‌ای که اگر به آخرت اعتقاد داشته باشیم که قطعا داریم؛ روز یوم الحساب است وآن روز اینان به سیما و چهره‌هایشان شناخته خواهند شد و این علت تامه آن عدم شناخت کافی و یک جانبه گرایی در نبود توجه به تکوین تاریخ گذشته تا زمان معاصر  در این راستا می‌باشد. 

اداره صید و شکاربانی+اکوپرشین

در تاریخچه بخش کشاورزی و اداره صید و شکاربانی و سازمان حفظ محیط زیست فعلی که در سال ۱۳۵۰ بنابر مصوبات قانونی تشکیل آن دو نکته را به ذهن متبادر می‌نماید:

الف: از بدو تشکیل این مجموعه تاکنون کسانی بر مسند مدیریت تکیه زده اند که اکثرا دانش آموخته دانشگاه‌های خارج از کشور بوده ودارای تحصیلات  غیر مرتبط  در سطح دکترا بوده اند.

ب: نخستین جرقه توجه به آبگیر ها؛ تالاب‌ها رهاسازی بچه ماهی در آب بندان‌های طبیعی و نیمه طبیعی کشور و نظارت قانونی از رهاسازی تا برداشت یا صید انواع ماهی مورد تائید در آب‌های داخلی بر عهده این سازمان بوده است  که پس از سال ۱۳۵۷ زمینه ساز پیدایش پدیده آبزی پروری  در کشور بوده که تاکنون ادامه دارد.

چرایی پیدایش این پدیده  در ایران علاوه بر تحولات علمی جهان و فناوری‌های روز و بر گرفته از این اسناد مکتوب تاریخی و قانونی در بخش‌های بعدی این مقاله به امید خداوند متعال پیگیری خواهد شد تا به یک جانبه گرایی‌های  احتمالی گذشته ؛ خداپسندانه خاتمه داده  داده شود.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false