×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
مفاد کلیدی آیین‌نامه اجرایی ماهیگیری مسئولانه

آیین‌نامه اجرایی ماهیگیری مسئولانه  به اتفاق آراء در سی و یکم اکتبر سال ۱۹۹۵ میلادی در اجلاس جهانی FAO تصویب وبا سایر مستندات مذکور تطابق دارد.

اکوپرشین، علیرضا کیهان‌پور: این آیین‌نامه به شیوه‌ای غیردستوری، اصول و استانداردهای کاربردی برای حفاظت از منابع آبزیان، مدیریت وتوسعه انواع ماهیگیری را در تمام حوزه‌های تحت پوشش بیان می‌دارد.

در واقع چارچوب لازم برای تلاش‌های ملی و بین‌المللی برای حصول اطمینان از بهره‌برداری پایدار از منابع آبی زنده سازگار با محیط زیست را فراهم می‌کند.

فائو+اکوپرشین

این آیین‌نامه بر اصول و استانداردهای بین‌المللی رفتار مسئولانه، با هدف حصول اطمینان از حفاظت، مدیریت و توسعه موثر منابع آبی زنده اتکاء نموده است.

این اصول و استانداردها تمام جنبه‌های زیستی، نوآورانه(فناوری)، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و تجاری را مد نظر قرار داده و احترامی در خور توجه برای اکوسیستم و تنوع زیستی قائل  است.

مفاد کلیدی آیین نامه اجرایی ماهیگیری مسئولانه

ماده۱-۶- کشورها و استفاده کنندگان از ذخایر زنده آبزی باید اکوسیستم‌های آبی را محافظت نمایند.حق ماهیگیری در بردارنده تعهدی در انجام

مسئولانه آن و تضمین کننده حفاظت و مدیریت ذخایر زنده آبزی می‌باشد.

ماده۲-۶- مدیریت شیلاتی باید حفظ کیفیت، تنوع، و دسترسی به منابع ماهیگیری را برای نسل‌های کنونی و آینده در قالب امنیت غذایی، کاهش فقر وتوسعه پایدار ارتقاء دهد و اقدامات مدیریتی نباید صرفا به حفظ گونه‌های باارزش اقتصادی معطوف شود، بلکه باید در بر گیرنده حفظ اکوسیستم تمامی گونه‌های دیگر نیز باشد که تکیه گاه اصلی گونه‌های مورد نظر را تشکیل می‌دهد.

ماده۱۳_۶ _کشورها باید تضمین نمایند که فرآیندهای تصمیم سازی شفاف هستند ودر شرایط اضطراری، به موقع راه حل ارائه  می‌دهند.

کشورها باید مطابق با شیوه‌های مناسب، زمینه  لازم برای مشاوره و مشارکت موثر صنایع، شاغلین، در حرفه ماهیگیری و شیلات، محیط زیست و سایر سازمان‌های ذینفع را در تصمیم گیری و مربوط به توسعه قوانین و سیاست‌های مدیریتی شیلاتی، توسعه و دریافت وام و کمک‌های بین‌المللی شیلاتی فراهم نمایند.

ماده۱۸_ ۶_کشورها باید با شناخت نقش حائز  اهمیت ماهیگیری خرد و سنتی در اشتغال، در آمد  و امنیت غذایی، در حفظ حقوق ماهیگیران، به ویژه آن دسته از افرادی که به ماهیگیری خرد و سنتی برای امر معاش مشغول‌اند، برای دسترسی امن، دائم  و همچنین در صورت امکان با حق تقدم نسبت به استفاده از مناطق و منابع ماهیگیری سنتی در آب‌های تحت حاکمیت ملی‌اشان، کوشا باشند.

این نوشتار ادامه دارد…

ماهیگیری جنوب+اکوپرشین

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false