×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
پیشرفت فوق‌العاده زیرساخت ترکیه در۱۸ سال گذشته

اکوپرشین: پیشرفت فوق‌العاده زیرساخت ترکیه در۱۸ سال گذشته، با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در باربری‌های هوائی و دریایی و زمینی  در ترکیه شرایط هنوز درامر لجستیک به علت ورود چین به بازارهای منطقه و ایجاد شرایط سهل برای حمل و نقل از جمله حمل سریع و تقریبا بدون نوبت ، قیمت‌های قابل رقابت و تنوع در اقسام وسایط نقلیه و از طرفی داشتن کانتینر‌های حمل بار زمینی و دریایی با قیمت ارزان، تجار ترکیه را  در امر صادرات در شرایط خاصی قرار دهد.

در ۱۸ سال گذشته در ترکیه رقمی برابر با ۹۳۰ میلیارد لیر ترک در حوزه لجستیک سرمایه‌گذاری شده از این رقم صدی ۶۲ آن در راه‌های شوسه یعنی رقمی برابر با ۵۷۶ میلیارد لیر در توسعه راه‌های شوسه ، و جاده‌های چند بانده هزینه شده است.

•        930 میلیارد لیر ترک در حوزه لجستیک سرمایه‌گذاری کرده است.

•        در ۱۸ سال کذشته ۲۲ هزار کیلومتر جاده سازی کرده است.

•        طول اتوبانها به ۳۵۰۰ کیلومتر رسیده است.

•        تعداد مسافران فرودگاه‌های داخلی به ۳۱۷۸۵ میلیون نفر در سال رسید.

•        مسافران ورودی روزانه ۲۴۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ تعداد مسافرین ورودی و پروازی هشتاد و یک میلیون و هفتصدهزار نفر رسید.

•        جابه جائی ۱۳۹ میلیون تن بار صادراتی در بنادر ترکیه.

در این مدت ترکیه طول جاده‌های خود را از ۶ هزار و یکصد کیلومتر به ۲۸ هزارو ۱۹۵ کیلومتر رسانید و اتوبان‌ها نیز از ۱۷۱۴ کیلومتر به سه هزارو پانصد کیلومتر افزایش یافت.

در فرودگاه‌های کشور رقمی برابر با ۳۱۷۸۵ میلیون مسافر رسانده شد.

 ترکیه برای اینکه بتواند شرق و غرب را به هم متصل کرده و از توان‌های توریستی و اقتصادی آن بهره بگیرد توجه ویژه به توسعه فرودگاه‌ها بالاخص استانبول کرده است که قراردادهای بین‌المللی برای طرح‌های توسعه، تجهیز، مدرنیزاسیون، خدمات، آموزش، تبلیغات با کشورهای مختلف به خصوص اروپایی  امضاء کرده است.

در سال گذشته ۵۶ فرودگاه داخلی در استان‌های کشور ترکیه خدمات پروازی داشته است.

لزوما باید یادآور شد که سرویس دهی به ۳۱۷۸۵ میلیون مسافر هرکدام با قومیت و ملیت متفاوت که دارای تفکر و عرف و سنت خاص خودشان را دارند مدیریت در برنامه ریزی توریستی منظمی را نیاز دارد.

در سال ۲۰۲۰ تعداد مسافر ورودی و پروازی به هشتاد و یک میلیون و هفتصد هزار نفر رسید یعنی تقریبا روزانه دویست و چهار هزار نفر که بیشترین مسافر را فرودگاه‌های استانبول، آنتالیا، ازمیر ، آنالیا، بدروم ، مرسین، آنکارا به خود اختصاص داده اند.

در حوزه خطوط راه آهن ترکیه به خطوط آهن لجستیکی و بازرگانی خارجی توجه بیشتر داشت در حوزه اروپا به بلغارستان ، رومانی، مجارستان،لهستان، اتریش ،اسلواکی ، چک، آلمان و آذربایجان، تفلیس همچنین توسعه خط از خط قارص از طریق آذربایجان به قزاقستان، ترکمنستان ، ازبکستان، قرقیزستان خطوط لجستیکی توسعه یافت و در شش ماه گذشته ترکیه توانست خطوط آهن حوزه باربری و صادراتی را به روسیه و چین متصل و بارهای سنگین را در این حوزه جا به جا کند.

ترکیه در سال جدید میخواهد از طریق ایران و راه آهن وان ، کاپی کوی واقع در مرز آغری ، بارهای صادراتی و وارداتی سنگین خود را جابه جا کند وبارهای بلوک شده پاکستان، افغانستان را توسط خطوط ایران به کشورهای اروپای غربی جابه جا کند و در شرایط حاضر تلاش‌های عملیاتی برای اجرائی کردن این موضوع ادامه دارد.

بنادرترکیه

بنادر ترکیه در سال قبل میلادی ۱۳۹ میلیون تن بار صادراتی را در سواحل و بنادر دریای مدیترانه (آک دنیز) و دریای سیاه (کارادنیز) به مقاصد دور و نزدیک جا به جا کرده است.

ترکیه به لحاظ قرار گرفتن بین سه قاره استراتژیک جهانی آسیا ، آفریقا، اروپا در یک موقعیت ویژه در زمینه اقتصادی، نظامی، تجاری یا به طور کلی استراتژیک و لجستیک دریایی و حضور آن در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان‌های تجاری حضور پر رنگی در حمل و نقل دریایی دارد.

از سواحل استانبول ،چاناک قلعه و بنادر  موجود در دریای مدیترانه ودریای سیاه و کشورهای حاضر در کناره‌های دریاهای شمال و جنوب ترکیه ، این کشور را در شرایط ماوراء تجار قرار داده است در یک موقعیت اقتصاد سیاسی و استراتژیک توانسته با اغلب بنادر دنیا ارتباط داشته باشد گرچه مشکلاتی از لحاظ باراندازی، کمبود کانتینر وشرایط ملموس و فشارو بیماری  کرونا در امر حمل و نقل دریایی تاثیر گذاشته و چینی‌ها؟؟؟ حمل بار دریای مدیترانه و دریای سیاه و کشورهای شمالی دریای سیاه ،حوزه بلوک سابق شرق یا حوزه سابق پیمان ورشو (سابق) قرار گرفته‌اند.

در حوزه سواحل و بنادر

ترکیه توانسته است گواهینامه امنیت حمل و نقل دریایی یعنی ISPS را دریافت تا بتواند در چهارچوب مقررات این گواهینامه و قوانین حمل و نقل و امنیت و حفظ بار در ۱۸۲ اسکله و بارانداز ترکیه به تخلیه و بارگیری بپردازد.

در سال میلادی در باراندازهای ترکیه چهارصدوهشتاد وشش میلیون و هفتصد تن بار دریایی بین استان‌های کشور توزیع ویا بارهای صادراتی دراین باراندازها جابه جا و بارگیری شده است و در این باراندازها ۲۲۷ میلیون تن واردات و ۱۳۹ میلیون تن صادرات انجام شده است و حمل بار از مراکز تولیدات صادراتی به مقاصد و هدف تجاری سیصدوشصت و پنج میلیون تن بوده است.

با تمامی مشکلات اقتصادی ناشی از توقف تولید در بعضی از حوزه هابه علت کرونا و بالا بودن بهره بانکی ترکیه در تلاش است صادرات برای حوزه اروپا یعنی قاره آسیا،اروپا ،آفریقا  را در اختیار بگیرد و خود را نامزد مرکزیت صادراتی سه قاره کرده است.

گورسل باران رئیس اتاق بازرگانی آنکارا (ATO ) اعلام کرده است که با همه مشکلاتی که کوید ۱۹ برای تجارت ترکیه ایجاد کرد امکانات وفرصت هایی نیز این بیماری برای ترکیه به وجود آورده است .

اوگفت: کوید ۱۹ آرایش جدیدی در تجارت برون مرزی ترکیه ویافتن بازارهای جدید صادراتی فراهم آورده است.

ترکیه از دید استقرار جغرافیائی و مورفولوژی و قرار گرفتن استراتژیکی آن بین سه قاره آسیا،اروپا،آفریقا و همچنین بین دو دریا ی مدیترانه و دریای سیاه و تنگه‌های باب المندب و بغاز، داردانل و تنگه بسفر و خروجی‌های دریای احمر به سوی اقیانوس‌ها شرایط ویژه ای درحمل بار دریایی و توزیع ،تولیدات از حیث لجستیک دارد.

رئیس اتاق صنایع آنکارا، نورالدین اوزده بیر نیز معتقد است که شرایط استقرار منطقه ای ترکیه که در حد فاصل حوزه‌های کشورهای مصرف کننده و تولید کننده قرار دارد سرمایه گذاران خارجی را برای ایجاد صنایع مورد نیاز سبدهای خانواده‌های منطقه بیشتر تشویق کرده است.

او معتقد است اگر صاحبان کارخانجات خارجی در تکمیل و توسعه کارخانجات ترکیه در حوزه صادرات سرمایه‌گذاری نماید به هر دوطرف یعنی سرمایه پذیر وسرمایه گذار بسیار سود آور خواهد بود.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false