×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
تحلیل علمی آمار و ارائه گزارش عملکرد بخش کشاورزی

تحلیل علمی آمار و ارائه گزارش عملکرد بخش کشاورزی، به طور معمول هر برنامه و فعالیتی را که خود و دیگران مدنظر داریم یا نخستین بار آن را شروع می‌کنیم و یا مسبوق به سابقه است.

علیرضا کیهان‌پور

اکوپرشین، علیرضا کیهان‌پور: در نوع اول فعالیت که اصطلاحا به آن استارت آپ ( کسب و کارهای نوپدید) می‌گویند مانندIBM؛ اپل، گوگل و…نیاز به بیزینس مدل ودر نوع دوم فعالیت احتیاج مبرم به بیزینس پلن دارد.

یکی از اصلی ترین گام‌ها در بیزینس پلن امکان سنجی است و معمولا فعالیت هایی که مطالعات علمی و امکان سنجی آن دقیق و کامل انجام شده باشد بالای ۷۰ تا ۸۰درصد احتمال موفقیت آن وجود دارد لذا شخص یا اشخاص متفکر یا مدیرانی اگر در تحقق ایده‌ها و اجرای برنامه‌های خود به موفقیت نائل نشوند می‌تواند نشان از فقدان برنامه‌ریزی جامع الشرایط آنان باشد.

ارکان مدیریت

حوزه وظایف مدیریت پنج بخش است ودر بعضی از رفرنس‌های مدیریتی، چهار بخش هم ذکر شده است، زیرا بخش تصمیم سازی را تنیده در چهار بخش دیگر محسوب می‌نمایند لذا نگارنده بر این دیدگاه است چون تصمیم سازی و احاطه بر تکنیک و روش‌های آن را می‌توان بسیار مهم تلقی کرد لذا اجازه می‌خواهم که قائل به پنج بخش ذیل باشم:

رهبری

سازماندهی

برنامه‌ریزی

تصمیم سازی

و ارزیابی وکنترل

مثلث انجام یک پروژه

هر پروژه باید در چارچوب یک سه ضلعی مساوی باشد که یک راس آن هزینه ها،راس دیگر زمان و راس سوم کیفیت پروژه است و کاهش یا افزایش هر کدام از اضلاع بدون تاثیر بر رئوس دیگر نخواهد بود.

بنابراین یک مدیر دانا و باسواد تخصصی اگر طبق برنامه‌ریزی دچار عدم تحقق اهداف کمی و کیفی چه افزایشی و یا کاهشی در زیرمجموعه خود شد متاسفانه باید گفت از ارکان پنج گانه مدیریتی خود به دور افتاده است.

به عنوان مثال حتی اگر از اهداف کمی پروژه جلوتر هم باشد و مثلا به جای ۱۰۰ درصد به رقم ۱۳۰ درصد رسید احتمالا با مولفه بهره وری، تجهیز منابع و امکانات وبه ویژه پیشران اصلی پروژه یعنی منابع انسانی کارآمد وتامین اعتبارات مالی به موقع به افزایش این بهره وری کمک نموده و راس زمان از رئوس سه گانه را زودتر از زمان پیش بینی شده سپری ودر نتیجه کوتاه تر طی طریق نموده و در غیر این صورت کیفیت پروژه را فدای کمیت در پروسه برنامه‌ریزی نموده است!!!.

با مرور دوباره رئوس سه گانه مثلث هزینه کرد، زمان و کیفیت پروژه باید به یک نتیجه گیری علمی رسید.

البته در کشوری مانند هلند که بهره وری بخش کشاورزی آن ۳۰ درصد است این جلو افتادن از برنامه زمانی پروژه‌ها کاملا بر علم و منطق منطبق است اما وقتی با درصد کم بهره وری ادعای جلو افتادن از برنامه را در مصاحبه‌ها و ارایه آمار و گزارش عملکرد پروژه‌ها داشته ودر تاریخ مدیریت یک مسوول مستند شود به جرات می‌توان به این حقیقت تلخ رسید که کیفیت فدای کمیت پروژه یا فعالیت‌ها شده است.

 ارائه آمار و گزارش عملکرد یک پروژه موفق

مدیری که با پنج شاخص ارکان مدیریت، پروژه را به پیش می‌برد، طبق شاخص پنجم فوق الذکر که شاخص ارزیابی و کنترل است به یکباره به ارائه آمار و گزارش عملکرد نخواهد پرداخت و طبق زمان بندی و هزینه کردها موفق به ارائه یک کیفیت خوب از پروژه خواهد شد و همان طوری که گفته شد اگر به یکباره عقب افتادگی یا جلوافتادن از یک پروژه را اعلام کند به نظر می‌رسد که شاخص‌های سازماندهی و تصمیم گیری این فرآیند مورد سوال جدی می‌باشد.

کشاورزی و نقش آن در تولید ناخالص داخلی(GDP)

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2018-08-14 14:18:57Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

یکی از مهمترین مسائل بخش کشاورزی فاصله نرخ جمعیت فعال نسبت به سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی یعنی(GDP) است.

به بیان دیگر، وقتی که ۲۰ تا ۲۲ درصد جمعیت کشور سهم ۸ تا ۱۲ درصدی از درآمد کشور را به خود اختصاص می‌دهد، زمانی که آن را با بخش صنعت، خدمات، نفت و…مقایسه می‌کنیم تحلیل فوق بیانگر این واقعیت است هم افراد شاغل در این بخش در سطوح دانش و مهارت کم جذب شده ودارای فعالیت هستند وهم افراد فعال در سایر بخش‌ها به جز کشاورزی از شاخص‌های توانمند ساز بیشتری بهره‌مند شده‌اند که نقش آفرینی آن‌ها در GDP و بالطبع GNP بسیار بیشتر است.

این نوشتار ادامه دارد…

GDP: Gross Domestic Product  & GNP : Gross National Product

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false