×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
دریا روندگانی آبی‌تر از آبی دریا

دریا روندگانی آبی‌تر از آبی دریا، هرگاه به نیت نوشتن یادداشت یامقاله به واسطه یک مناسبت ویژه شروع به نگارش می‌کنم علاقه دارم که روی ابعاد فرهنگی آن بیشتر تاکید نمایم که خارج از الگوی نوشتارهای دیگر است.

علیرضا کیهان‌پور+روز ملی خلیج فارس
علیرضا کیهان‌پور+روز ملی خلیج فارس

اکوپرشین، علیرضا کیهان‌ پور: دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج‌فارس است که ابتدا خلاصه‌ای از گرامیداشت این روز مهم به دلیل اجتناب از تکرار مطالب، فهرست وار و خلاصه در پی آمده ودر پایان نیز یادی از فرهیختگان و چهره‌های ماندگار و فعال در عرصه آبزیان خلیج فارس بنا به عهد دیرین زینت بخش این نوشتار خواهد شد.

خلاصه محورهای مورد نظر:

 سال تصویب روز ملی خلیج فارس ۲۲ تیر ۱۳۷۸ در تاریخ معاصر .

طول سواحل جنوب کشور۴۹۰۰کیلومتر با احتساب کرانه آبی جزایر.

کشورهای حوضه خلیج فارس ۸کشور.

ذخایر ارزشمند نفت،گاز وانواع آبزیان و دارا بودن ویژگی‌های اقتصاد دریامحور.

زیستگاه انواع ماهی خوراکی، میگو، مروارید، جلبگ، پرندگان ، ماهیان زینتی آب شور، صدف،لاک پشت کمیاب پوزه عقابی،نهنگ، کوسه، دولفین.

وجود بیش از ۹۰۰ گونه جانوری ، ۷۰۰ گونه ماهی و سایر آبزیان و تعداد ۳۰ جزیره مسکونی و غیرمسکونی.

دارا بودن بیش از ۷۸ درصد صید منابع آبزیان در سواحل جنوبی خلیج فارس.

اگر مبنای تاسیس و احداث نخستین‌ها مانند کارخانه کنسرو سازی بندرعباس سال ۱۳۲۴ در نظر بگیریم که با تاخیر ده ساله به بهره‌‌برداری رسید وساخت وساز نخستین واحدهای سردخانه، تونل انجماد، سالن عمل‌آوری، یخ‌سازی، تولید آرد ماهی، آب شیرین کن،لنج ،بلم سازی، جالبوت، توربافی و ایستگاه‌ها و مراکز پژوهشی، آموزشی، ترویجی، صنایع دستی دریایی، موزه‌های دریایی، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های صیادی، بنادر واسکله‌ها و… را استان هرمزگان بدانیم، بدون شک این استان پایه گذار و نقطه طلایی فعالیت‌های صید وصیادی در سواحل خلیج فارس بوده که به سادگی نمی‌توان از این حقیقت تاریخی عبور کرد.

دانشمندان دانمارکی، ژاپنی، اعزامی از سازمان فائو با ملیت‌های مختلف ، فرانسوی، بلژیکی اتریشی و پژوهش‌های علمی دانشمندان و محققین ایرانی مانند شادروانان دکتر مهدی تجلی پور؛ دکتر امین کیوان؛ استاد فرهاد فرید پاک (به ویژه دریای خزر) استاد حسین نوربخش (محقق خلیج‌فارس شناس) و معاصرین این عرصه فرهیختگانی مانند دکترتورج ولی نسب، دکترهمایون حسین زاده صحافی، ناخدا یکم دکتر حمید رامین شایگان، دکتر رضا ندرلو، دکتر سید محمد باقر نبوی، دکتر سید غلامرضا موسی پناه، دکتر احمد سواری و… در آب‌های گرم خلیج فارس و دمای ۵۰ درجه و شرجی ۹۹ درصدی و امواج خروشان نیز ادعاهایی از این دست از طرف نویسنده است که بنده توفیق همراهی وهمگامی با برخی از این اساتید را در مرحله نخست بررسی آلودگی لکه‌های نفتی چاه‌های نوروز در جریان سال‌های دفاع مقدس در آب‌های نیگون خلیج فارس (مستند) به سهم خویش داشته‌ام، شاهد ادای دین این عزیزان به منابع ذخایر ارزشمند آبزیان این دریا در قالب کتاب‌ها، فیلم، مستدسازی، گزارشات پژوهشی کاربردی در عرصه آب‌های نیلگون خلیج فارس به ویژه در استان‌های ساحلی وجزایر هرمزگان وبوشهر بوده ام که باید نامشان به عنوان چهره‌های ماندگار این عرصه مانا ویاد آوری شود.

و اما یک دیدگاه فرهنگی به بهانه روز ملی خلیج فارس که در سال ۱۴۰۰ همراه با هفته گرامیداشت استان ساحلی هرمزگان توام گشته است در پایان این نوشتار ادامه دار تقدیم دریا دلان عرصه دریایی کشور وبه ویژه اعضای ۱۱ نهاد تشکیل دهنده شورایعالی صنایع دریایی کشور که در راستای تحقق اقتصاد دریا محور کشورمان تلاش می‌کنند، می‌نمایم.

گمان نمی کنم که روزی از زندگی ام بگذرد که با شگفتی تازه ای به معجزه طبیعت ننگرم.در گوشه و کنار‌ها این معجزه‌ها را می‌توان دید.

شاید فقط سایه ای روی دامنه کوه باشد، یا برگ درختی که نمناک از شبنم در حال درخششی، یا پرتو خورشیدی که از میان شاخ و برگ درختان می‌تابد؛ و من تا همیشه عشق ویژه‌ای به دریا داشته‌ام،چه راز آمیز و زیباست دریا! و چه تنوع بی‌اندازه‌ای که هرگز مانند قبل نیست.

هرگز حتی از این لحظه تا لحظه بعد ، همواره در حال تغییر است ، همیشه در حال تبدیل شدن به چیزی متفاوت تر و تازه تر که از اوج زیبایی و وراز آفرینش خداوندی است که زیباست وزیبایی‌ها را دوست دارد.

بازار ماهی فروشان خلیج فارس+اکوپرشین

 واما چندین سال قبل یک مدیر رده عالی اداری در یکی از سواحل دریایی کشور در پایان اتمام فصل صید به اتفاق ۶ نفر دیگر با نهادن کفش و پا هایشان بر تور ماهیگیری صیادان دریا دل، عکسی به یادگار ثبت کرده بودند که متاسفانه حاکی از بی توجهی به تور صیادی که‌ به مثابه پرچم صیادان در سواحل کشور بوده وهست ،نیاز مبرم به مطالعه تاریخی عرصه دریا و ادای احترام هر چه بیشتر به فرهنگ صیادان تلاشگر دارد و این یعنی فرهنگ سازی و توجه به مولفه‌ها و الزامات آن می‌باشد.

روز ملی خلیج فارس مبارک و گرامی باد که برای همه ما ایرانیان تداعی گر دریا روندگانی آبی تر از آبی سپهر وکران دریاست که نشان قدرت پروردگار در آفرینش چنین زیبایی‌های شگفت انگیز جهان هستی پیرامون طبیعت انسان است.

true
false
false
false
  1. ناخدا شایگان

    سلام.
    جناب استاد کیهانپور از صاحبان قلمی هستند که نه با قلم دست بلکه با قلم جان و ‌دل می نگارند
    و هر انچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند
    من هم در وصف این بزرگمرد دریایی کشور چند بیت زیر را تقدیمشان می دارم

    کاش بودم همچو گوهر تا زند دریادلی
    دل به دریا تا بیابد در دل دریا مرا

  2. ناخدا دکتر شایگان

    سلام به مدیران محترم اکو‌پرشین
    ابتدا به جناب استاد کیهانپور روز معلم را تبریک عرض می کنم
    و اذعان می دارم که قلم شیوای ایشان در تمام مقالات نه قلم دست است بلکه قلم جان و دل است که بر جان و دل می نشیند
    و بابت تشکر از دل دریایی ایشان بیت زیبایی را تقدیمش می دارم که بی ارتباط با متن نویسنده نیست
    کاش بودم همچو گوهر تا زند دریادلی
    دل به دریا تا بیابد در دل دریا مرا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false