×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
افزایش صادرات تا سازگاری با شرایط کرونایی

افزایش صادرات تا سازگاری با شرایط کرونایی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر دسترسی به منابع ارزی کشور باز شود، ضمن اینکه صادرات افزایش یابد و…این موارد می‌تواند بستر لازم برای کاهش نرخ ارز و ثبات قیمت آن را رقم زند.

عباس آرگون+اکوپرشین

اکوپرشین، الهام صادقی: عباس آرگون گفت: در سال گذشته انتظارات تورمی که در جامعه شکل گرفته بود، نرخ ارز را افزایش داد، بیان کرد: بر این اساس درباره دلیل نوسانات همراه با کاهش این نرخ در کشور باید گفت با کاسته شدن فشارهای تورمی و تحریمی با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد این روند بوده ایم.به این مقوله باید افزایش میزان صادرات نفت را نیز اضافه کرد.

افزایش صادرات تا سازگاری با شرایط کرونایی

وی در ادامه ضمن تاکید براینکه بروز بیماری کووید۱۹ در جهان به عنوان پدیده‌ای نو، هم دلیل دیگری بود که بر همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و غیره اثر گذاشت، تصریح کرد: اما در حال حاضر اگرچه همچنان تعداد جانباختگان ناشی از این بیماری بالا است، ولی به نوعی می‌توان گفت، زندگی با کرونا را مردم جهان از جمله ایرانیان یاد گرفته و با آن کنار آمده اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین اظهار کرد: همانطور که گفتم میزان صادرات نفتی روند رو به رشدی داشته ضمن اینکه اگر به میزان صادرات غیرنفتی در نخستین ماه سال جاری توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته این رقم افزایش قابل توجهی داشته است.

آرگون با تاکید بر اینکه بنابراین نرخ ارز در سال گذشته به نوعی از شرایط سیاسی و اپیدمی بیماری کووید ۱۹ متاثر شده بود و همچنین تحریم‌های حداکثری هم در این زمینه اثرات زیادی داشت، افزود: در حال حاضر به نظر می‌رسد شرایط هیجانی از بین رفته است، آنچه که به دلایل عنوان شده ایجاد شده بود.

کاهش انتظارات تورمی

وی در ادامه با بیان اینکه به این مجموعه موارد باید کاهش انتظارات تورمی را نیز اضافه کرد، گفت: ضمن اینکه خبر‌های مثبت در مورد مذاکرات وین و بازگشت آمریکا به برجام مطرح شد که به نوعی موجبات کاهش نرخ ارز را فراهم آورد.

پیش‌بینی‌ها می‌گوید؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره پیش‌‌بینی نرخ ارز در بازار و ثبات قیمت آن نیز بیان کرد: اگر بحث توافق محقق شود و دسترسی به منابع ارزی کشور باز شود، ضمن اینکه صادرات نفت نیز با توجه به بازگشت آمریکا به برجام افزایش داشته باشد، این موارد می‌تواند بستر لازم برای کاهش نرخ ارز در کوتاه را رقم زند.بنابراین امیدواریم که با دسترسی به منابع ارزی به خاطر موضوعات سیاسی دخالتی در بازار ارز صورت نگیرد و نرخ ارز سرکوب نشود، زیرا که این امر تبعات نامطلوبی با خود به همراه خواهد داشت.توجه داشته باشید، موضوع مدیریت و دخالت دو مقوله جدا از هم هستند.

نرخ ارز باید متناسب با تورم باشد

آرگون با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۲ شاهد سرکوب نرخ ارز بوده ایم، اینکه سالانه تورم را در کشور داشتیم، ولی بهای ارز متناسب با آن رشد نداشت، ادامه داد: این در حالی است که باید نرخ ارز متناسب با میزان تورم افزایش پیدا کند.

دولت بزرگترین عرضه کننده ارز به بازار

به گفته وی، دولت با توجه به صادرات نفت، خود بزرگترین عرضه کننده ارز به بازار است.

بر این اساس در بازه زمانی اشاره شده ارز بیشتری راهی بازار و موجب شد تا قیمت ارز بین سه تا چهار هزار تومان در نوسان باشد.نتیجه این بود که با اعمال تحریم ها، شاهد جهش در این نرخ بودیم.بنابراین همان طور که اشاره شد، شاید بخشی از روند افزایشی قیمت ارز به دلیل این امر بود که این نرخ نتوانست به تدریج و قدم به قدم همزمان با میزان تورم افزایش یابد.

ضرورت همخوانی عرضه و تقاضا

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: با توجه به آنچه که اشاره شد، در شرایط غیر تحریمی پیش‌بینی می‌شود، قیمت دلار رقمی در حدود ۲۰ هزار تومان باشد.البته این امر منوط به این است که بتوانیم صادرات نفت را داشته باشیم همچنین کالاهای غیرنفتی را نیز به سایر کشورها صادر کنیم.

به این ترتیب نیازهای ارزی کشور تامین خواهد شد در غیر این صورت در شرایط تحریمی، همچنین وجود محدودیت‌ها به دلیل اینکه عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی نخواهند داشت، به طور قطع قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

آرگون خاطرنشان کرد: نرخ ارز متناسب با رشد نقدینگی و میزان تورم قاعدتا باید تغییر کند.

مشکلات فعالان اقتصادی در اثر نوسانات قیمت ارز

وی درباره اینکه نوسانات قیمت ارز چه مشکلات را برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان همچنین دیگر فعالان اقتصادی در کشور ایجاد خواهد کرد؟ گفت: مهمترین بحث این است که به طور مثال اگر یک وارد‌کننده مواد اولیه و کالاهای خود را با نرخ بالای ارز خریداری کرده باشد، به چه نحوی می‌تواند این ضرر را جبران کند؟ چنین مواردی موجب می‌شود تا پیش‌بینی پذیری و برنامه ریزی تا حد زیادی برای فعالان اقتصادی دشوار شود.

منطق و ثبات نسبی لازمه فعالیت‌های اقتصادی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: بر این اساس باید بهای ارز از یک منطق و ثبات نسبی برخوردار باشد که بتوان در حوزه‌های مختلف اقتصادی پیش‌بینی‌های لازم را داشت.

در غیر این صورت بسیاری از افراد داشته هایشان در جهش‌ها و نوسانات ارزی از بین می‌رود.به طور مثال افرادی که وام‌های ارزی گرفتند هر آنچه اندوخته‌اند، را به دلیل فراز و نشیب‌های قیمت از دست داده و متضرر شوند.

جهش نرخ ارز در شرایطی که فعالان نیز نمی توانند خود را در مقابل این آسیب بیمه کنند موجب می‌شود تا همه داشته خود را به یکباره به نوعی از دست بدهند یا به میزان زیادی همانطور که گفته شد متضرر شوند.بنابراین باید بازار ارز قابلیت پیش‌بینی داشته باشد به طور مثال بتوان شرایط ۶ ماه آینده را پیش‌بینی کرد.

آرگون تصریح کرد: بنابراین اگر پیش‌بینی مقدور نباشد، میزان سرمایه‌گذاری‌ها نیز کاهش خواهد یافت.شرایطی که شاید موجب شده در دهه اخیر نیز رشد قابل ملاحظه‌ای در سرمایه‌گذاری نداشته باشیم، به عبارتی باید گفت اگر میزان آن منفی نباشد در نقطه صفر قرار داریم.

در حالی که نباید فراموش کرد سرمایه‌گذاری با خود اشتغال تولید و مواردی از این قبیل را نیز به همراه می‌آورد.

ژبراین اساس باید بتوان ریسک‌‌های سیستماتیک را با پیش‌‌بینی به حداقل رساند.

بنابراین باید این را گفت که اگر با شوک جدید و با شدتی به اقتصاد کشور وارد نشود، می‌توان امیدوار بود که امسال شرایط و شاخص‌ها بهبود یابد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false