×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
آسمان و ریسمان قطعی برق از توجیه تا تناقض

آسمان و ریسمان قطعی برق از توجیه تا تناقض، قطعی‌های مستمر برق این روزها در حالی به دغدغه جدی برای تمامی شهروندان تبدیل شده است که مسئولان امر تلاش دارند، با انداختن توپ دلایل آن به زمین‌های مختلف این شرایط را توجیه کنند.

اکوپرشین، الهام صادقی: بررسی آمارهای شرکت مدیریت شبکه برق کشور حکایت از این دارد که مصرف این انرژی در اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، جهش ۲۰ درصدی داشته است.

برنامه‌های مدیریت مصرف برای مشترکان بزرگ

مدیریت مصرف برق+اکوپرشین

مصرفی که اگرچه توپ علت آن گاها به زمین مصرف کنندگان این انرژی به ویژه مصرف کنندگان برق خانگی انداخته می‌شود، ولی برخی نیز دلیل آن را افزایش میزان مصرف در اثر شدت گرفتن تولید و استخراج ارزهای دیجیتالی در کشور می‌دانند.

البته اظهار نظرها در این خصوص متعدد است به طور نمونه هرچند که عده‌ای از جمله مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور علتش را بیشتر ماینینگ غیرمجاز می‌داند، اما گروهی نیز براین باور هستند مزارعی که چینی‌‌ها در کشور برپا کرده‌ اند، یکی از مهمترین عوامل قطعی برق است.

بحثی که پیش تر و در خلال قطعی‌های برق زمستان اخیر نیز حسین جلالی، نماینده رفسنجان در مجلس به وضوح به آن اشاره کرد.

البته وی اینگونه گفته که چینی‌ ها برای استخراج رمزارز در شهرک صنعتی این شهر سرمایه‌‌گذاری کرده ‌اند، ضمن اینکه تمام مراحل قانونی و با مجوز بوده ولی برای این کار دستگاه‌‌های عظیمی ایجاد شده است.

ارز دیجیتال+ماینر+اکوپرشین

تولید ارزدیجیتال در کشور البته موضوعی بوده که چندی پیش نیز سخنگوی شرکت توانیر آن را تایید کرده بود.

ضمن اینکه سخنگوی صنعت برق به صراحت عنوان کرده است که این صنعت به دلیل استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال که مصرف برق بالایی را به خود اختصاص داده، تحت فشار قرار دارد. ضمن اینکه گفته است که برنامه‌های مدیریت مصرف برای مشترکان بزرگ آغاز شده و در حال جمع آوری مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز هستیم.

علت فرسودگی شبکه توزیع و تولید است

با این وجود اما هنوز هم برخی از افراد با این اظهار نظر که به نظر می‌رسد استخراج رمز ارزها صدر نشین قطعی‌های برق گسترده در تهران است، مخالف هستند.

به طور مثال مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس تاکید دارد؛ علت قطع برق، استخراج رمز ارز نیست، بلکه علت توقف سرمایه‌‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.

البته وی در این باره که اگر عاملی که به عنوان دلیل بروز این شرایط از آن یاد کرده است را بپذیریم، چرا باید شبکه عظیم برق کشور دچار چنین شرایطی شود؟!

در آن سو اما سخنگوی صنعت برق بر این باور است که حتی تجهیزات صنعت برق نیز به دلیل این مصارف غیرمجاز که بار زیادی را به شبکه تحمیل کرده‌اند، در معرض آسیب هستند.

آسیبی که به طور قطع جدا از تجهیزات این صنعت به وسایل برقی بسیاری از خانواده ها وارد شده است، خسارت هایی که در روزهای اخیر بسیای از افراد از آن سخن گفته اند.

علاوه براین سیدمحمد موسوی‌زاده، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان هم تصریح کرده است؛ دستگاه‌های غیر مجاز تولید ارز دیجیتال نیز از آفت‌‌های صنعت برق هستند که در تامین برق پایدار مشترکان در زمان اوج مصرف اختلال ایجاد می‌کنند.

در این میان هرچند که رجبی مشهدی گفته است؛ مشترکان می‌توانند خسارت وارد شده به وسایل برقی خود را از طریق برنامه تلفن همراه برق من، به اطلاع شرکت‌های برق برسانند و مستندات خود را بارگذاری کنند، اما اینکه به واقع چه میزان از خسارت چنین افرادی جبران خواهد شد خود جای سئوال دارد.

تولید غیرمجاز رمز ارزها به‌ اشتراک‌های خانگی رسیده است

واقعیت این است که طبق گزارش‌‌های جدید صنعت برق، تولید غیرمجاز رمز ارزها به‌ اشتراک‌های خانگی نیز رسیده و علاوه ‌بر آسیب‌ هایی که این قبیل مصارف می‌تواند به تجهیزات شبکه، حتی درون ساختمان وارد کند، براین اساس گفته شده در صورتی که شرکت‌های توزیع متوجه استفاده غیرمجاز از یک ‌اشتراک برای تولید رمز ارز شوند، طبق قانون،‌ اشتراک مربوطه به طور کامل قطع خواهد شد.

تناقض در اظهار نظر مسئولان صنعت برق

این در حالی است که سابقه اظهار نظرهای متفاوت شاید هم متناقض در این زمینه به همین جا ختم نمی‌شود و در برخی موادر ما شاهد تغییر قابل توجه نظر برخی از متولیان امر هستیم.

به طور نمونه زمستان گذشته هم شاهد بروز چنین شرایطی به عبارتی خاموشی‌های سراسری بودیم، در آن زمان متولیان صنعت برق، تاثیر قابل توجه پدیده رمزارزها بر کمبود برق را به طور کامل رد کردند.

حتی سخنگوی صنعت برق کشور دی ماه اخیر عنوان کرد، حدود دو درصد از برق صرف استخراج رمز ارز می‌‌شود و این مسئله نمی‌‌تواند برای شبکه برق مشکل آفرین باشد. سخنی که البته وی اکنون برخلاف آن را عنوان کرده است.

شاید تامل برانگیزترین موضوع در این مقوله البته اظهار نظر عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست در دی ماه گذشته باشد که به دنبال قطعی‌های مستمر برق بیان کرد؛ ملت یا قطع برق را بپذیرند یا استفاده از سوخت مازوت!!!

به هر حال مدیرعامل توزیع برق تهران نیز در این خصوص معتقد است که استخراج رمز ارزها و گرمای هوا باعث قطعی برق و خاموشی منازل شده است.

شاید هم ضعف عملکرد در توسعه نیروگاه‌ها

البته این سکه باز هم روی دیگری دارد، آنچه که به نوعی می‌تواند با اظهار نظر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس همخوان باشد.

اینکه وزارت نیرو با طرح این بحث که استخراج رمز ارزها دلیل اصلی خاموشی‌‌های روزهای گذشته بوده است، به نوعی بر این موضوع که این وزارتخانه در توسعه تولید برق چندان به وظایف خود عمل نکرده سرپوش می‌گذارد. به عنوان مثال می‌توان به افزایش نیافتن تولید طبق قانون برنامه تا ۱۰۰هزارمگاوات و توسعه پیدا نکردن تجدیدپذیرها تا ۴۰۰۰ هزار مگاوات سرپوش بگذارد.

با این وجود اما محمدحسن متولی‌‌زاده، مدیرعامل توانیر تاکید دارد که از نظر توان تولید و ساخت تجهیزات تولید هیچ مشکلی نداریم و سازند‌ه‌ ها و پیمانکاران بسیار قوی داریم و اگر منابع مالی وجود داشته باشد، تولید برق افزایش می‌‌یابد. این در حالی بوده که وی خبر می‌دهد؛ امسال به خصوص در بازه زمانی یک ماه آینده شرایط بحرانی در این زمینه تداوم خواهد داشت. البته این مقام مسئول نیز توپ بروز شرایط کنونی را راهی زمین استخراج رمزارزها کرده است.

در این زمینه اما مهمترین موضوع مهم این است که گزارش‌های اخیر وزارت نیرو به هیات وزیران حاکی حکایت از این امر دارد که از تیر ماه سال گذشته تا پایان فروردین ما امسال تعداد ۱۷۵هزار ماینر کشف و تعداد ۲۶۶۱ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز در کشور کشف و جمع‌ آوری شده است.

البته در روزهای اخیر نیز متولیان امر به دفعات از شناسایی و توقف ماینرهای غیر مجاز سخن گفته اند، این موضوع حکایت از این دارد که سهم استخراج ارز دیجیتال حال به صورت غیر مجاز یا دارای مجوز در خاموشی‌های مستمر بسیار بیش از سایر موارد عنوان شده دیگر خواهد بود.

به هر حال قطعی‌های مستمر این روزها در حالی به دغدغه جدی برای تمامی شهروندان تبدیل شده است که مسئولان امر تلاش دارند با انداخت توپ دلایل آن به زمین‌های مختلف این شرایط را توجیه کنند.

اما در این جا یک سئوال مهم نیز مطرح می‌شود، اینکه متولی نظارت فعالیت‌های دستگاه‌های تولید و استخراج رمزارزها چه نهادی است؟

به عبارتی متولی اصلی این امر کیست تا پاسخگوی شرایط موجود باشد.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false