×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
احتمال فساد و متروکه شدن هزاران تن نهادامی دامی در گمرک

احتمال فساد و متروکه شدن هزاران تن نهادامی دامی در گمرک،‌ پیرو مصاحبه معاون امور گمرکی گمرک در خصوص احتمال فساد چند ده هزار تن نهاده‌های دامی در گمرک و شائبه سودجویی برخی افراد از مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاصی به این نهاده‌ها و معطلی در اثر گرانی ارز در بازار آزاد، سخنگوی گمرک از ضرب الاجل به صاحبان این گونه کالاها برای متروکه شدن آن‌ها و در نظر گرفتن چند راهکار برای ترخیص سریع تر کالاها نظیر ترخیص درصدی، ترخیص اعتباری و ترخیص نسیه خبر داد که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید:

به گزارش اکوپرشین به نقل از خراسان: به تازگی آقای ارونقی (معاون امور گمرکی گمرک) از معطلی و احتمال فساد چند ده هزار تن نهاده‌های دامی خبر دادند که بسیار تاسف بار است؟ چرا؟

-این چیز جدیدی نیست، از اواخر سال ۹۸  تاکنون هرازگاهی می‌بینیم تا چند میلیون تن مطرح می‌شود.همه سازوکار ترخیص با گمرک نیست، گمرک آخرین مرحله آن است، باید همه دستگاه‌ها تاییدیه‌های ذی ربط را بدهند، برای واردات بسته به کالا و شرایطی که وارد می‌شود، ۲۰ تا ۳۰ دستگاه درگیر هستند، بانک مرکزی برای منشأ ارز، سازمان بنادر برای اسناد حمل، قرنطینه ، سازمان استاندارد، قرنطینه نباتی، دامی و صف تخصیص ارز و کد ساتای بانک و …

قرار بود پنجره واحدی داشته باشیم برای تسریع در کارها؟

-پنجره واحد هست و همه این‌ها اینترنتی انجام می‌شود.

پنجره واحد به معنی تفویض اختیار نیست و به همین دلیل به جای این که فرد بخواهد با کاغذ دستی به ادارات مختلف برود همه این موارد را در سیستم دنبال می‌کند ولی هر مرحله باید تایید شود تا به مرحله بعدی برویم، هنوز مدیریت واحد نیست.

باید به مدیریت هماهنگ واحد مرزی و تجاری برسیم که در کشورهای پیشرفته تفویض اختیار به یک یا دو دستگاه هست ولی در کشور ما هر روز یک دستگاه اضافه می‌شود.

آیا حل این موضوع راهکاری دارد؟

-بر اساس ماده ۱۲ قانون امور گمرکی مصوب مجلس این امکان فراهم شده است که دستگاه‌های ذی مدخل در تجارت خارجی  اول این که گوش به فرمان گمرک باشند و بعد وظایف خودشان را می‌توانند تفویض کنند.

که این اتفاق نمی افتد الان؟

-نه، چون هر دستگاهی برای خودش تبصره و دستورالعملی دارد مثلا بانک مرکزی می‌گوید که  در شرایط تحریم هستیم و ارز باید تحت کنترل بانک مرکزی باشد، یا دیگری می‌گوید که من مسئول سلامت هستم، ما ممکن است برای سلامت کالا سه استاندارد متفاوت داشته باشیم در سازمان استاندارد، قرنطینه و وزارت بهداشت. این‌ها همه تاثیر می‌گذارد، ما باید امر واحد را به یک مجموعه واحد بسپاریم.

اگر حتی نمی خواهیم همه اختیارات به یک دستگاه سپرده نشود ولی برای موضوعات مشابه می‌توانند تقسیم کار کنند.

خب برگردیم به بحث نهاده‌های دامی که الان گفته می‌شود معطل اند و این شائبه وجود دارد به دلیل تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی عده ای از معطلی آن‌ها با گرانی ارز سودجویی کنند.

-جو، ذرت دامی، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و روغن خام، پنج قلمی هستند که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شوند، هر کالایی که یک روز بیشتر در مبادی ورودی بماند، مقداری بهای تمام شده اش بیشتر می‌شود، پس هر چه بیشتر بماند،حاشیه سود آن پایین می‌آید.

اغلب مصوباتی که برای ترخیص کالاها گرفته شده از طرف گمرک است. هر صدای وامصیبتا درباره ماندن کالاها هم می‌شنوید مال گمرک است، گمرک دارد فراتر از وظایفش اقدام می‌کند.

برای نهاده‌های دامی شما می‌توانید اقدامی کنید؟

-یک سری اتفاقاتی افتاده است، سال گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ستاد تنظیم بازار یک سری مصوباتی داشتند برای ترخیص اعتباری و ترخیص درصدی کالاها. مثلا با این که وارد کننده کد ساتای بانکی نگرفته است، به صورت درصدی تا ۹۰ درصد کالایش ترخیص  می‌شود و ۱۰ درصد نزد دولت می‌ماند.

هم کشور دچار نقصان و کاهش موجودی کالا نباشد و هم صاحب کالا بتواند به موازات گرفتن کد کالا، دیگر اقدامات را انجام دهد و پس از گرفتن کد ساتا ۱۰ درصد باقی مانده هم ترخیص شود.

این موضوع در سال ۱۴۰۰ باید دوباره مصوب شود چون برای شرایط استثنایی است که پایان اردیبهشت با اختیاری که ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گرفت و دستور رئیس جمهور به  ستاد تنظیم بازار در اوایل خرداد این مصوبه موجب شد که ترخیص ۶٫۵ میلیون تن کالای اساسی که در گمرکات متوقف بود از گمرک سرعت بگیرد.

البته این به معنای آن نیست که همه کالاهای اساسی ما ۶٫۵ میلیون تن بود، ما در دو ماه ابتدای امسال ۳میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا ترخیص کردیم ولی اگر ترخیص درصدی می‌شد، دو سه میلیون تن به این آمار افزوده می‌شد.ما بحث ترخیص نسیه را باید دنبال می‌کردیم که به این معناست که صاحب کالا هیچ پولی ندارد که گمرک طی چند روز گذشته اجازه آن را گرفته است که می‌توانند تا ۵۰ درصد کالاهایشان را تخلیه کنند و بعد اسناد و مجوزهایشان را بیاورند و بقیه کارهای ترخیص را انجام دهند. یک نوع ترخیص هم ترخیص اعتباری است که برای کسانی است که صاحب کالا به صورت اعتباری کالایش را از دنیا خریده است و وقتی وارد ایران می‌شود چون پولی رد و بدل نشده است ، نمی‌تواند اسنادش را در اختیار بانک مرکزی یا گمرک قرار دهد که در این جا برای کالاهایی که جزو مواد اولیه تولید یا ضروری است به صورت اعتباری با قرار دادن یک سری تضامین در اختیار گمرک کالا ترخیص شود و به محض تسویه ارزی با طرف خارجی، اسنادش را در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار می‌دهد.برای این که جلوی تعمد صاحب کالاها نیز گرفته شود گمرک ضرب الاجل داده است که اگر در مهلت قانونی برای تخلیه کالا اقدام نکنید برای متروکه شدن کالا اقدام می‌کند.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false