×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
فرصتی تازه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و جهش در تجارت خارجی ایران

فرصتی تازه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و جهش در تجارت خارجی ایران، رویداد جهانی اکسپوی ۲۰۲۰ دبی با یک‌سال تاخیر ناشی از پاندمی کرونا، از مهرماه امسال برگزار می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌ها، پاویون ایران نیز در این نمایشگاه به مدت ۶ ماه برپا خواهد بود.

به گزارش اکوپرشین به نقل از روابط عمومی اتاق تهران: در این دوره، اعزام هیات‌های تجاری و برگزاری نشست‌های رو در رو تجار و شرکت‌های ایرانی با طرف‌های خارجی و همچنین برپایی چند همایش در پاویون ایران، به اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات واگذار شده‌است.

در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه که روز گذشته برگزار شد، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات و رئیس نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته برای حضور ایران در رویداد جهانی اکسپوی ۲۰۲۰ دبی را تشریح کردند. این رویداد بین‌المللی که نزدیک به ۲۰۰ کشور در آن مشارکت دارند، از ۹ مهرماه امسال تا ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در این نشست خبری، از جمله اهداف اکسپو دبی را نمایش دستاوردهای جدید علمی، گسترش مبادلات تجارت، بررسی و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و نیز برندسازی و بازارسازی محصولات و تولیدات داخلی عنوان کرد و گفت: شرکت‌های خودروسازی‌ از ایران و همچنین سازندگان واکسن کرونا برکت می‌توانند از فرصت برپایی اکسپو ۲۰۲۰ دبی برای معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای خود استفاده کنند.

فرشید فرزانگان به سطح روابط تجاری ایران و امارات اشاره کرد و آن را به تدریج در حال رشد و پیشرفت دانست و افزود: رویکرد دولت امارات، افزایش مراودات تجاری با ایران است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ ححم مبادلات دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار و تا پنج سال بعد از آن به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

وی با برآورد اینکه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر بازدیدکننده داشته باشد، از این نمایشگاه بین‌المللی به عنوان فرصتی بی‌نظیر برای تغییر دیدگاه‌ها نسبت به ایران و جذب دوباره گردشگران به کشور یاد کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین انتظارات اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات از دولت سیزدهم، علاوه بر به نتیجه رساندن مذاکرات وین و احیای دوباره برجام، تدوین سند چشم‌انداز با هدف توسعه تعاملات تجاری کشور با جهان است به گونه‌ای که باید یک سند چشم‌انداز برای تعامل اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه و همچنین با کشورهای آفریقایی داشته باشیم چرا که آفریقا بازار بکر و پر ظرفیتی است که اکسپوی امسال می‌تواند فرصت مناسبی برای معرفی تولیدات و محصولات کشور به این بازار باشد.

همچنین در این نشست خبری، مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی و رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران، از تدوین و تهیه بسته‌ای در وزارت اقتصاد با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی به کشور در طول برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی خبر داد که به گفته وی، شامل۳ تا ۶ هزار پروژه اقتصادی است.

حسن زمانی از اکسپوی امسال به عنوان فرصتی استثنایی برای اقتصاد کشور یاد کرد و گفت: دولت جدید می‌تواند این نمایشگاه عظیم در سطح جهانی را بزرگترین پروژه اداری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود تلقی کند.

رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران در ادامه با اشاره به اینکه شعار این دوره اکسپو «پیوند اندیشه‌ها» است که آینده را می‌سازد و ۲۰۰ کشور و سازمان فعال از جهان در آن حضور دارند، افزود: در سال ۲۰۲۰ صنعت گردشگری جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد دلار خسارت دید و با توجه به ابعاد نمایشگاه اکسپو، این دوره فرصت خوبی است تا صنعت گردشگری تا حدی احیا شود.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی ایران با پیش‌بینی اینکه دست‌کم ۲۵ میلیون نفر از اکسپوی امسال دبی بازدید کنند، افزود: ٧۵ درصد بازدیدکنندگان از خارج از منطقه حضور پیدا می‌کنند و این رویداد از سه ناحیه فرصت، تحرک و پایداری تشکیل شده است که در بخش فرصت فعالیت‌های صنعتی را به نمایش می‌گذاریم و از این فرصت برای گسترش روابط تجاری استفاده می‌کنیم.

به گفته وی، در ناحیه تحرک نیز پیشرفته‌ترین خدمات و روش‌ها و جدیدترین ابتکارات ارایه می‌شود. در ناحیه پایداری نیز به بخش حفاظت محیط زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخته می‌شود.

زمانی سپس به هزینه‌های مربوط به مشارکت در این دوره از اکسپو اشاره کرد و افزود: کشورها برای حضور در این رویداد از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کرده‌اند که کمترین هزینه مربوط به برخی کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان با ٢۵ میلیون دلار است و از این حیث این کشور قبل از ایران قرار دارد.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی ایران گفت: ایران در حال حاضر زیباترین پاویون را محل اکسپوی دبی ساخته که کل هزینه ساخت آن نیز ٨ میلیون دلار بوده است و تاکنون ۱۰ درصد هزینه را دریافت کرده‌ایم و فرآیند ساخت پاویون نیز از ١۶ آذر سال گذشته شروع شده و در حال حاضر نزدیک به ٨۵ درصد پیشرفت داشته است.

زمانی با بیان اینکه پاویون ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ دبی جزو ۸ پاویون برتر این دوره است، افزود: امیدواریم تا پایان مرداد ماه امسال پاویون ایران را تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه پس از ساخت پاویون باید به‌سراغ برنامه‌های محتوایی برویم، گفت: یکی از برنامه‌ها که مورد علاقه اعضا بود فرشی است که قرار است در محل نمایشگاه بافته شود و طبق برنامه‌ریزی‌ها هر بازدیدکننده‌ای که وارد آن بخش شود یک گره همدلی بر دار این فرش خواهد زد.

زمانی در بخش دیگری از سخنانش،گفت: در دیداری که با وزیر اقتصاد امارات داشتم، قول دادند که موانع موجود بر سر راه همکاری‌های اقتصادی دو کشور برداشته شده و مراودات تجاری که در حال حاضر ١۵ تا ١۶ میلیارد دلار است، به ۳۰ میلیارد دلار در سال ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه در این رویداد جهانی، ٣ تا ۶هزار پروژه اقتصادی از سوی ایران عرضه می‌شود گفت: امیدواریم با توجه به مزیت ایران در بخش‌های پتروشیمی، نفت، گاز، مس و فولاد، سرمایه‌گذاران خوبی را در مدت ۶ماه برپایی اکسپوی دبی جذب کنیم.

به گفته وی، در دهه فجر امسال، روز ملی کشور ایران در اکسپوی دبی برگزار می‌شود و رئیس جمهور ایران نیز در این رویداد حضور خواهند یافت دعوت می‌شود.

true
false
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false