به گزارش اکوپرشین: صبح امروز مرکز «دانش بنیان» گروه صنعتی گل آسای مهر(دیپوینت) با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و صادق نیارکی معاون وزیر صمت افتتاح شد. در این نشست خبری محمد حسین منصوری مدیر عامل شرکت دیپوینت در جمع خبرنگاراندر پاسخ به پرسشی مبنی براینکه گروه صنعتی دیپوینت چه برنامه ای برای صادرات محصولات خود دارد و کدام کشورها را به عنوان بازار هدف تعیین کرده است اظهار داشت: «در ۳ سال گذشته به دلیل تحریم های گسترده، صادرات در کشور ما با مشکلات زیادی مواجه بوده است. همچنین با توجه به وجود بروکراسی موجود نتوانستهایم در زمینه صادرات اقدام قابل توجهی داشته باشیم چون راه های صادرات کشور بسته است.»
۲ سال دیگر محصولات دیپوینت صادر می شود
وی با اذعان بر اینکه اگر برجام به نتیجه برسد می توان برای صادرات هم برنامه ریزی کرد گفت: «تاکنون روی کمیت محصولات دیپوینت کار کردهایم و سالانه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش تولید داشتهایم احتمالاً در ۲سال و نیم آینده تولید به روزی ۴۰۰ هزار عدد خواهدرسید که بر این اساس بازار مصرف داخلی اشباع خواهد شد و باید روی صادرات محصولات کار کنیم.»
مدیر عامل شرکت دیپوینت با ابراز امیدواری از فرجام نتیجه بخش برجام تصریح کرد: «امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد و تحریمها برطرف شود تا بتوانیم مشکلات صادرات را برطرف کنیم. بازارهای هدف برای صادرات نیز کشورهای همسایه مثل افغانستان و عراق هستند ولی کیفیت محصولاتی که ما طراحی و ارائه میکنیم به اندازه ای است که می توان آن را به کشورهای اروپایی نیز صادر کرد.»
منصوری اضافه کرد: «میزان ساخت محصولات دیپوینت بین ۶۰ تا ۶۵ درصد است و قطعاتی که برای ساخت این لوازم استفاده میکنیم در کشور وجود ندارند و به ناچار از خارج از کشور خرید میکنیم. مثل کمپرسورها یا بردهای یخچال که جزو قطعات وارداتی است؛ حتی قسمتی از فوم داخلی یخچال هنوز داخلی سازی نشده و از کشور چین وارد میکنیم.»
کیفیت تولیدات داخلی به روز شده است
وی با تاکید بر اینکه تولید یخچال از میان سایر لوازم خانگی کشور در سالهای اخیر بسیار رونق داشته است بیان کرد: «میزان این پیشرفت تا ۶۵ درصد رسیده است و تا ۲ سال پیش اگر به صنعت ساخت یخچال ورود می کردیم باید ۶۵ درصد آن را وارد می کردیم این نشان دهنده این است که کیفیت قطعات محصولات داخلی به روز شده و قابل عرضه است.»
مدیر عامل شرکت دیپوینت در ادامه به نحوه همکاری با کشورهای همجوار اشاره کرد و گفت: «تجار همسایگان خوب ما مثل عراق و افغانستان از محصولات کارخانه ما دیدن کرده اند. محصولات دیپوینت به لحاظ کیفیت وضعیت خوبی دارد اما نسبت به رقبا قیمت بیشتری دارد. همسایگان ما اولین کاری که میکنند این است که قیمت محصولات کشورهایی مثل چین را هم میگیرند و این اختلاف قیمت در بعضی از اوقات و نیز افزایش قیمت دلار باعث شده نتوانند با ما همکاری داشته باشند.»
دولت با برنامه های تشویقی به کمک تولید داخلی بیاید
منصوری توضیح داد: «افغانستان و عراق به دنبال یخچالهای برفک ساز هستند چون در کشورهایشان مشکل برق دارند و این محصولات می توانند ۱۰ تا ۱۲ ساعت سرمای داخل یخچال را نگه دارند اما شرکت دیپوینت این مدل محصول را تولید نمیکند و از طرف دیگر چون قیمتها نسبت به قیمتهای بینالمللی بیشتر است در این مدت نتوانسته ایم با این کشورهای همسایه همکاری داشته باشیم.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «باید از فضای رقابتی با همسایگان ترک، کره ای و چینی رقابت کنیم چون در این کشورها قیمت تمام شده پایین تر از کشور ماست ما هم باید همچون این کشورها موضوعات تشویقی را برای تولیدکنندگان در نظر بگیریم و از دولت ها بخواهیم این تفاوت قیمت را پوشش دهند. اگر قیمت هایی که در کشور ما وجود دارد به دلار تبدیل کنیم و با قیمت های محصولات چینی و کره ای مقایسه کنیم تعادل وجود ندارد و این قیمتها بالانس نیستند زیرا دولت چین از موضوعات تشویقی برای فروش تولیدات داخلی خود استفاده می کند.»